Micky Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 6000 euro zou wel heeeel erg veel zijn niet? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jee13 Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 was er toen al winterbandenplicht dan ? gr Jee Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
alaskabear Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 toen was er echt nog geen verplichting om op wintersloffen te rijden volgens mij Dan is Spee niet de enige (lol) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
alaskabear Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 Klopt. De reden is eenvoudig: Kleiner oppervlak dat de grond raakt = meer kg/cm^2 = meer grip. Okay, tot zo ver volkomen duidelijk. nu de 10 miljoen € vraag: Waarom rijden er dan zoveel mensen rond met zulke brede sloffen om de wegligging te verbeteren ??? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rick Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 Toch nog even een opmerking over de verplichting om op winterbanden te rijden. In nederland is dit niet verplicht. Dat moge duidelijk zijn. In Duitsland staat in de wet dat het tijdens winterse omstandigheden verplicht is om met een winteruitrusting te rijden. De vraag is dus wat zijn winterse omstandigheden en wat is een winteruitrusting. Daar zijn in Duitsland al heel wat rechtzaken om geweest. Er staat dus niet in de wet dat tijdens de winter winterbanden verplicht zijn. Juridisch ingewikkeld verhaal. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
alaskabear Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 De vraag is dus wat zijn winterse omstandigheden en wat is een winteruitrusting. Volgens mij, voor wat dat waard is, is het net zo als met de maximum snelheid. Als je bij een ongeval betrokken raakt in winterse omstandigheden, en je heb geen winterbanden, is de schuldvraag al haast vast gesteld. Er is dan sprake van omgekeerde bewijslast. Winterse omstandigheden dat zijn gewoon situaties waarbij het evident is dat winterbanden beter voldoen dan zomerbanden. Dat is geloof ik al bij + 7 graden. Maar ik denk dat zulke zaken best wel duidelijk in de Duitse wet staan omschreven. Over het algemeen zijn ze wel wat slimmer in zulke zaken als bij ons……………. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pascal Geplaatst 11 december, 2007 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 Inderdaad...snelheid en rijstijl aanpassen maar... bij temperaturen onder nul is het wegdek, bij ons in België toch, vaak droog. En winterbanden leren me uit ervaring dat ze nuttig zijn: betere waterafvoer en zelfs met M&S banden raak je veel vlotter door de sneeuw. Door de constructie komt de sneeuw makkelijker los uit de profielen. En voor zover ik weet is je auto onder controle houden op ijs bijna onmogelijk, ook met winterbanden. Het scheelt wel maar in een bocht op een ijsplek komen of remmen op ijs zorgt altijd voor verrassingen. De meeste ongevallen gebeuren voor zover ik weet ook 's morgens vroeg. Voor het strooien of op het koudste moment van de dag. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pascal Geplaatst 11 december, 2007 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 De Duitse wetgeving lijkt wel op de Belgische drugs wetgeving...helemaal niet duidelijk. http://www.arval.nl/dut/homepage/winterbanden.html Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rick Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 Vanaf mei 2006 moeten auto’s in Duitsland in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting Dat bedoel ik..... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
JurgenTDI Geplaatst 11 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 11 december, 2007 Kies gewoon voor zekerheid... er zitten maar banden/raakvlakken tussen jou en het wegdek. Snelheid is alles, stoppen is een kunst. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pvs Geplaatst 12 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 12 december, 2007 Ik heb onder mijn passat winterbanden van Vredestein geplaatst. Het zijn WINTRAC XTREME 225/45 R17 94V. Het kostte mij 535 euro (1november j.l.), wat ruim 350 euro onder de kosten van de garage zit. Ze zijn nu echter al ruim 25 euro per band duurder bij de bandengids. Er komt wel nog 80 euro bij voor het omleggen en balanceren van de banden. Ik kocht de banden bij:www.bandengids.nl. De banden zijn ook hagelnieuw en niet van een oude voorraad. Ze hebben DOT 33/07 (Week 33, jaar 2007). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pascal Geplaatst 12 december, 2007 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 12 december, 2007 Was eerst ook van plan om online banden te kopen. Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat naar een bandencentrale rijden met nieuwe banden toch wat raar is. Natuurlijk is een smoesje vlug gevonden. 80€ is echt wel veel vind ik voor oml&uitb. Ik betaalde daar 25€ voor en dit op Aluminium velgen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Micky Geplaatst 12 december, 2007 Rapporteer Share Geplaatst 12 december, 2007 was er toen al winterbandenplicht dan ? gr Jee Het was in Oostenrijk, ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met de verplichting daar stond destijds, maar hij brak uit in de bocht en heeft de tegenligger een tik gegeven, die vervolgens op een betonnen peiler klapte. en geloof me onder die boete kwam ie niet uit! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten