Ga naar inhoud
  • 0

Welbekende 'Oil Pressure' Foutmelding


evolimited

Vraag

Hallo lezers,

 

Mijn vader heeft een 2001 VW Passat Variant met een 1.8t motor met de code AWT. Nu heeft die hem net ene half jaar en op de terugweg toen hij even op zijn staart getrapt werd was het de eerste keer dat hij de melding en de toeters en bellen liet afgaan dat de oliedruk weg was. Nu heb ik zelf ook zo zelfde motor in mijn S3 zitten en ben bekend met de bekende oliezeef die wel eens wil verstoppen. Ik werk zelf bij een VW dealer ook dus heb ik de nieuwe zeef besteld en dus vervangen en voor ik hem los heb gehaald ook de motor geflushed. Hierna heb ik gewoon weer de 5W30 olie erin gegooid met een nieuw filter en voor ongeveer 1000km ging het goed en toen weer op de snelweg op de cruise met 130km/h ging die weer aan. En ook op kortere stukken kwam die steeds vaker terug ook. Dus in overleg met andere collega's ook de oliepomp vervangen want die wouden ook wel eens de geest geven is mij verteld. Dus zo gezegd zo gedaan ook de oliepomp vervangen en ook gelijk maar de oliedruksensor die bij oliefilter zit. En weer ging het ongeveer 1000km goed en begon het feestje weer eens opnieuw. Ik begin nu echt af te vragen wat het nu kan zijn. Hier bij ons in de buurt zit iemand die motoren compleet kan flushen, maar mijn vader is naar hem toe gegaan en deze man zei al dat het waarschijnlijk niet ging helpen want dit zouden de krukas lagerschalen wel eens kunnen zijn die versleten zijn. Toen ik dat hoorde ging ik me echt afvragen hoe dit kan, want de motor loopt als een zonnetje en de storing komt niet elke rit terug. Maar ik merk wel als die eenmaal is geweest dat die wel steeds vaker voor komt in kortere tijd steeds.

 

Maar nu is dus de vraag zijn er meer mensen die inderdaad bij deze motoren de krukas lagerschalen hebben vervangen en dat toen probleem opgelost was? Of toch eerst wel de aanvoerleiding vervangen die naar de turbo gaat? Heb vorige week namelijk olie en oliefilter weer vervangen nadat de motor weer geflushed was en vandaag heeft hij de eerste 3 ritten allemaal van 100km goed doorstaan en nadat we hem hier in de buurt even boodschappen wouden doen kwam de melding weer, en gaat die ook gelijk weer uit wat die dus elke keer doet ook. Melding gaat aan en gaat ook bijna gelijk wel weg weer na 2/3 seconden. Weet nu niet wat ik nog kan doen, krijg niet echt vertrouwen er meer in dat ik dit probleem er ooit uit ga krijgen na nu al 4 keer reparaties uitgevoerd te hebben.

 

Alle vervangen onderdelen zijn altijd van origineel VW geweest behalve dan de oliefilter van Bosch gemonteerd. Zie ook in een Topic hier links naar verschillende topics gaan maar kan ze allemaal niet openen op een of andere manier, ook niet die van de oliefilters.

 

Mensen die mij hier tips/hints kunnen geven? Of die mij kunnen vertellen wat het kan zijn nog?

 

Mvg,

Nik

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ga is oliedruk meten, misschien kom je er dan achter of het de druk is of misschien een elektrische storing.

 

Heb ik al geprobeerd, maar probleem is dat ik dan eigenlijk moet rijden omdat alleen op die manier de melding erin komt. Onbelast kun je hem wel 5 minuten op 2750/3000 toeren houden zonder een seintje van de oliedruk problemen. Het gebeurd ook heel sporadisch namelijk. Dus zou dan al een speciale oliedrukmeter moeten kopen die ik aan kan sluiten in het interieur ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

probleem is even welke sensor de boosdoener is en op welke plek de druk te laag is

 

Hoeveel sensoren zitten erin die oliedruk gerelateerd zijn dan? Iemand bekend mee? Ik heb al een keer oliedruk gemeten en dan is het gewoon goed maar ik weet niet wat de oliedruk is als de melding afgaat. Aangezien soms ook na 200km rijden nog geen 1x melding geeft en soms binnen 20km wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden