Ga naar inhoud
  • 0

Alternator defect? Ontspannen van de multiriem spanner?


villyman

Vraag

Goedemiddag allen!

 

Ik ben Tim en rij een 6 à 7 jaar tot grote tevredenheid met mijn Passat 3BG uit 2004 motorcode AVF met 130PK.

Gisterenochtend ging plots mijn waarschuwing voor defect laadsysteem branden. Mijn voltmeter gaf opeens maar 12,2 Volt aan ... Nog even ging het lampje weer uit om vervolgens onafgebroken te blijven branden.

Ik heb een reserve alternator maar zie niet goed hoe ik de spanner kan ontspannen om deze te wisselen. De spanrol en multiriemriem zijn gewisseld met de distributieriem en zijn in goede staat dus die kan ik gewoon behouden.

Is er een speciale tool nodig om de spanner te ontspannen of moet deze compleet worden uitgebouwd?

Werkt deze alternator ook met koolborstels?

Iemand een idee om te checken of het wel degelijk de alternator is en bvb. geen relais of zekering?

 

Alvast bedankt om mee te denken!

 

Mvg, Tim.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb hetzelfde type motor en als de mijne stationair draait meet ik een spanning van 14.4 volt.

 

Het ontspannen van de multiriem doe je met (uit m'n hoofd) een steeksleutel 19 die je op de spanarm zet (zit een stuk op waar je de sleutel mooi op kan zetten) en dan richting de bestuurderszijde duwen.

 

Zal het filmpje even opzoeken

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedemiddag allen!

 

Ik ben Tim en rij een 6 à 7 jaar tot grote tevredenheid met mijn Passat 3BG uit 2004 motorcode AVF met 130PK.

Gisterenochtend ging plots mijn waarschuwing voor defect laadsysteem branden. Mijn voltmeter gaf opeens maar 12,2 Volt aan ... Nog even ging het lampje weer uit om vervolgens onafgebroken te blijven branden.

Ik heb een reserve alternator maar zie niet goed hoe ik de spanner kan ontspannen om deze te wisselen. De spanrol en multiriemriem zijn gewisseld met de distributieriem en zijn in goede staat dus die kan ik gewoon behouden.

Is er een speciale tool nodig om de spanner te ontspannen of moet deze compleet worden uitgebouwd?

Werkt deze alternator ook met koolborstels?

Iemand een idee om te checken of het wel degelijk de alternator is en bvb. geen relais of zekering?

 

Alvast bedankt om mee te denken!

 

Mvg, Tim.

Enigste manier om te checken of de dynamo nog laadspanning levert is doormeten.

Meestal is de spannings regelaar defect. Goedkoop onderdeel dat je kunt laten vervangen????

Oplossing hoe je de dynamo kunt wisselen was al gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedemiddag! Enkele dagen weg geweest (niet met de Passat ...) vandaar de tijd tussendoor. Ik heb ondertussen een set gekocht om de vrijlooppoulie te demonteren en die over te zetten op een werkende alternator. Alleen: Ik krijg die met geen middelen los!! Heb er zelfs al met een wielboutschieter (boulonneuse zoals in bandenzaken gebruikt) opgezeten mar beide delen (moer en as) weigeren ook maar 1mm te vlossen. Heb ook al met de klok mee geprobeerd maar ook dat bracht geen oplossing!

Iemand een idee?

 

Mvg, Tim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedemiddag allen!

Een kleine vraag rond het losmaken van de poulie: als ik de buitenste tandkrans blokkeer, draai ik dan de binnenste gewoon "los", dus tegenwijzerzin? Zowel links- als rechtsom zit muurvast maar nu ga ik de poulie van een andere alternator proberen losmaken en het is knullig als ik hem per abuis nog meer vastzet, niet?

Alvast bedankt!

Mvg, Tim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden