Ga naar inhoud
  • 0

2.8 V6 (amx) borrelt door kachelradiator > waterpomp lek?


Qubus

Vraag

Dag allen,

Mijn 3BG 2.8V6 (amx) borrelt door de kachelradiateur bij optrekken in eerste en tweede versnelling. Ook bij stationair een peut gas geven hoor je lucht door het systeem schieten. Er verdwijnt ook koelvloeistof. Ik heb het reservoir al eens moeten bijvullen omdat ik een melding kreeg op het dashboard. Ik besloot het even aan te kijken en vreesde stiekem al voor de koppakking(en)...

Nu heb ik afgelopen weekend winterbanden gemonteerd en had hem stomtoevallig een tijd in de werkplaats laten staan. Op de betonnen vloer ontstond een plekje met vloeistof. Geen olie maar ook weer geen water. Nadere inspectie onder de auto leerde dat er druppel koelvloeistof aan het carter hing. Rood van kleur. Zie foto.

Dit moet haast wel van de waterpomp afkomstig zijn. Lucht in het systeem ook lijkt me. Helaas is de boel zo vol dat ik niet precies kan herleiden waar het vandaan komt. Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijk probleem? 

post-26490-0-38381300-1512432226_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog geen tijd gehad (lees: genomen) om het systeem af te persen. Het borrelen is weer even minder (dat wisselt op een of andere manier). 
Toen in de werkplaats druppelde hij echt. Op andere momenten valt dat blijkbaar wel mee anders zou het tankje na een dag of wat met dat tempo wel aardig leeg raken.
Misschien had het iets te maken met van koude omgeving naar warme werkplaats gaan? 

Als ik meer weet laat ik het weten. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi, hier dus het zelfde probleem.. Borrelen begint hier wanneer het KVS niveau naar het MIN zakt, daarboven geen bijgeluiden.

 

Ik heb al een aantal maal getracht te achterhalen waar het lek bij mij zit, maar tot nu toe geen resultaat. Ik constateer ook geen druppels of andere sporen van (opgedroogde) KVS.

Enige uitzondering is dat onder de carport in een heel enkel geval (lees: 2 keer dit jaar) er wel een minimaal spoortje KVS op de tegels ligt. als dit voorkomt dan ligt het op de grond ter hoogte van de radiator aan de bestuurderskant.

Ook ik moet hem nog laten afpersen. wel heb ik een test laten doen waar gekeken wordt of er uitlaatgassen in het KVS zit, maar dit was niet het geval.

 

Overigens ruik ik wel altijd een licht zoete KVS geur wanneer de motor warm is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks voor je input Bart! Blijkbaar een specifiek 2.8 V6 dingetje?  :roll:

Ik heb ook een tijdje voor de koppakking(en) gevreesd (daar is die test voor die jij hebt laten doen) maar vaak voorkomend symptoom bij een lekke koppakking is wit roken uit de uitlaat en een slecht/niet warm wordende kachel. Bij (ook) niet het geval.

Ik ruik als ik net geparkeerd heb ook weleens een vleugje warme koelvloeistof! Mysterieus. 

Afpersen op de to-do list  :D  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi, hier dus het zelfde probleem.. Borrelen begint hier wanneer het KVS niveau naar het MIN zakt, daarboven geen bijgeluiden.

 

Ik heb al een aantal maal getracht te achterhalen waar het lek bij mij zit, maar tot nu toe geen resultaat. Ik constateer ook geen druppels of andere sporen van (opgedroogde) KVS.

Enige uitzondering is dat onder de carport in een heel enkel geval (lees: 2 keer dit jaar) er wel een minimaal spoortje KVS op de tegels ligt. als dit voorkomt dan ligt het op de grond ter hoogte van de radiator aan de bestuurderskant.

Ook ik moet hem nog laten afpersen. wel heb ik een test laten doen waar gekeken wordt of er uitlaatgassen in het KVS zit, maar dit was niet het geval.

 

Overigens ruik ik wel altijd een licht zoete KVS geur wanneer de motor warm is.

Ruik je ook koelvloeistof in het interieur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op youtube vond ik dit filmpje:

https://youtu.be/0bPw2k9AmtQ

 

Helaas kwam er geen oplossing voorbij... behalve een schimmige hint dat het boven de dynamo ergens lekt.

Even in ETKA gekeken: zou het een vervormd plastic thermostaathuis (078 121 121 K) kunnen zijn? Of een lek bij de o-ring van de thermostaat?

 

Op dit linkje stellen ze dat er een passende aluminium versie van het thermostaathuis is (078 121 121 K plastic en 078 121 121 J aluminium):

http://forums.quattroworld.com/allroad/threads/9795.phtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ruik je ook koelvloeistof in het interieur?

 

Tsja, soms denk ik dat wel te ruiken. wanneer ik dan uitstap is het "aan de neus van de wagen" iets sterker te ruiken. 

Jij doelt op de warmtewisselaar in het dashboard? kan natuurlijk altijd, echter denk ik dat de lucht die ik soms denk te ruiken meer naar binnen gehaald wordt door de ventilatie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De radiateur van een 3BG gaat ook vaker dan gemiddeld kapot. Dit is een kwaal.

 

tsja, of het een kwaal is durf ik niet te zeggen.. echter bij 1 van m'n vorige wagens wel eens een minuscuul gaatje in de rad gehad. Lekkage niet zichtbaar maar wel de geur, uiteindelijk bij hoge motortemperaturen was er een lichte nevel van KVS zichtbaat in de motorruimte. Dit echter bij de passat nog niet geconstateerd maar natuurlijk ook mogelijk. 

 

Wellicht dat ik de kerstvakantie benut om de passat van een nieuwe distributie te voorzien, dan gaat het front er toch vanaf en kan ik de boel wat beter inspecteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden