Ga naar inhoud
  • 0

Piepjes: 5 tot 10 maal per keer


Sonnie1983

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik heb een VW Golf TDI uit 1998.

Sinds 4 dagen piept er iets.

Lijkt een of ander iets uit het dashboard te zijn.

 

Met piepen bedoel ik piepjes dus: piep, piep, piep, piep.

 

Ene keer doet ie 5 piepjes achter elkaar, dan weer 8 dan weer 10.

 

Het is alleen als de radiofrontje er in zit . Zonder radio hoor ik die piepjes niet.

En als ik radio zachter zet worden de piepjes ook zachter.

 

Dacht eerst is iets in de uitzending van de radio maar na 3 dagen leek me dat ook wel raar.

 

Maar wat is dit? Er gaan verder geen lampjes branden ofzo. Soms is het paar keer in mijn rit naar het werk van 20 minuten. Soms 5x in totaal bijv. Soms 2x korter op elkaar soms 2x langer uit elkaar.

 

groetjes en alvast bedankt hoop dat het zo duidelijk genoeg is voor een antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Oh wat raar ik heb helemaal geen bericht gehad dat er hier geantwoord is!

Het is maar goed dat ik nu toevallig hier kijk.

 

Ik zal, als ik er aan denk, vanmiddag met cd aan naar huis rijden. Kijken of hij dan nog piept.

 

Wel raar is dat ik ineens weer file info krijg (terwijl dat afgezet was bij mij) en volgens mij (weet niet of dat echt zo is) bijv ik heb 3fm op. Als ik dan weer naar huis wil denk ik en hoor ik dat het slechte ontvangst is. Dus dan ga ik kijken en dan is de frequentie een beetje verder. Bijv ik geloof dat 3fm 96.8 is en dan staat hij bijv. op 97.5. Of ik moet er per ongeluk aangekomen zijn maar dat heb ik nog niet ontdekt...

 

Zou het dan toch aan mijn radio liggen? (even denken die is bijna 4 jaar oud geloof ik. Een simpele pioneer. Gewoon radio, cd en klaar. Niks speciaals dus. Alleen een jaar geleden van mijn oude auto naar de auto die ik nu heb overgezet.

 

Groetjes en ik kom er nog op terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bijv ik geloof dat 3fm 96.8 is en dan staat hij bijv. op 97.5.

 

Dat hoort zo.. moderne radio's zoeken zelf de nieuwe frequentie als de oude zwak wordt. 3Fm heeft veel meer frequenties, hier bij ons in het oosten is het 96.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rijd eigenlijk alleen in mijn omgeving. Zeg maar binnen half uur van mijn woonplaats. Enkele keer wat verder.

Dus lijkt mij dat deze op zelfde frequentie zou moeten blijven. Maar misschien in brabant ergens op een grensgebied van frequentie ofzo.Overigens als ik hem dan (als hij versprongen is) terug zet op 96.8 waar hij dus op hoort te staan en goed deed sochtends de zender wel meteen goed doet. Het is dus dat ik merk dat zender stoort dat die dan al op bijv 97.5 staat. Als ik hem terug zet naar 96.8 doet ie het weer goed.

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

[OFFTOPIC MAAR MISSCHIEN WEL HANDIG]

Ik merk vaker dat er nog wel eens verwarring heerst over de afkortingen die er allemaal op een radio zitten....

 

Ik weet niet of het onderstaande echt helemaal 100% goed is maar dit is wat ik er van weet....

 

 

RDS = Radiodatasysteem, RDS stuurt onhoorbare digitale gegevens mee met de gewone FM-signalen die je radio ontvangt. Je hoort ze niet, maar ze zijn er wel en... ze zorgen ervoor dat radio-luisteren makkelijker wordt.

 

Enkele voorbeelden van RDS functies zijn:

PS = Program Service (radio zender naam en andere info op je display)

AF = Alternative Frequentie (zoekt automatisch naar het sterkste signal)

TP = Traffic Program (Geeft alleen aan of een zender verkeersinfo door geeft.)

TA = Traffic Announcement (Radio scant op de achtergrond naar verkeerst info en laat je deze horen meteen als deze beschikbaar is)

EON = Enhanced Other Networks (Radio scant op de achtergrond naar bijv. verkeers info en laat je deze vanaf een andere zender horen... bijv. radio1 terwijl je 3FM op hebt staan)

PTY = Programmatype ( Radio stations worden in verschillende genres ingedeeld bijv. pop.... 3FM hoort in dit genre thuis dus zul je met PTY op POP alleen zenders in dit genre vinden)

CT = Current Time ( Stelt je klok in op de klok info van een zender en veranderd de zomer/wintertijden... zit ook vaak op een TV en heet daar TELETEXT TIJD)

 

 

Radiofrequenties van 3FM:

3FM_Ontvangst-details.jpg

freq_card.jpg

[/OFFTOPIC MAAR MISSCHIEN WEL HANDIG]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bijv ik geloof dat 3fm 96.8 is en dan staat hij bijv. op 97.5.

 

Dat hoort zo.. moderne radio's zoeken zelf de nieuwe frequentie als de oude zwak wordt. 3Fm heeft veel meer frequenties, hier bij ons in het oosten is het 96.2

 

Ik vermoed dat dit met de EON-functie te maken heeft. 97,5 MHz is namelijk geen 3FM-frequentie. Mijn radio piept ook even als hij (met EON-functie aan) overschakelt naar een andere zender. Als het goed is, schakelt hij dan weer terug naar de originele 96,8 MHz zogauw die verkeersinfo voorbij is, maar wanneer het signaal van die zender zwak is en de radio het 'end-of-TA'signaal niet ontvangt, blijft hij op die 97,5 MHz hangen.

Kijk daarom eens op je display of EON aanstaat. Zo ja, zet dat eens uit en kijk of die piepjes dan weg zijn.

Misschien wat off-topic: passats hebben een slechte radio-ontvangst, waardoor je relatief vaak tegen deze problemen aanloopt. Als dit ook jouw probleem blijkt te zijn, zoek dan eens op dit forum naar ontvangstproblemen en oplossingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je wel.

Ik zal er naar kijken.

 

Snap er nog steeds niks van dat ik geen bericht krijg als hier geantwoord word... (toch wel aangevinkt).

 

Hij pakt inderdaad file info maar als ik op 1 knopje duw gaat ie meteen terug naar 3fm (doe ik onder rijden dus zal straks moeten kijken hoe dat knopje heet).

 

Maar snap nog steeds niet hoe die dat ineens is gaan doen maar ja zal aan mij liggen :-)

 

Overigens voor Arjen, ik heb een Golf 4. Weet dat het dan eigenlijk niet op dit forum hoort maar jullie helpen me gelukkig toch!

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden