Ga naar inhoud

Vraag over lane assist (huidige Passat)


Eduardo

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de optie "PAX" (Side assist and Lane assist) van de huidige Passat.  En meer bepaald over de lane assist.

 

Goede ervaringen mee?

Kan je je stuur écht (theoretisch) volledig loslaten op de autosnelweg?

Werkt dit ook goed op kleinere wegen?

Er is een minimum snelheid?

 

Bedankt!

Eduardo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, maar dit gaat over "Lane Change Assist", wat tegenwoordig "Side Assist" heet bij de huidige Passat (waarschuwt bij wagen in dode hoek bij veranderen van rijstrook).

 

Ik zoek informatie over "Lane Assist", dus dat de auto het stuur corrigeert zodat je in het midden van je rijstrook blijft rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ongeveer 8 seconden het stuur loslaten, daarna begint de auto te piepen en krijg je een melding in de display dat je het stuur weer over moet nemen.

Maar hij helpt je altijd om tussen de lijnen te blijven. Ik heb het achteraf ingebouwd in mijn 3C icm met lane change assist en wil het niet meer missen...

Minimum snelheid is trouwens 60 km/h, en het werkt alleen op wegen met goede strepen.....

aangepast door smi73balk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt erg plezierig, je kunt circa 8 sec. je stuur los laten dan volgt een waarschuwing, na weer 10 sec. een hardere piep en aansluitend treed emergency stop in werking met remingrepen en uiteindelijke volledige stilstand. Dus niet uitproberen op de A1 :)

 

Bij file-assist werkt dit ook erg goed, alleen bij die lage snelheden zou je wensen dat het systeem wat later begint te gillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er dan een sensor op het stuur die merkt of je hand erop zit?  Of moet je effectief alle 8 sec even met je stuur bewegen?

 

PS. File assist is dat een aparte optie?  Of is dit gewoon DSG+Lane Assist+ACC?

aangepast door Eduardo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit bij de lane assist de stau assistent er standaard bij, hij volgt zelfs met 200km/h gewoon de lijnen naast de weg, idd iedere zoveel seconden moet het stuur voelen dat je óf een beetje het stuur beweegt, óf je de beweging van het stuur een beetje tegen houdt.

 

In de file is het echt feest, handen over elkaar en af- en toe als je te lang stil staat even het gas aanraken, of even op de "res" knop van de CC drukken en je trekt weer op, gas aanraken gaat wat explosief vind ik, de res knop gaat gewoon netjes en gematigd. als je heel langzaam rijdt hoor je de piep niet, maar als de file sneller rijdt dan een (ik gok) 20km/h dan krijg je na een tijdje weer de melding, daarna de melding en piep.

 

Ik wil niet meer zonder, dit is dan ook mijn 2de VAG met lane-assist, maar wel de eerste met acc (was bij de Skoda Octavia die ik had (tijdelijk) niet leverbaar). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, maar dit gaat over "Lane Change Assist", wat tegenwoordig "Side Assist" heet bij de huidige Passat (waarschuwt bij wagen in dode hoek bij veranderen van rijstrook).

 

Ik zoek informatie over "Lane Assist", dus dat de auto het stuur corrigeert zodat je in het midden van je rijstrook blijft rijden.

Hier staat wel de juiste volgens mij.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwik2Mm_8oLSAhUEOBoKHZh4BoYQFggzMAM&url=http%3A%2F%2Fdata.autorepairmanuals.ws%2F896d0338c3e0728204eb9f47920ae949&usg=AFQjCNGBvopAj1u4PJ6pNsIWB0a-sEuHDQ&sig2=znX75bg_B1c3PhI98fjpGw&cad=rja

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Bedankt, maar dit gaat over "Lane Change Assist", wat tegenwoordig "Side Assist" heet bij de huidige Passat (waarschuwt bij wagen in dode hoek bij veranderen van rijstrook).

 

Ik zoek informatie over "Lane Assist", dus dat de auto het stuur corrigeert zodat je in het midden van je rijstrook blijft rijden.

Mijn ervaringen met deze twee opties.

Side Assist werkt niet zozeer als je van rijstrook wilt wisselen, maar gewoon als er een auto in je dode hoek zit.

Hierbij moet er wel een snelheidsverschil zijn met de andere auto en je moet zelf min 15kmh rijden.

 

Lane Assist: de auto blijft dan eigenlijk juist  NIET in het midden van de weg zitten, want daar herkent hij de strepen aan de zijkant nog niet.

Pas als je in de buurt van de zijlijn komt, wordt de lijn herkent en corrigeert hij zodat je er niet overheen rijdt.

Als er toevallig een vrachtauto aan die kant rijdt, zit je er dichter op dan als ik zelf zou sturen.

 

Ik vind het vooral handig als je bv een flesje drinken wilt open maken, of een snoepje uit een lastig papiertje wilt peuteren.

Je moet tussendoor wel blijven opletten dat'ie de strepen blijft herkennen, want dat kan zomaar opeens even afgelopen zijn.

Een scherpe bochten vindt'ie ook niet leuk.

 

Lane Assist is wel geinig, Side Assist is reuze handig (en al helemaal in het donker of slech weer, waarbij je de afstand tot de andere auto moeilijk kan inschatten en je toch graag wilt inhalen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden