Ga naar inhoud
  • 0

bandenspanningscontrolesysteem


18T

Vraag

zit er in de nieuwe passat zo'n systeem?

 

En geeft dat de actuele druk aan?

 

BMW doet het zo: er zit wel een systeem in. Dit controleert de RELATIEVE druk van de banden t.o.v elkaar. Dus als er een band opeens leeg loopt, dan krijg je een waarschuwing. Alsof je dat niet door hebt maar goed, je kunt met de runflat banden nog even door als het goed is dus ok.

 

echter, lopen ze allemaal tegelijk leeg, dan merk je dus niks! Het 'normale' drukverlies (alle vier 0,1 per paar duizend km) krijg je dus niet gemeld.

 

Toen ik dat hoorde (na geklaagd te hebben over trillen, bleek 0,4 te lage bandenspanning te hebben) heb ik drie keer moeten vragen of het bandenspanningscontrolesysteem écht zo stom was ontworpen voor ik het kon geloven.

 

Zelfs zo'n foeilelijke laguna geeft gewoon aan wat er nu in de banden zit aan luchtdruk. en dus zie je ook een snelle verandering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik gebruik een after-market set van Route International (www.wtpms.com) die per band (zelfs van het reserve-wiel) de druk en temperatuur aangeeft, en het totale gemiddelde. En ook waarschuwt per band als de druk snel afneemt of te laag is.

 

 

Het is een draadloos systeem, en bevalt mij heel goed.

Extra sensoren (gaan ca. 5 jaar rmee, batterij is ingekapseld) kost 50 dollar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bij renault is het systeem altijd stuk, er is bijna altijd wel 1 sensor die defect is, ik ken een paar mensen die er echt GEK van worden (2x laguna, 1x scenic en 1 vel satis), nee ik controleer liever gewoon even aan de pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk, weer wat geleerd: de BMW gebruikt de sensoren van het ABS om plotselinge verandering van wielomtrek te meten (veranderde draaisnelheid t.o.v. de andere wielen) om aan te kunnen geven dat je met een lekke band rijdt. Heeft dus niks met het continue meten van de bandenspanning te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

klopt ie dan:


  • Artikelnummer: Benaming: opmerking Modelkeuze aantal Prijs
    3D0-907-273-D regelapparaat voor banden-spanning-controlesysteem 433mhz 1 st. € 317,00
    4D0-907-275 wielelectronica-sensor 433mhz 4 st. € 334,80
    4D0-601-361 metaal klep 4 st. € 53,40
    4D0-907-277 antenne 433mhz 4 st. € 85,80
    4D0-907-372-A houder voor antenne 4 st. € 4,20
    4D0-907-523 houder voor antenne links antenne links 2 st. € 8,80
    4D0-907-524 houder voor antenne rechts antenne rechts 2 st. € 8,80
    4D0-907-536 houder voor antenne achter antenne achter 1 set € 4,40
    1J0-973-702 plathuiscontacten 2 polig 4 st. € 6,20
    N 013-997-2 verzonken plaatschroef st4, 2x13c 2 set € 0,18
    N 015-425-1 plaatmoer st4, 2x12x10,5 2 set € 0,28
    Sub: € 823,86
    19% € 156,53
    Totaal: € 980,39

Excl. bekabeling. :shock: dure hobby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zeg:

http://www.wtpms.com

Dat is van de Fa. Route International.

:cool:

Het is een draadloos systeem (433,92 Mhz), met EU/CE/TüF goedkeuring.

Model: RT320G.

 

Systeem meet per band, draadloos, je moet dus wel je ventiel vervangen door hun speciaal ventiel.

Er worden 4 ventielen geleverd, maar het systeem ondersteund 5 ventielen (dus ook evt. reserve-wiel).

:book:

Systeem meet niet alleen de druk per band (in PSI, Bar, KPa, etc) maar zelfs ook de temperatuur per band (graden C of graden F).

 

Op het LCD scherm wordt tevens de boordspanning getoond, en een bar-display van het totaal gemiddelde van alle banden, dus druk en temperatuur.

 

De sensoren gaan 5 jaar mee, terwijl 7 jaar ook mogelijk is, de batterij zit volledig ingekapselt in de speciale ventiel.

 

Op het LCD scherm kan je ook allerlei drempel-waarden instellen, voor wanneer er gewaarschuwd moet gaan worden. Een tri-color led geeft de status aan, en tevens zal het systeem gaan piepen afhankelijk van de drempelwaarden.

 

Op hun website staat een demonstratie, zodat je zelf kunt zien/horen wat er gebeurt. Het LCD scherm toont bij het starten van de auto automatisch, in volgorde, de status (druk, temperatuur) van elke band, om daarna het totaal gemiddelde te tonen en daarna (na ca. 1 minuut) schakelt de backlight uit.

 

Op het LCD paneel zitten ook een tweetal knoppen waarmee je handmatig elke band apart kan zien, en eventuele instellingen kunt doen.

 

Inbouw van de sensor-ventielen bij EuroMaster was ca. 2 minuten per band, daarna opnieuw balanceren (uiteraard!) en enkele euro's later werkte het perfect.

 

Het kastje met antennetje (draad) zit bij mij achter het handschoenenkastje en altijd prima signaal.

 

Overigens, het systeem waarschuwt als een sensor niet ontvangen wordt, zodat je er altijd zeker van bent dat het hele systeem en alle sensoren werken.

 

Extra sensoren kosten 50 dollar, direct te bestellen bij de fabrikant.

 

Bij het systeem worden ook stickertjes geleverd die je op je velgen kan plakken zodat de monteur weet dat hij voorzicht met de banden (lees: ventielen) om moet gaan.

 

Ik heb gekozen voor dit systeem omdat ik ze veel tegen kwam op diverse fora op het internet, en ik vooralsnog geen negatief commentaar gelezen heb.

 

Direct contact met de fabrikant (via email) geeft altijd een reactie, soms een paar dagen later.

 

Ander merken die ik recentelijk op het internet vond:

http://www.digitire.com

http://hinux.en.alibaba.com/

http://www.goldlite.com.sg/prod-auto.html

:google:

 

Route's WTPMS wordt gebruikt door de Subaru Racing Team, overigens.

 

LET OP: Koop geen (W)TPMS waarbij de sensors via een stalen band op de binnenkant van je velg gemonteerd moeten worden, die schieten nog wel eens los met alle gevolgen van dien. In bepaalde landen zijn dergelijke montages al verboden! :roll:

 

 

Als er nog nadere vragen zijn, hoor ik dat uiteraard graag.

 

PS: Mijn garage op deze website toont het systeem...

:kewl:

Bezoek en geef mij uw stem :thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het scherm is circa 5 cm hoog en 10 cm breed, dus redelijk klein van afmetingen. En circa 1 cm dik, btw.

 

Het systeem van Waeco komt in twee smaken, 1 met twee ledjes en een versie met display.

 

M.i. gaat het dus om een schermpje die je ergens moet plaatsen, maar die plat genoeg is om over te kunnen plaatsen (er zit overigens ook een beugel bij om het display overal te kunnen monteren en aan te passen aan je kijk-hoek.

 

Ik heb het scherm op dit moment tussen de achteruitkijkspiegel en hemeldak geplaatst.

 

Maar is echt overal te plaatsen is mijn ervaring...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden