Ga naar inhoud
  • 0

vreemd geluid passat b6


provedance

Vraag

Hallo,

Heb het volgende probleem sinds een paar weken met passat b6 station 6 bak.

 

Licht schurend/schavend/ geluid wat iets wat moeilijk te omschrijven is. (Geen geratel,Gepiep,gezang) ,maar het hoort natuurlijk niet.

Soort van licht schavend geluid (whooees) net of er iets lichtjes door een buis wordt geperst.Zo klinkt het vanuit de auto. het is de airco niet :)

 

Wanneer doet hij dit:

* Bij het starten stationair in zijn vrij, koppeling omhoog.(niet ingetrapt)

Wanneer doet hij dit niet: 

* Wanneer de koppeling wordt ingetrapt is het geluid weg, bij het laten opkomen, komt het terug.

 

Hoorbaar in versnelling 1,2  met wegrijden hierna is het bijna niet hoorbaar meer.(kan natuurlijk ook omgevingsgeluid zijn wat het onderdrukt) dus eigenlijk hoorbaar bij lage snelheden.

Gevoel dat het in bochten wat vaker hoorbaar is.

 

 

Ben even bij de vw dealer geweest voor andere zaken(olie en airco beurt) en gevraagd of ze dit eens wilden beluisteren en die vonden het moeilijk, met paar man geluisterd.

Druklager of iets in de bak werd er gespeculeerd

Wellicht dat mensen hier het geluid bekend voor komt. Ik probeer het te gaan opnemen maar het is niet een echt hard geluid.

 

gr

aangepast door provedance
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het enige wat niet meer draait als je de koppeling intrapt is de prise-as. (primaire as) Als het geluid dan weg is moet het in deze as (lagering) zitten.

Als het druklager versleten is, hoor je dat juist bij ingetrapte koppeling omdat dan het druklager belast wordt.

Aangezien dat hier niet zo is verdenk ik de ingaande as van de versnellingsbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het enige wat niet meer draait als je de koppeling intrapt is de prise-as. (primaire as) Als het geluid dan weg is moet het in deze as (lagering) zitten.

Als het druklager versleten is, hoor je dat juist bij ingetrapte koppeling omdat dan het druklager belast wordt.

Aangezien dat hier niet zo is verdenk ik de ingaande as van de versnellingsbak.

En als ik hem in de versnelling(1ste) zet en koppeling ingedrukt houd. (hoe is dan de stand van de as ) 

aangepast door provedance
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maar het is ook stationair te horen ..helaaas.  en bij intrappen koppeling is het weg.   dus het is denk ik toch koppeling of bak   het is gewoon zo'n zacht geruis/geschraap. dat het nog niet is van oooh ik laat de auto staan. dus remblokjes kan ik zo goed als uitsluiten dan toch.  druklager zal het beste van de twee slechten zijn.  koppeling zal er met die km stand toch wel van zijn gekomen.

Hier zeg je heel iets anders. "Bij intrappen koppeling is het weg."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En als ik hem in de versnelling(1ste) zet en koppeling ingedrukt houd. (hoe is dan de stand van de as ) dan staat deze as toch stil. en is er nog het geluid te horen....dus......niet bak probleem, maar koppeling ? :)

 

Hier zeg je heel iets anders. "Bij intrappen koppeling 

Excuses, heb hem gewijzigd  het is inderdaad weg bij intrappen koppeling.

aangepast door provedance
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@provedance had je nog een audioopame gemaakt van je eigen auto?

 

Het is lastig te bepalen hoe erg het geluid is. Bij alle auto's die ik heb gehad "rammelt" er iets als de koppeling niet ingetrapt is.

 

Bij mijn vorige passat leek het soms of de auto iets wilde gaan rollen als hij in de eerste versnelling stond. Bij het in de versnelling zetten merkte je ook meer weerstand. Bij vag techniek is destijds het vliegwiel + koppeling etc vervangen en daar kwamen ze erachter dat er iets speling op de priceas zag. Heb er tot 265k mee gereden, zonder verdere problemen aan de bak.

 

Ga anders eens langs @@Vdub of @@Passat GS. Wellicht kunnen ze je duidelijkheid geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update :  Bij een andere garage/revisie bedrijf geweest ipv de dealer. Deze heeft een testrit gemaakt en natuurlijk was het nu amper hoorbaar. Hij zei al als ik hem hier voor uit elkaar moet halen ken ik elke bak uit elkaar halen...., Donderdag word eerst de bakolie ververst, en bekeken. (Hij was er niet erg van onder de indruk van het geluid) . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, het is niet weg na nu een tig km.  ga volgende week heen en laat hem 2 dagen staan. Ze konden het niet goed horen.   btw. banden laten vervangen bij kwikfit. en raar maar waar deze mensen zeiden gelijk,  je druklager is ook niet best he !...  niet dat ik daar iets laat reparen maar banden zijn ze goedkoopst.

Word vervolgd.

aangepast door provedance
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He hoi,

 

Ik had ook last van een schurend geluid en was ook weg bij het intrappen van de koppeling ook bleef er iets na draaien wanneer de auto uit deed. gisteren even laten luisteren bij JB autoservice. 2e Massa vliegwiel is slecht kan er nog wel mee door rijden maar is wel iets wat er aan zit te komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden