Ga naar inhoud

Xenon balast nameten


Fopperr

Aanbevolen berichten

Ik vermoed dat een balast iets begint kapot te gaan (of een slechte accu...) maar een lamp start wel op maar knippert tijdens het opstarten.

 

Nu heb ik nog 2 balasten over van een vorige set alleen weet ik niet meer welke van de 2 kapot is. Ik ga natuurlijk een nieuw setje bestellen maar wil dat even goed uitzoeken.

 

Dus de vraag of het is na te meten of een balast kapot is en natuurlijk ook hoe. Heb geen verstand vab multimeters????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na meten kan je alleen doen met lamp eraan (en na het opstarten) en dan nog is het gevaarlijk!

 

Lamp zal niet stuk gaan door een kapotte ballast, ofwel gewoon aansluiten en kijken of lamp aan gaat. Kom je gauw genoeg achter welke ballast stuk is ^_^.

 

Knipperende lamp betekend meestal:

- Lamp die bijna op is.
- Ballast die te weinig stroom krijgt.

 

PS, als je toch een nieuwe set gaat bestellen, ga dan voor een AC ballast!. (indien je aftermarket xenon hebt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, heb weinig kaas gegeten van electronica dus daar brand ik mijn vinger (letterlijk) liever niet aan.

 

Ik heb idd after market xenon. Denk erover om een retrofit lens te plaatsen. Heb dit bij Matthijs gezien en perfect lichtbeeld en erg mooie uitstraling.

 

Met AC bedoel je wisselspanning?

 

Ik krijg trouwens vaker de melding dat ik een kapotte lamp heb maar dat is meestal als de lichtsensor zijn werk doet en hij de xenons opstart tijdens het rijden of als ik harder rijd dan 140kmh. Ik heb hiervoor het voltage van de koplampen al naar 13,5V verhoogd omdat ik vermoed dat hij een soort van piekspanning trekt als de xenon opstart. Probleem is een stuk minder maar komt nu toch weer iets vaker naar voren, maar dat terzijde.

 

Ik bedenk mij trouwens dat ik nooit heb nagemeten wat de plus/min is in mijn auto. De kabels zijn beide zwart. Gevalletje iene miene mutte en ze doen het al een half jaar goed (hiervoor ook in mijn Superb en B6). Hoe moet ik dat nameten (jip en janneke taal). Wellicht dat dit toch wat problemen kan veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel de standaard lenzen bij de B6 op zich niet slecht zijn zal je met een goede retrofit zeker verschil zien.

Je kan eventueel zelfs naar een quad opstelling gaan, dan heb je echt een bak licht ;)

 

AC = wisselspanning. Dit zijn de betere ballasten en je lampen gaan veel langer mee. Ook hebben deze vrijwel geen last van geknipper tijdens opstarten en "rijden".

 

Als je melding krijgt dat je een kapotte lamp heb terwijl dit niet zo is dan heb is je ballast toch niet helemaal canbus proof of een slechte stekker/verbinding.

 

Je hebt ze goed aangesloten want verkeerd om en je ballast werkt niet, tegenwoordig is elke ballast beveiligd tegen verkeerd om aansluiten. Dus kwaad kan het niet.

Om + en - na te meten moet je meten met een multi meter, die geeft aan wat de + en de - is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de pilot ballasten geprobeerd en daarbij verschillende lampen geplaatst en vermoed dat het probleem van de knipperende xenonlamp bij opstarten in de lamp zelf zit.

 

De foutmelding bij schakelen van dag/nacht heb ik niet kunnen proberen.

 

Had nog een andere h7 5000k liggen en deze gemonteerd en doet exact hetzelfde als degene die daarvoor gemonteerd was. Ook even de nieuwe 6000k h73 geprobeerd en deze starten wel normaal op maar deze kleurt groen..... Wellicht dat ik een setje 55watt gekregen heb maar dat groene is geen gezicht, dat terzijde .

 

Een nieuwe set lampen 6000k zijn onderweg. Dat wacht ik even af. Mocht ik wederom de korte melding krijgen dat de lamp kapot is, dan plaats ik tijdelijk de pilot ballast even. Als dan blijkt dat hij geen melding meer geeft bestel ik een nieuwe set ballasten.

 

Nieuwsgierig naar de binnenkant van een kapotte pilot ballast?

 

c9192b219f7aea63fb763f97178a3459.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is iig goed gegoten.

 

Weet niet waar je de lampen besteld maar als je van Ome Alie besteld kan ik die van Cnlight aanraden. Zijn tenminste goede kwaliteit AC lampen voor een nette prijs.

 

Geknipper met opstarten doet mij sterk denken dat je DC ballasten hebt en geen AC. Dit vanuit gaande dat ballast wel genoeg spanning/stroom krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wilde even kijken hoe zoiets aan de binnenkant eruit zou zien...

 

Matthijs wees mij erop dat een slechte accu ook dit soort zaken kan veroorzaken. Ik heb het voltage al hoger gezet wat ergens een soort van bevestiging kan zijn... toch maar even nameten. Het knipperen bij het starten (dan bedoel ik zodra de startmotor ronddraait) deed hij eerst ook niet. Het knipperen wat hij nu ook doet gebeurd tijdens het opwarmen.

 

Ik heb nu lampen van CN besteld. Hopelijk wel originele.

 

De ballasten op onderstaande foto heb ik nu. Gekocht als fast bright (ook op factuur) maar vind dit nergens terug op ballast. Wellicht toch kopie?

 

5c9576071250dbbe4b2b702c24c3bc87.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is per definitie geen DLT F3 Fast bright. Hoelang duurt het opwarmen van de lampen?

Bij een echte Fast Bright zit je binnen een seconden op 80% en binnen 5-10 seconden op 100%.

Uiteraard ook sterk afhankelijk van de kwaliteit lamp die je gebruik.

 

Er zijn genoeg ballasten die men Fast Bright noemen maar de orginele zijn DTL en zijn vooral te herkennen aan de blauwe connector aan de lamp zijde + graveerde serie nummer op de achter zijde.

 

Cnlight lampen kan je meestal herkennen aan het logo dat in het glas moet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit gaande dat de kopers het niet veranderd hebben zijn dit echte lampen/ballasten:

 

35W DLT F3 Fast Bright Ballast:

 
35W CNLIGHT Lamp:
 
Garantie is er nooit, kom je alleen achter wanneer je ze in handen hebt en test.
 
Edit:
Deze twee zijn dus getest door mij ^_^. Lampen nog recent besteld en is niks aan veranderd. Ballast is alweer een tijd geleden.
Nadeel van Ome Alie is dat men soms spontaan veranderd van levering. Gelukkig kan je makkelijk refund krijgen wanneer de beschrijving niet klopt en je kan aantonen dat het fake is.
aangepast door nick0016
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden