Ga naar inhoud
  • 0

DSG 6 (2.0TDi BMP) grijpt laat aan en bonkt met schakelen


bbart

Vraag

Zoals de titel het al zegt is de DSG in onze 'nieuwe' passat defect. Het is een beetje een gok, maar wel een gecalculeerd risico bij aanschaf van de auto.

 

Als je de D inschakelt begint de DSG al vreemde geluiden te maken, soort van zoemend of slepend geluid.

 

Als je wilt wegrijden geeft de bak eigenlijk geen kruip en als je wat meer gas geeft stijgt het toerental en gaat de auto met een bonk in de versnelling. Het voelt en klinkt (vooral buiten de auto) als schakelen zonder te koppelen.

 

Het overschakelen van de versnellingen onderling verloopt ook niet soepel. Het toerental schiet eerst iets omhoog als een slippende koppeling waarna met een bonk de volgende versnelling wordt ingeschakeld.

 

Ik heb met vcds uitgelezen maar de DSG geeft vooralsnog geen foutmeldingen, ik dacht dat men wellicht de storing had gewist voor de verkoop maar na 60km rijden was er nog steeds geen foutmelding.

 

Ook heb ik geprobeerd de bak terug te zetten naar de basisafstelling maar dit geeft geen verschil.

 

Op dit moment heb ik niet veel vrije tijd, in de kerstvakantie wil ik er evt mee naar vagtechniek rijden.

 

Wellicht zijn er voor die tijd nog bepaalde meetwaardeblokken of instellingen waar ik mee kan stoeien om de oorzaak van de storing bloot te leggen?

 

De oude passat moet nog in de verkoop, maar als die verkocht is dan wil ik natuurlijk zo snel mogelijk op pad met de nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Sja, dat is wel een goede om mee te beginnen..

 

Ik kan wel overigens de temperatuur aflezen van de dsg en volgens mij stonden er 3 waardes die ongeveer gelijk waren.

 

Vanaf de bovenzijde kan ik bij de filter komen toch? Of moet ik echt aan de onderzijde de plug er uit draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je moet met draaiende motor de stop eruit draaien, in principe zal/mag het lichtjes druppen, doet het dat niet dan zit er waarschijnlijk te weinig in, zorg even dat de olietemp ca 40gr is van de bak.

 

Overigens MOET er elke 60dkm verse olie en filter in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nivo kan ik vandeweek eens controleren. Maar als er voldoende olie in zit heeft vernieuwen weinig zin als dadelijk de mechatronic er uit moet of de koppeling toch? Volgens mij is de olie niet echt goedkoop, of is het onder de noemer achterstallig onderhoud 1x vernieuwen en over enkele weken weer vernieuwen incl filter wel zinvol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben een fervent ebayer, maar dit vind ik toch wel even spannend.

 

Aan de andere kant, de oude bak is natuurlijk ook weer geld waard en wisselen van de complete bak lijkt me niet super veel werk.

 

Op zo'n gebruikte bak zit natuurlijk ook maar garantie tot aan de poort. Dat blijft wel een gok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben een fervent ebayer, maar dit vind ik toch wel even spannend.

 

Aan de andere kant, de oude bak is natuurlijk ook weer geld waard en wisselen van de complete bak lijkt me niet super veel werk.

 

Op zo'n gebruikte bak zit natuurlijk ook maar garantie tot aan de poort. Dat blijft wel een gok.

wie had er nu zomaar een 3C gekocht dan op de gok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laat eerst maar eens checken of er olie in zit, en of voor 175 euro nieuwe olie en filter.

Service moet om de 65000 km, en misschien is het wel nooit gedaan.

 

En anders toch een andere bak, heb je geen nieuwe Passat voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelfs al moet ik een compleet gereviseerde bak monteren dan heb ik de auto nog niet te duur gelukkig.

 

Ik geef echter liever mijn geld uit aan leuke mods (of oude auto's) dan aan onnodige reparaties.

 

Ben nu aan het rondkijken naar de prijzen links en rechts voor onderdelen, maar zal morgen eens onder de auto kruipen om te kijken of er (voldoende) olie in de bak zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bak spoelen wil ook wel eens helpen, kost wel een knaak maar is met regelmaat wel nodig vooral als de olie een tijd niet is vervangen, willen er nog wel eens wat fijne deeltjes ergens aan vast blijven zitten,, of je bent net zo eigenwijs als een maat van me die 150.000 kilometer met z'n speciale olie kon rijden, kosten 6.500 Euro succes in iedergeval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zaterdag niet aan toegekomen on daadwerkelijk de olie te pijlen. Wel even aan de bovenzijde de filer los gehaald van de dsg. Die was helemaal zwart, en heb er eens even een magneetje overheen getrokken. (Zie foto)

Het aantal metaaldeeltjes baart mij toch wel zorgen, geen idee hoeveel er met de storing in de bak gereden is....

Ik denk een complete bakwissel is een veilige keuze, dan heb ik wat meer 'nieuwe' onderdelen in een keer. En de oude bak kan ik verkopen of voor onderdelen gebruiken.

post-15219-0-28838700-1480934810_thumb.jpg

post-15219-0-74124200-1480934818_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden