Ga naar inhoud
  • 0

Bobine en bougies vervangen V5


VWV5

Vraag

Hoi,

 

Na een lange periode van afwezigheid laat ik weer eens wat van mij horen.

Omdat mijn Passat V5 van 2002 weer op 4 poten begon te lopen rees bij mij het vermoeden van “weer” een kapotte bobine.

In 2006 waren deze allen al eens vervangen, met de toen geldende coulance regeling.

Anfin, om een lang verhaal kort te maken heb ik 5 nieuwe bougies en een universele bobine geplaatst. De bobine van de 4e cilinder was in tweeën gebroken. Tja daar sta je ff raar van te kijken. Laatste stuk er met wat gepiel eruit gekregen.

Maar nu komt het, bij het starten poefen en motortoerental loopt op en neer. Alle bedrading en slangen nog eens nagelopen, niks anders dan normaal.

Nu had ik de bougies met wat kopervet rond de schacht in de motor gedraaid, dus ik veronderstel dat dit misschien niet zo’n slimme zet was. Bougies schoongemaakt en voor de zekerheid de bobinekabels nog eens nagelopen of ik niet een verkeerd cilindertje bij een verkeerd kabeltje had gestoken.

Nada noppes niks…., Begon nu toch redelijk desperete te worden, motor loopt niet stationair, en toerental gaat ook op en neer. Zou het dan toch aan de universele bobine liggen? Kon me er niks bij voorstellen. Dacht eerder aan een kapotte lambdasonde, om niet heel het assortiment van mogelijkheden te vervangen besloten om de V5 dan toch maar naar de vakgarage te brengen.

Om wat extra info te verschaffen de V5 nog ff aan de Vagcom gehangen om de foutcodes uit te lezen, zie onder:

 

Address 01: Engine        Labels: 066-906-032-AZX.lbl

   Part No: 066 906 032 AT

   Component: MOTRONIC ME7.1  G   0002 

   Coding: 00031

   Shop #: WSC 00222 

   VCID: 65CA3D16FFD90C6A2F-5102

   WVWZZZ3BZ3P039116     VWZ7Z0B5363869

 

8 Faults Found:

17550 - Load Calculation Cross Check

            P1142 - 35-10 - Lower Limit Exceeded - Intermittent

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

            P0300 - 35-00 -

16688 - Cylinder 4

            P0304 - 35-00 - Misfire Detected

16686 - Cylinder 2

            P0302 - 35-00 - Misfire Detected

17763 - Cylinder 1 Ignition Circuit

            P1355 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent

17766 - Cylinder 2 Ignition Circuit

            P1358 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)

            P0102 - 35-00 - Signal too Low

17772 - Cylinder 4 Ignition Circuit

            P1364 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent

Readiness: 0000 0000

 

De uitlezing opgeslagen en de foutcodes gewist, tja, baat het niet dan schaad het niet…,

Tot mijn grote verbazing loopt na het wissen van de foutcodes de motor weer als vanouds.

Is het normaal dat je na het wisselen van een bobine of bougies de boel moet wissen, of heeft dit met de kapotte bobine te maken. In ieder geval was dit voor mij een leermoment, en mogelijk heeft iemand anders er ook wat aan. Want je zoekt jezelf een slag in de rondte als je dit niet weet.

 

Blijft er nog een probleempje met de airbag, dit ging branden na een APK.

 

Address 15: Airbags        Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl

   Part No: 1C0 909 605 C

   Component: 08 AIRBAG VW61 04   0001 

   Coding: 12344

   Shop #: WSC 00028 

   VCID: 244C6012B4633562F8-50E6

 

1 Fault Found:

65535 - Internal Control Module Memory Error

            00-00 -  -

 

Op de site al gelezen over de voorstoelen, stekkertjes gecontroleerd, uit en weer in elkaar gezet.

Foutcodes gewist, maar probleem gaat nu al ruim na 1 jaar niet weg.

Ik heb geen zin om voor een lampje heel de V5 binnenste buiten te keren, maar als er nog suggesties zijn hoor ik ze heel graag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit is wat vond bij gerrit speek

 

Misschien is het laatste een idee? Anders misschien wel een defecte regeleenheid.

 

foutcode: 65535

Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Regelmodule fout in geheugen

du Steuergerät defekt

en Internal Control Module Memory Error

Extra info bij de foutcodes.

 

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt

Startmotor doet het niet

Motor slaat niet aan

Mogelijke oorzaken:

Behuizing niet meer waterdicht. Motor Regelmodule (ECU) nat geweest

Bedrading en/of aansluitingen (!) van en naar de Motor Regelmodule

Aansluitingen op de Motor Regelmodule losgetrild

Motor Regelmodule defect

Slechte aarding van de Motor Regelmodule op pin 10, 14, 18 of 24

Geen spanning op pin 37 van de Motor Regelmodule tijdens het starten

Mogelijke oplossingen:

Haal de Motor Regelmodule eruit en maak alles droog

Controleer (maak droog en schoon) de aansluitingen van de Motor Regelmodule

Vervang de Motor Regelmodule

Extra info:

Negeer deze fout NIET als je 'm aantreft in een belangrijke Regelmodule (Airbag, ABS etc.). Ga niet zelf experimenteren, ga hiermee naar de dealer !!!

bron Ross-Tech: de tools van de dealer kunnen deze fout ook niet wissen. Daar zijn argumenten voor.

Onzorgvuldig / ondeskundig handelen met airbags en airbag gerelateerde fouten kan leiden tot ernstige verwondingen, zelfs tot de dood want je hebt te maken met explosief materiaal; zelfs het wissen van foutcode(s) kan een airbag laten afgaan

LEES DEZE LINK

Indien aangetroffen in een andere, minder belangrijke, Regelmodule (bv. radio) begin dan eens met 'm te negeren tenzij je functie-verlies constateert. Binnen de garantietermijn behoren dealers zo'n Regelmodule te vervangen, maar er zijn gevallen bekend met deze foutcode waar de dealer ze negeert i.v.m. fouten in de software van de desbetreffende Regelmodule

Audi Airbag 6 & 7

Probleem: een fout in de acceleration sensor kan resulteren in deze foutcode

Oplossing: vervang de Airbag Regelmodule en beide acceleration sensoren

Audi Airbag 8

Probleem: vanwege een te laag voltage kan de Regelmodule zijn zelf-test niet succesvol afmaken

Oplossing: vervang de Airbag Regelmodule en installeer een relais wat beschermt tegen een te laag voltage

Bepaalde oudere Motor Regelmodules van TDI's welke een vacuüm verbinding met de Motor Regelmodule hebben

Probleem: vacuüm verbinding verbroken, of voor de Motor Regelmodule, of binnenin de Motor Regelmodule

Oplossing: controleer en repareer de vacuüm verbindingen

Bron SvendeLaer: Foutcode 65535 wordt opgeslagen wanneer de unit niet meer [goed] communiceert. Het kan best zijn dat de unit zich op een gegeven moment verslikt heeft en nu "in een andere taal" staat te blaten. Wat je zou kunnen proberen is het resetten van die unit opdat hij weer leert in welke 'taal' hij moet communiceren. Probeer het volgende eens:

maak en save (!) een Autoscan, en wel hierom

verwijder alle foutcodes en haal de auto van contact

haal de minpool van de accu los, haal daarna de pluspool van de accu los en bevestig de minpool van de accu (deze volgorde aanhouden om beschadiging van de elektronika te voorkomen)

laat de auto zo een uurtje of 12 staan

haal de minpool los, bevestig de pluspool en bevestig de minpool (deze volgorde aanhouden om beschadiging van de elektronika te voorkomen)

alle opgeslagen waarden zijn nu weg en alle Regelmodules moeten weer met elkaar 'leren' te communiceren. Na deze aktie is ook de stand van je dagteller verdwenen [dus opschrijven wanneer je dat belangrijk vindt] en de instellingen van je radio/cd/dvd zijn ook verdwenen [dus voor het uitvoeren van de aktie eerst controleren of je alle (ontgrendel)codes en bedieningshandleidingen bij de hand hebt]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wauw..,! Vinnipilon en Vdub super bedankt voor deze nuttige info :thumb: 


Ik ga eea proberen, en heb inmiddels de VAG reset tool via Ebay.nl besteld.


Ik ga de tool eerst maar proberen, daarna kan ik eventueel de “hardboot” zoals bij Vinnipilon staat beschreven uitvoeren. Nadeel is dat waarschijnlijk ook mijn wagen weer de Duitse taal gaat uitkramen waar ik deze Engels heb aangeleerd.


Ook de radio en wie weet wat nog meer, namelijk ramen en deuren sluiten met de sleutel door de ramen sluiten en openen vast te houden.


Dit heb ik 10 jaar geleden ingesteld, en heb nog alle benodigdheden liggen, maar ben inmiddels de handigheid hieromtrent een beetje kwijt geraakt, grijze haren, grijze cellen en wat gemakzuchtiger geworden. K&N filter heb ik er tussentijds ook al uitgehaald en vervangen voor het originele filter.


Maaaaar, ik rij nog steeds met veel plezier in mijn V5 :cool: , en ben nog niet van sinds om deze op korte termijn te vervangen. Ik vind het nog steeds een Beer van een wagen, en door het chippen is hij nog vrij zuinig. 1:12 met een normale rijstijl, wat ik overigens weinig haal door mijn zware rechter voet :roll: 


Enfin, nogmaals bedankt mannen... :thx: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, de reset tool werkt, alleen blijft de melding opkomen nadat deze even het groene licht heeft laten zien :shock:


Ik zal nog eens onder de stoelen moeten duiken met de soldeerbout.


Nog ff geen zin om de accu voor 12 uurtjes los te koppelen, denk toch aan een los contact onder een stoel.


Als ik veeeel tijd heb ik hier eens naar kijken :angel: voorlopig neem ik de melding voor lief, is er trouwens gewoon mee goedgekeurd :mrgreen:


Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden