Na een lange periode van afwezigheid laat ik weer eens wat van mij horen.
Omdat mijn Passat V5 van 2002 weer op 4 poten begon te lopen rees bij mij het vermoeden van “weer” een kapotte bobine.
In 2006 waren deze allen al eens vervangen, met de toen geldende coulance regeling.
Anfin, om een lang verhaal kort te maken heb ik 5 nieuwe bougies en een universele bobine geplaatst. De bobine van de 4e cilinder was in tweeën gebroken. Tja daar sta je ff raar van te kijken. Laatste stuk er met wat gepiel eruit gekregen.
Maar nu komt het, bij het starten poefen en motortoerental loopt op en neer. Alle bedrading en slangen nog eens nagelopen, niks anders dan normaal.
Nu had ik de bougies met wat kopervet rond de schacht in de motor gedraaid, dus ik veronderstel dat dit misschien niet zo’n slimme zet was. Bougies schoongemaakt en voor de zekerheid de bobinekabels nog eens nagelopen of ik niet een verkeerd cilindertje bij een verkeerd kabeltje had gestoken.
Nada noppes niks…., Begon nu toch redelijk desperete te worden, motor loopt niet stationair, en toerental gaat ook op en neer. Zou het dan toch aan de universele bobine liggen? Kon me er niks bij voorstellen. Dacht eerder aan een kapotte lambdasonde, om niet heel het assortiment van mogelijkheden te vervangen besloten om de V5 dan toch maar naar de vakgarage te brengen.
Om wat extra info te verschaffen de V5 nog ff aan de Vagcom gehangen om de foutcodes uit te lezen, zie onder:
De uitlezing opgeslagen en de foutcodes gewist, tja, baat het niet dan schaad het niet…,
Tot mijn grote verbazing loopt na het wissen van de foutcodes de motor weer als vanouds.
Is het normaal dat je na het wisselen van een bobine of bougies de boel moet wissen, of heeft dit met de kapotte bobine te maken. In ieder geval was dit voor mij een leermoment, en mogelijk heeft iemand anders er ook wat aan. Want je zoekt jezelf een slag in de rondte als je dit niet weet.
Blijft er nog een probleempje met de airbag, dit ging branden na een APK.
Address 15: AirbagsLabels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 1C0 909 605 C
Component: 08 AIRBAG VW61 040001
Coding: 12344
Shop #: WSC 00028
VCID: 244C6012B4633562F8-50E6
1 Fault Found:
65535 - Internal Control Module Memory Error
00-00 --
Op de site al gelezen over de voorstoelen, stekkertjes gecontroleerd, uit en weer in elkaar gezet.
Foutcodes gewist, maar probleem gaat nu al ruim na 1 jaar niet weg.
Ik heb geen zin om voor een lampje heel de V5 binnenste buiten te keren, maar als er nog suggesties zijn hoor ik ze heel graag.
Vraag
VWV5
Hoi,
Na een lange periode van afwezigheid laat ik weer eens wat van mij horen.
Omdat mijn Passat V5 van 2002 weer op 4 poten begon te lopen rees bij mij het vermoeden van “weer” een kapotte bobine.
In 2006 waren deze allen al eens vervangen, met de toen geldende coulance regeling.
Anfin, om een lang verhaal kort te maken heb ik 5 nieuwe bougies en een universele bobine geplaatst. De bobine van de 4e cilinder was in tweeën gebroken. Tja daar sta je ff raar van te kijken. Laatste stuk er met wat gepiel eruit gekregen.
Maar nu komt het, bij het starten poefen en motortoerental loopt op en neer. Alle bedrading en slangen nog eens nagelopen, niks anders dan normaal.
Nu had ik de bougies met wat kopervet rond de schacht in de motor gedraaid, dus ik veronderstel dat dit misschien niet zo’n slimme zet was. Bougies schoongemaakt en voor de zekerheid de bobinekabels nog eens nagelopen of ik niet een verkeerd cilindertje bij een verkeerd kabeltje had gestoken.
Nada noppes niks…., Begon nu toch redelijk desperete te worden, motor loopt niet stationair, en toerental gaat ook op en neer. Zou het dan toch aan de universele bobine liggen? Kon me er niks bij voorstellen. Dacht eerder aan een kapotte lambdasonde, om niet heel het assortiment van mogelijkheden te vervangen besloten om de V5 dan toch maar naar de vakgarage te brengen.
Om wat extra info te verschaffen de V5 nog ff aan de Vagcom gehangen om de foutcodes uit te lezen, zie onder:
Address 01: Engine Labels: 066-906-032-AZX.lbl
Part No: 066 906 032 AT
Component: MOTRONIC ME7.1 G 0002
Coding: 00031
Shop #: WSC 00222
VCID: 65CA3D16FFD90C6A2F-5102
WVWZZZ3BZ3P039116 VWZ7Z0B5363869
8 Faults Found:
17550 - Load Calculation Cross Check
P1142 - 35-10 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 -
16688 - Cylinder 4
P0304 - 35-00 - Misfire Detected
16686 - Cylinder 2
P0302 - 35-00 - Misfire Detected
17763 - Cylinder 1 Ignition Circuit
P1355 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent
17766 - Cylinder 2 Ignition Circuit
P1358 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0102 - 35-00 - Signal too Low
17772 - Cylinder 4 Ignition Circuit
P1364 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent
Readiness: 0000 0000
De uitlezing opgeslagen en de foutcodes gewist, tja, baat het niet dan schaad het niet…,
Tot mijn grote verbazing loopt na het wissen van de foutcodes de motor weer als vanouds.
Is het normaal dat je na het wisselen van een bobine of bougies de boel moet wissen, of heeft dit met de kapotte bobine te maken. In ieder geval was dit voor mij een leermoment, en mogelijk heeft iemand anders er ook wat aan. Want je zoekt jezelf een slag in de rondte als je dit niet weet.
Blijft er nog een probleempje met de airbag, dit ging branden na een APK.
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 1C0 909 605 C
Component: 08 AIRBAG VW61 04 0001
Coding: 12344
Shop #: WSC 00028
VCID: 244C6012B4633562F8-50E6
1 Fault Found:
65535 - Internal Control Module Memory Error
00-00 - -
Op de site al gelezen over de voorstoelen, stekkertjes gecontroleerd, uit en weer in elkaar gezet.
Foutcodes gewist, maar probleem gaat nu al ruim na 1 jaar niet weg.
Ik heb geen zin om voor een lampje heel de V5 binnenste buiten te keren, maar als er nog suggesties zijn hoor ik ze heel graag.
Link naar reactie
Delen op andere sites
5 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten