Ga naar inhoud

Mistlampen stuk


Recto

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag is m'n Passat afgekeurd voor de APK omdat de mistlampen het niet doen.

De lampen hebben het altijd gedaan dus ik snap er niets van.

 

Het lampje van de schakelaar brand wel als ik hem 1x naar achter trek maar de lampen gaan niet aan.

 

Waar moet ik beginnen met meten. Kijken of er spanning op de fitting zit of kan het ook een zekering zijn?

Ik neem nl. niet aan dat beide mistlampen in 1x tegelijk stuk kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in eerste instantie idd ook zeggen; da's een kapotte zekering, maar dan lijkt het me dat je complete achterlichtunit niet meer functioneert.

 

Maar wie weet zijn je lampjes wél gewoon stomtoevallig tegelijkertijd kapot? Daar zou ik in ieder geval als eerste even naar kijken, you never know!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb jij het over de mistlampen aan de vóór of aan de achterzijde?

 

die aan de voorkant kun je loshalen door het rooster naast de mistlamp los te klikken, dan kun je bij de schroeven die je los moet draaien. Ik zal later nog wel even een afbeelding plaatsen, ik heb nu els@win niet bij de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik de lampen er gewoon even uithalen voor de herkeuring:

 

Om de mistlamp uit te kunnen bouwen, afdekking -pijl- in het onderste gedeelte van de bumper vanuit het midden van de wagen losklikken

 

[align=center]N02-0832.jpg[/align]

 

– Bevestigingsbouten -pijlen- eruit draaien.

– Mistlamphuis uit bumper trekken en steker lostrekken.

 

[align=center]N94-0550.jpg[/align]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brede zwarte tape er over/voor?

Dat is bij mijn auto wel gedaan tijdens de keuring. Toen werd hij wel goedgekeurd. Was voorstel van keurmeester zelf. Ik weet niet zeker of dit wel mag maar het is een idee. Glas was gescheurd. nu nieuwe er in.

 

Jazeker mag dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn andere auto hebben ze voor de apk de stekkers losgehaald omdat er bij mij ook één lamp kapot was.Later een nieuwe unit gekocht en toen weer aangesloeten.
Dat mag dan weer net niet, dan zie je de mistlampen zitten en moeten ze werken.

Als je ze afplakt met tape zie je ze weer niet zitten en hoeven ze niet te werken. Heerlijk al die apk regels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de mistlampen voor (niet verplicht) niet hoeven te werken. De auto werd volgens mij afgekeurd omdat één lamp niet werkte. Wanneer beide lampen zijn losgehaald of afgeplakt ontstaat dit probleem niet.

 

Wanneer dit echt zo is, dan is het wel heel flauw om een auto erop af te keuren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de mistlampen voor (niet verplicht) niet hoeven te werken. De auto werd volgens mij afgekeurd omdat één lamp niet werkte. Wanneer beide lampen zijn losgehaald of afgeplakt ontstaat dit probleem niet.

 

Wanneer dit echt zo is, dan is het wel heel flauw om een auto erop af te keuren.

 

Helaas maar het is wel waar 1 lamp stuk is afkeur. Ze moeten zoals ik eerder zei aan de zelfde eisen voldoen als dimlichten.

Ze zijn inderdaad niet verplicht voor fabrikanten ze te monteren. Maar in de regelgeving staat nou eenmaal dat dit de eisen zijn. En bij een steekproef ben je er bij als je het net even anders doet. Krijg je strafpunten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem bij mij is inmiddels verholpen.

Ik had nog geen tijd gehad om er naar te kijken maar m'n schoonbroer moest bij m'n passat een aandrijfashoes vervangen en kwam er toen achter dat hij de mistlampen was vergeten aan te sluiten toen hij vlak voor de zomer m'n radiator heeft vervangen :wink:

 

Dus 't is opgelost en ik kan hem morgen laten afmelden voor de APK :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het wel interessant om het eens uit te zoeken.

 

Op de site van de RDW staat:

 

Eisen APK,

Verlichting algemeen:

De lichten van de personenauto moeten goed werken. Verlichtingsarmaturen en onderdelen daarvan moeten deugdelijk zijn bevestigd. De glazen moeten in goede staat, niet bespoten, geverfd of bewerkt zijn. Retroreflectoren mogen geen gebreken hebben die de functie beïnvloeden. http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38-6573-4CF2-92D1-AF09D27B47AC/0/2_B_0821b.pdf

 

 

Op de site van Innovam heb ik het volgende gevonden:

 

Voor Personenauto`s en bedrijfsauto`s gelden dezelfde eisen.

 

In keuringseis 5.2.59 lid 9 staat het volgende: op de mistlichten aan de voorkant van het voertuig is artikel 5.2.55, eerste t/m vijfde en zevende lid van toepassing. Dit betekent dat mistlichten voor:

• goed moeten werken;

• deugdelijk zijn bevestigd;

• geen beschadigingen, reparaties of bewerkingen in de glazen van de verlichtingsarmaturen mogen hebben waardoor de lichtopbrengst, het lichtbeeld of de functie nadelig wordt beïnvloed;

• symmetrisch zijn (grootte, kleur, sterkte en plaatsing);

• niet meer dan 25% zijn afgeschermd.

 

Ook geeft keuringseis 5.2.61 het volgende aan voor personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1967: de mistlichten moeten zijn aangebracht op een afstand van maximaal 40 cm vanaf het punt waar het voertuig het breedst is.

 

http://www.innovam.nl/apk/default.asp?page=rubrieken&rubriekid=33

 

Conclusie: (zoals Dexter al zei) indien aanwezig moeten ze gewoon in orde zijn. Beplakken mag dus ook niet, want je mag niks aan het glas doen. De enige optie is dus de mistlampen verwijderen indien je ze niet wilt/kan repareren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden