Ga naar inhoud
  • 0

Lichte toerentalschommeling AG4 automaat


Vdub

Vraag

Bij toeval ontdekte ik een stukje tekst over toerentalschommelingen bij deellast en bijv. op de CC.. ik heb hier zelf ook last van en nog meer mensen hier.. binnenkort heb ik een afspraak bij Eric(B5-5racer) voor een bakoliewissel en om een plastic torx aan te draaien vor meer oliedruk(en de lockup-klep te vervangen door een nieuwe(aftermarket).. laat dat eerste nu net de mogelijke oplossing zijn volgens iemand van Passat3b.de

 

Bron Passat3b.de

 

Ein weiteres Malheur ist eine rhythmisch im 3-5 Sekundentakt schleifende Wandlerüberbrückungskupplung bei geringer Last, oder aber Rattern bei Vollast und geschlossener Wandlerüberbrückungskupplung (anschliessend Notlauf des Getriebes, d. h. nur noch 3ter Gang hydraulisch). Das sieht man meist daran, dass unter leichter Last (z. B. 70 im 4ten in der Ebene) alle paar Sekunden die Drehzahl um 100-200 U/min ansteigt und wieder abfällt. Ursache hierfür ist sinkender Öldruck (Öl verschlissen, Leckagen, nachlassende Pumpleistung), der von der Steuerung nicht direkt erkannt wird (Steuerung, keine echte Regelung). Mit der Zeit verschleisst dadurch natürlich der Reibebelag der Wandlerüberbrückung. Abhilfe "kann" (nicht muss!!!) ein paarmaliger Getriebeölwechsel in kurzen Abständen schaffen, damit auch der letzte Rest alten Öles rausgeht, es bleiben ja immer paar Liter im Wandler zurück. Hilft auch das nicht, kann versucht werden den Druck der ATF-Pumpe zu erhöhen indem man mit einem Torxschlüssel eine (Plastik-) Schraube am Schieberkasten verdreht oder aber man lässt sich den Chip im Motorsteuergerät (Vortäuschen eines höheren Drehmomentes) oder Getriebesteuergerät (kennt sich aber keiner richtig mit aus) umprogrammieren damit der Öldruck für die Wandlerüberbrückungskupplung höher wird.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

hoi

 

k' heb een passat 74kw automaat uit 2001 de bakolie is 10.000km geleden vervangen. Het toerental schommelt nog steeds bij constante snelhedenen in alle versnellingen. de schommeling is ongeveer 50 toeren. Boven de 110km/uur rijd de auto perfect. Wat kan ik nu nog proberen? De auto is bij de garage al eens uitgelezen maar er zijn geen storingen gevonden. Ligt dit ook aan de lock of is dit iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had ook last van zeer forse toerenschommelingen.

 

In december bij Eric (B5-5racer) geweest. Hij heeft de in dit topic eerder beschreven modificatie aangebracht.

 

Op weg naar huis.........viel het resultaat tegen. Het was wel wat beter geworden, maar nog steeds opvallend aanwezig en dus irritant.

 

Inmiddels zijn we twee maanden verder en is er 1000Km met de auto gereden. Het probleem is nagenoeg helemaal verdwenen!! Volgens Eric op zich verklaarbaar dat het na wat gebruik alsnog beter wordt.

 

Uiteindelijk ben ik dus bijzonder blij met het gerealiseerde resultaat.

 

Eric: Toppertje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden