Ga naar inhoud
  • 0

Verlies oliedruk door te dunne olie?


Shqipemain7

Vraag

Hallo,

 

Na mijn kapotgereden 1.8T (door het negeren van het olliedruklampje), ben ik tog weer voor een nieuwe 3bg 1.8T uit 2003 (motorcode AWT) gegaan. Ik ben op vakantie naar kosovo geweest (ong 2000km). 2 dagen voor ik vertrok olie ververst etc. Kickdowntje getrapt tot 160 en mijn oliedruk lampje brande weer eens. Ik ben gelijk gestopt en bij stationair ging die uit maar ikmoest door rijden tot tankstation die niet ver lag, omdat ik niet midden op de weg kon stoppen natuurlijk. Voor de rode stoplicht gestopt. Mijn kleppen begonnen te tikken. Na 2x starten ging het tikken weg. Geen problemen meer gehad. Vertrokken naar kosovo. Tot de grens met servie geen enkel probleem (constant 130/140 gereden met airco en vol beladen auto). Bij de file stilgestaan en na het afgeven van de paspoorten optrekken en begon het lampje te branden. De buitentemperatuur was nogal warm. Even half uurtje motor uitgedaan. Door gereden. Weer ginf het lampje aan na weer stilstaan door het betalen van de tol. Weer ff stilgestaan en motor laten rusten. Het was wat koeler in de tussentijd. Doorgereden naar kosovo zonder problemen. Nu de terugweg via montenegro en kroatie. Alles ging perfect met zwaarbeladen auto en airco door de bergen rijden. Snel weg in kroatie opgegaan waar het ook warm was.. Ikdacht even wat hrder rijden. 170 en het lampje ging aan. Per direct gestopt en motor laten rusten. Doorgereden tot slovenie en in file gestaan. Toen ik weer optrok na de file ging die weer aan. Weer ff gerust en door gereden. Tot nederland is hij niet meer aangegaan en constant 130 tot 150 gereden met airco en afentoe zonder. Mijn vermoeden is echter dat ik tog wat te dunne olie erin had??? (5W30 longlife). Wat denken jullie???

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hummm? Zou beginnen met wat rustiger te doen als dit soort lampjes een "hint" geven! Ze probeert je toch wat te zeggen, en je heb er gewoon maling aan! Ik rij ook (hard) op 5w30! Maar weet niet of daar een 1,8 anders is!

 

Je zou is een scannertool mee moeten nemen, dat als je een melding krijgt je meteen kan uitlezen en code op internet kan zoeken!

Ik ga niet meer zonder van huis! Stampen zonder info is niet de meest wijze keuze denk ik!

 

Tip

oranje: iets checken zo snel als mogelijk!

Rood: stoppen met wat je aan het doen bent! (Mak an)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Flying Dutchman ik ben zekerweten rustig bezig met de auto! Ik trap ook amper en van die dingen maar je kunt je wel voorstellen als je veel op snelweg bent (vooral op duitse snelweg) dat je tog wel ff een zwaardere voetje krijgt, anders lijken de km's ook niet voorbij te gaan. Helaas heb ik dat niet echt durven te doen. Maar goed, ik rij gwn rustig en moet een keer met z'n scannertool even tog het lampje proberen aan te krijgen.. Dat is dan de enigste oplossing om even te kijken wat het is.. Misschien dat die tog kortsluiting maakt of iets.. Maar ook dat lijkt me sterk. Ik hoop dat het niet iets groots zal zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Flying Dutchman ik ben zekerweten rustig bezig met de auto! Ik trap ook amper en van die dingen maar je kunt je wel voorstellen als je veel op snelweg bent (vooral op duitse snelweg) dat je tog wel ff een zwaardere voetje krijgt, anders lijken de km's ook niet voorbij te gaan. Helaas heb ik dat niet echt durven te doen. Maar goed, ik rij gwn rustig en moet een keer met z'n scannertool even tog het lampje proberen aan te krijgen.. Dat is dan de enigste oplossing om even te kijken wat het is.. Misschien dat die tog kortsluiting maakt of iets.. Maar ook dat lijkt me sterk. Ik hoop dat het niet iets groots zal zijn...

Misschien is "stampen" wat uit zijn context.

Bedoel eigenlijk meer, dat als je een melding krijgt in deze vorm van je olie, het zij smering, het zij druk, het zij koeling, boven 140km/h! Ik volbeladen in de bergen, alles boven 140 achter wege zou laten! Of je nou op de autobahn zit of niet! Liever later thuis, dan helemaal niet. Rode olie lampjes wil je niet mee spotten!

 

Een tooltje is sowieso handig! (Vind ik) hoeft helemaal niet spectaculair te zijn. "melding", ff prikken en info verwerken!

Of het uitlokken van een melding een goed idee is stel ik wel in twijfel! Omdat hij de melding geeft als het daadwerkelijk al aan de gang is! Maw zou er al iets aan info uit te lezen moeten zijn voordat het lampje gaat branden. Er gebeurt namelijk iets, of juist niet! Denk ik zo.

 

Ik ben daar zelf geen held in, meer en enthousiast hobbyist, en probeer je te behoeden voor telleurstelling, maar hier zijn ckr mensen die meer info kunnen halen uit je auto wat er gebeurt en waarom! En waar ze moeten kijken! Denk een kwestie van een balletje opgooien!

 

Iig hoop ik dat je hem niet (weer) in puin rijd! Want dat zou echt een zure appel zijn!

Mijn teller staat op 1,5! Succes met je zoektocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Flying Dutchman ik begrijp je zeker.. Ik moet even kijken waar je z'n tooktje kunt krijgen endan moet ik tog echt aan de slag gaan. Ik wil niet weer een 1.8T de puin in rijden en bovendien ben ik zelf helemaal weg van mijn auto. Maar vind het jammer dat ik al voor de 2e keer een oliedrukprobleem voorkomt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Flying Dutchman ik begrijp je zeker.. Ik moet even kijken waar je z'n tooktje kunt krijgen endan moet ik tog echt aan de slag gaan. Ik wil niet weer een 1.8T de puin in rijden en bovendien ben ik zelf helemaal weg van mijn auto. Maar vind het jammer dat ik al voor de 2e keer een oliedrukprobleem voorkomt..

Dat snap maar al te goed!

Hoe gaat het nou vandaag en gisteren met deze tropische temperaturen?

 

PS Google ff op obd-scan tool!

Ik heb er 1 van GENISCAN!

Misschien heb iemand anders nog een suggestie! Als klein handzaam en compleet tooltje!

 

En voor alle andere lezers: worden olie problemen wel opgeslagen in een code? Of zijn ze weer te geven als olie indicator brand?

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
  • 0

Sorry for the reopening!

Ik heb zelf een obdeleven (Bluetooth module) hiermee kan je echt alles, coderingen uitvoeren programeren en zelfs lang coderen, zeer actieve community en reguliere updates!

Alleen met mijn passat 6b geen barometrische waardes af te lezen, alleen of de oliedruk afdoende is of niet.. Als je wil weten of de druk voldoende is na de pers lijn zal je een aftermarket sensor en meet systeem moeten hebben (mijn geval)

 

Maar let zeker op, deze melding kan zijn vanwege een breuk... Maar ook zeker wegens te weinig druk! Sluit eerst alle criteria uit voordat je toch weer gaat rijden (filters vervangen en alle olie leidingen nalopen + olie service)

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden