Ga naar inhoud
  • 0

2.3 V5 Stotteren / Haperen bij gas geven met warme motor


Passat-4Motion

Vraag

Ha mede-Passatters,

 

Mijn 2.3 V5 3BG stottert bij gas geven, tenminste als de motor warm is. Als de motor koud is heb ik nergens last van, dan rijdt ie echt heerlijk. Ik heb via de zoekfunctie van alles hierover gelezen maar er wordt zoveel gezegd dat ik eigenlijk niet meer helder heb waardoor het haperen / stotteren kan komen. Ik heb wel begrepen dat het een vaker voorkomend kwaaltje is en heb bijv. gelezen dat het kan liggen aan de luchtmassameter of een lek in het vaccuumsysteem. Maar omdat het stotteren alleen bij warme motor voorkomt, vraag ik me af hoe dat dan werkt?

 

Ik ben best handig en sleutel graag aan auto's. Zou iemand me kunnen helpen met wat de oorzaken kunnen zijn?

 

Gr.Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hmm, niemand die me hierin van advies kan voorzien?

 

Het is me ook opgevallen dat als de motor warm is, je uit stilstand wegrijdt en de motor dus stottert, het stotteren verdwijnt vanaf zeg maar 3500 a 4000 toeren. Dan trekt hij als een beest en is er niets mis mee  :wink: Maar onderin toeren hapert hij dus bij het gas geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tip. Alles wat VWdriver91 hierboven al zegt. Losse/ slechte bougiekabel, slechte bougie. Luchtmassameter.

Is het een idee om een rit te maken waarbij je na een tijdje warm rijden even stopt om de stekker los te halen van de luchtmassameter.
Daarna weer verder rijden om te zien of je verschil in rijgedrag ervaart. Wie weet zit daar het probleem. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij is afgelopen week uitgelezen: code P1424 (Secundair luchtsysteem (bank 1) lekkage vastgesteld). Dit kan echter ook een oude melding zijn, dus we hebben hem gereset en toen was de melding weg. Daarna ben ik gaan rijden en helaas stottert hij bij warme motor nog onderin toeren. Daarna niet meer opnieuw uitgelezen dus geen idee wat voor melding er nu in staat. Zal hem deze week nogmaals uit laten lezen.

 

Afijn, ik o.b.v. de foutmelding verdenk ik dus idd nog meer dan voorheen het vaccuumsysteem. Ik heb nagedacht over jullie andere tips: ik denk eigenlijk niet dat dat het is. ik heb bij het uitlezen geen storingen gevonden over iets dat met de vonk te maken heeft. Bij een slechte bougie stottert hij niet steeds strak tot +- 3500 rpm en daarna ineens niet meer; dan stottert hij volgens mij willekeuriger. En dan slaat de motor ook bij stationair draaien af en toe over; de mijne draait als een naaimachine, helemaal prima dus. Daarmee vallen de bougiekabels ook af lijkt me. Brandstofpomp en filter zouden volgens mij ook bij koude motor problemen moeten geven; hij rijdt dan echter heerlijk en hij stottert koud nooit. Luchtmassameter zou inderdaad wel kunnen, maar volgens mij zou hij dan een storing moeten geven toch? De tip van Patrick007 (het eraf trekken van de stekker van de luchtmassameter bij warme motor) ga ik nog proberen! Dat is idd een goeie tip.

 

Bedankt voor het meedenken mensen. 

 

Gr.Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

m.b.t. het haperen/stotteren van de motor: het lijkt wel een soort backfire of misfire schok. Misschien dat dat het verhaal duidelijker maakt? Bij koude motor trekt de motor vlot en probleemloos, bij warme motor hikt ie telkens bij gas geven tot +/- 3500/4000, daarboven trekt ie weer super.

 

Iemand met V5-kennis in de buurt van Tilburg, Eindhoven of Gemert (in deze regio's ben ik bijna dagelijks) die er eens naar wil kijken (rijden) en z'n oordeel erover wil geven? Nu is het lijstje met mogelijke oorzaken nog veel te lang.

 

Gr.Paul

aangepast door Passat-4Motion
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Paul,

Als jij zegt backfire/misfire dan zeg je dat er onverbrande of onvolledig verbrande brandstof een cilinder verlaat en in het uitlaatgedeelte alsnog ontsteekt.

Dat betekent dat 1 of meerdere cilinders op een verkeerd moment een vonk tot ontsteking krijgt of dat er even geen vonk gegeven wordt of dat de verbranding meer tijd nodig heeft dan normaal.

Moment van ontsteking wordt bepaald door de krukassensor, die kan aan het falen zijn. Als die koud is kan hij het nog goed doen en als hij warm wordt kan hij af gaan wijken.

Het kan ook een kabelbreuk/slechte zekering van de krukassensor zijn. ik weet niet of bougies/kabels hetzelfde gedrag kunnen vertonen.  

Bij bovenstaande zou ik verwachten dat dit echter bij gehele toerental zo blijft.

 

Over je LMM, daar hoef je geen storing van te krijgen maar je kunt met een rijdende auto wel uitlezen of de lambdasensor meer dan normaal bij moet regelen. Als dat het geval is kan dat komen door een verkeerd gemeten luchtflow door de LMM. Door vervuiling kan het zijn dat deze minder aan gaat geven dan er daadwerkelijk aan lucht naar de cilinders gaat en wordt je brandstof onterecht afgeknepen door de computer wat weer als een afwijking in de uitlaatgassen via de lambasensor gemeten wordt en weer bijgeregeld wordt door de computer.

Een te arm luchtbrandstof mengsel heeft meer tijd nodig om geheel te verbranden omdat niet overal een brandbaar mengsel aanwezig is en het vlamfront zich niet snel genoeg door de gehele cilinder kan verplaatsen. Daardoor kunnen er onverbrande brandstofdelen de cilinder verlaten en alsnog tot ontsteking komen in het uitlaatgassysteem. 

Wanneer je luchtbrandstofmengsel van normale verhouding naar een steeds armer mengsel veranderd zal je uitlaatgastemperatuur oplopen. Dit wordt gemeten door je Lambda sensor waarop de computer de luchtbrandstofverhouding bijregelt. Normaal zal je in een nieuwe balans terecht komen en loopt de motor toch netjes.

Ik kan me voorstellen dat je door backfire een steeds wisselende uitlaatgastemperatuur kan krijgen waardoor op de Lambdasensor steeds de brandstofhoeveelheid bij zal worden geregeld en dat je daardoor een stotterende motor krijgt.

De brandstof kan echter maar in een bepaald gebied bijgeregeld worden op de Lambdasensor, ?+ en - 10%? waardoor je boven een bepaald toerental en dusdanige afwijking moet compenseren dat de regeling uitgeregeld is en de brandstofverhouding fixed is geworden waardoor het stotteren dus over is.

 

Ik geef geen garantie op bovenstaande beredenering maar als hij juist is zorgt jouw LMM voor een dusdanig grote afwijking dat je af en toe een dusdanig arm mengsel naar je cilinders krijgt dat er naverbranding ontstaat waardoor de motor stottert op een steeds wisselende luchtbrandstofverhouding en dat dit ophoudt wanneer de trim mogelijkheid op de Lambdasensor uitgeregeld is. 

Andere leden? Snijdt dit hout? is het mogelijk dat de trimregeling op de lambdasensor zo snel is dat de luchtbrandstofregeling in onbalans raakt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

m.b.t. het haperen/stotteren van de motor: het lijkt wel een soort backfire of misfire schok. Misschien dat dat het verhaal duidelijker maakt? Bij koude motor trekt de motor vlot en probleemloos, bij warme motor hikt ie telkens bij gas geven tot +/- 3500/4000, daarboven trekt ie weer super.

 

Iemand met V5-kennis in de buurt van Tilburg, Eindhoven of Gemert (in deze regio's ben ik bijna dagelijks) die er eens naar wil kijken (rijden) en z'n oordeel erover wil geven? Nu is het lijstje met mogelijke oorzaken nog veel te lang.

 

Gr.Paul

Stuur eens een pb naar @@bandenman, die kan je vast wel helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...

Moment van ontsteking wordt bepaald door de krukassensor, die kan aan het falen zijn. Als die koud is kan hij het nog goed doen en als hij warm wordt kan hij af gaan wijken.

...

Dit had ik (weer) begin van de week, maar dan andersom als hier beschreven: als hij koud was liep hij prima, als hij warm was begon hij te stotteren boven de 5000 RPM. De dagen erna werd het snel erger en begon bij steeds lagere toerentallen te stotteren, donderdag haalde hij net 119 in z'n 5 (dus minder dan 3400RPM zonder stotteren) als hij warm was (na plm. 15 minuten snelweg).

 

Ik heb dit plm. 120K geleden ook gehad, en herkende de verschijnselen: als hij stottert valt ook de toerenteller terug, veel meer dan het toerental van de motor: je rijdt bv. met 4000 RPM, je geeft wat gas bij, de motor maakt iets meer toeren maar loopt onregelmatig (snelheid van auto dus ook hoger) maar de toerenteller  "zwabbert" tussen 2500 en 4000 rpm.

 

Net als vorige keer was het de krukassensor, weer vervangen en alles ok. Oh, en de enige foutcode die ik had was een melding van de lambda sensor, wel verklaarbaar: zonder juiste puls geen ontsteking (en geen brandstof) dus zeer wisselende samenstelling van de uitlaatgassen.

 

Misschien kan je hier iets mee? Het is voor mij de tweede keer dat het gebeurde, een paar jaar geleden bij 370K en nu bij 498K

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden