Ga naar inhoud
  • 0

Inhouden 1.8T 20V tussen 3000-3500 toeren...en de oplossing!


Passatter

Vraag

Beste allemaal,

 

Inmiddels is de oplossing er!

 

De 1.8T 20V motor heeft in de toevoerleiding naar de turbo ook een LMM (LuchtMassaMeter)...

 

Omdat ik na wat zoeken in oude berichten in dit forum een vergelijkbare klacht vond, ontdekte ik al lezende in het betreffende bericht dat het wel eens de LMM kon wezen die defect was.

Ik heb mijn zoon geadviseerd naar een Bosch Servicecentrum te gaan en de LMM door één van Bosch te laten vervangen.

En, jullie raden het al: het inhouden was verdwenen en de Audi A4 rijdt als nooit tevoren!

Met montage aan kosten in totaal Euro 100,- .........

 

Maar..... er was al een kleine 500 Euro nodeloos verspijkerd!!!

 

Wel verbazend dat een Audi/VW dealer in het Duitse Furtwangen dit niet kon vinden en een gerenomeerd BOVAG bedrijf, na bougies vervangen en nog een tweede keer er naar gekeken te hebben, het ook niet meer wist en adviseerde naar een dealer te gaan om hem te laten uitlezen...

 

Nu er is niets uitgelezen, maar wèl gelezen! :wink:

:lol:

 

Iedereen hier bedankt!

--------------------------------------------

Beste allemaal,

 

Zelf rijd ik een Passat bj. 2000 met een 1.8 20V motor.

Nu heeft een zoon van mij een Audi A4 met de 1.8 20V Turbo moter (benzine!!) er in. Ook bj. 2000.

 

Hij heeft nu het volgende probleem:

 

Bij het vol gas geven in de 3e of 4e versnelling houdt de motor schoksgewijze (dribbelend) in om vervolgens als normaal op het gas te reageren.

Het deed zich het eerst voor tijdens een lange rit naar zuid Duitsland op de autobahn, waarbij langere tijd rond de 160km p.u. gereden was.

 

Ook doet zich een ander verschijnsel voor.

Een wat tikkend (regelmatig!) geluid dat ergens van voren af lijkt te komen. Je hoort het ongeveer een halve minuut en is dan weer weg. Dit geluid doet zich niet tegelijk met het inhouden voor, maar is wel tegelijk daarmee begonnen.

 

Hij is er meteen mee naar een VW dealer in Furtwangen geweest.

Deze heeft verschillende keren proefgereden en op losittende delen gecontrolleerd, maar het verschijnsel niet kunnen localiseren/verhelpen.

wel stelde hij vast dat de fuseekogels vervangen moesten worden, wat ook gebeurd is (hoewel de wagen nog maar enkele maanden daarvoor een grote onderhoudbeurt had gehad!).

 

Na een BOVAG garage, waar ik zelf al jaren kom, bezocht te hebben, werden de 4 originele Audi longlife bougies vervangen, hoewel deze er nog geen 20.000 km inzaten!

Volgens de betreffende monteur waren ze niet goed meer.

Ook werd een dubieus (verteerd rubber) luchtslangetje (rechts achter bij het motorblok, dat vanuit het spruitstuk loopt naar een vacuumdoosje) voor de zekerheid vervangen.

 

Al met al een gepeperde rekening, maar helaas de problemen zijn niet weg!

 

Zelf heb ik met de wagen ook gereden en na een korte proefrit met open motorkap de motor nog eens goed afgeluisterd.

Het enige wat ik opmerkte was dat (staande voor de motorruimte) ergens achter in het blok soms enkele minuten een wat (regelmatig) tikkend geluid te horen is (dus achterste cylinder, waar ook die ketting van de nokkenassen loopt).

Als de motor poosje stationair staat te draaien is het er een paar minuten wel en dan in eens weer enkele minuten niet...

 

Of dit er iets mee te maken heeft??

 

Waar denken jullie aan?

 

Hopelijk weten jullie raad of herkent de een of ander het probleem en weet de oplossing!

 

Met vr.gr.

Passatter

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou eerst de auto uitlezen op mogelijke fouten en wat ook wel interessant is zijn de zgn. fuel trims, deze zijn ook met vag-com uit te lezen onder engine en dan measuring block 32, het gaat om de eerste 2 waarden.

 

Hieruit kun je wel het eea opmaken, de trims zijn het bijregelmiddel voor de ECU om over het hele gebied de lambda op ideaal te houden.

 

Zou ook even de luchtfilterkast checken op verstoppingen en wellicht alvast een nieuw filter plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelfde klacht als Passater afgelopen donderdag tijdens lange snelwegrit. Bij mij echter alleen in 5e versnelling vanaf 100km/u bij gasgeven inhouden + (soms) oplichten motronic symbool in snelheidsmeter. In de andere versnellingen geen klachten; ook niet bij fors doortrekken tot 6000rpm (!!!!!!!)

 

Bij uitlezen VagCom echter "stroomstoring op 1e cylinder": bobine probleem dus. Bobine vervangen........klacht verdwenen. Andere 3 bobines worden volgende week uit voorzorg ook vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste LvR,

 

Zelfde klacht als Passater afgelopen donderdag tijdens lange snelwegrit. Bij mij echter alleen in 5e versnelling vanaf 100km/u bij gasgeven inhouden + (soms) oplichten motronic symbool in snelheidsmeter. In de andere versnellingen geen klachten; ook niet bij fors doortrekken tot 6000rpm (!!!!!!!)

 

Bij uitlezen VagCom echter "stroomstoring op 1e cylinder": bobine probleem dus. Bobine vervangen........klacht verdwenen. Andere 3 bobines worden volgende week uit voorzorg ook vervangen.

 

Bij de 1.8 Turbo ging het om de Audi van mijn zoon.

Kort nadat ik mijn vraag stelde kwam ik er achter, via wat research op Internet en logisch nadenken, dat het wel eens de 'LMM' (LuchtMassaMeter) in de aanzuigbuis van de Turbo kon wezen...

Zoals hier in het forum te lezen, een veelgehoorde klacht bij Turbodieselmotoren...

Nu de 1.8 20V Turbo kan er dus óók wat van!

 

Mijn zoon ging met deze 'diagnose' naar een Bosch Service Centrum, waar men dit probleem wel kende en de juistheid van mijn 'veraf-diagnose' zeer waarschijnlijk achtte.

Daarom werd de LMM door een nieuw exemplaar van Bosch vervangen á raisson van plus minus 90 Euros...

 

De klacht, die in Duitsland door een gerenommeerde VW/Audi dealer niet gevonden werd en waar een BOVAG garage hier in nederland niet uitkwam, werd dus door een betrekkelijke 'leek' als ondergetekende getraceerd... en door de Bosch monteur opgelost!

 

Ieder denke daar het zijne/hare van.

Ik dus óók...

 

Sorry, dat ik de gevonden storing niet eerder aan jullie doorgaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben ook bij een Bosch Service Centrum (vd Mars te Vaassen) gelukkig en tevree onder controle. Mbt mijn klacht werd mij direct verteld dat het OF een bobine- OF een LMM probleem moest zijn. Eerst uitlezen gevolgd door proefrit en de diagnose werd nogeens bevestigd: de (1e) bobine was de boosdoener.

 

Conclusie: min of meer dezelfde klacht als bij Passater (bij mij alleen inhouden in 5e versnelling), maar bij mij geen LMM, maar een bobine probleem.

 

Ja Passater, dit forum is geweldig................... :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo,

 

ik heb hetzel,de probleem gehad en heb een injectie-cleaner gebruikt wat bij diverse autospeciaalzaken te verkrijgen is. De cleaner mengen met een halve tang brandstof. Nadat ik dit had gedaan was het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik had precies ook zo;n inhoudprobleem vroeger met me 20vt leon

 

ik heb ook zinloos alles lopen vervangen, en het was er nog steeds.

vooral nadat het gechipt was konj e het heel goed merken..

 

misschien lag het dus toch niet aan de chip ( wat ik wel d8 dat het daraaan lag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden