Ga naar inhoud
  • 0

Probleem met mijn 3bg 130 pk TDI.. maar wat?


femmefatale1

Vraag

Nadat onze vorige Passat 3B teveel kosten kreeg en voor de export is gegaan, hebben we een paar maanden geleden een 3BG gehaald.
Dit is een 1,9 pompverstuiver TDI  (130 pk) met handgeschakelde 6 bak met 3 ton op de klok, maar in zeer goeie staat van onderhoud..

Auto reed super bij aankoop (particulier).. geen rammeltje.. geen trillinkje.. alles gewoon goed én goed onderhouden.
Na 1,5 maand het bekende geluid uit de (6)bak.. het lager van de hoofdas kapot.. tja.. pech gehad dus.

Er is een revisiebak onder gegaan en hebben gelijk de koppeling laten vervangen.
Het vliegwiel was nog in goeie staat.. dus niet vervangen.
De aanschaf van de auto en het 'gelijk' moeten vervangen van bak en koppeling was al leuk genoeg.. NOT.

 

Maar nu het volgende..

Soms (lang niet altijd) 'schokt' hij met weg rijden.. dit alleen met een koude start en alleen in de 1e versnelling..
Dat doet hij niet in zijn achteruit, en ook niet als je bijna stil staat.. dus het vliegwiel lijkt mij uitgesloten.
Tot nu toe ook alleen als hij een paar dagen stil heeft gestaan.
Heb er alleen niet opgelet of hij dan ook terug zakt in zijn toeren.. dat zal ik de volgende keer eens doen.

Afgelopen zaterdag waren we een parkeerplek aan het zoeken, en sloeg hij ineens af.
Ik dacht dat mijn man hem af liet slaan, maar ook hij keek raar op.
Ok.. starten en niks meer aan de hand.

Nu vandaag rij ik weg zonder ook maar enig probleem en ga boodschappen doen.
Kom ik terug thuis, parkeer ik de auto voor de deur, zet hem in zijn vrij.. en terwijl ik de koppeling nog had ingetrapt sloeg hij af.
Het voelde net alsof ik de sleutel om had gedraaid (dus niet alsof de koppeling aan wilde grijpen of iets dergelijks).
Dus ik draai de sleutel om en het is weer tikken en lopen.. zonder ook maar enige hapering..
Ook bleef hij gewoon keurig stabiel stationair draaien rond de 900 toeren.

Nu ben ik alles bij aan het houden wanneer hij wat doet..
Maar heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

 

 

 

 

aangepast door femmefatale1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag deed hij weer raar met wegrijden..
Het voelt een beetje alsof je op een gladde weg weg wilt rijden en hij af en toe (minimaal) doorspint.
En alleen weer in die eerste versnelling.. de rest van de versnellingen geven geen enkel probleem.

Ik denk dat ik binnenkort toch eens langs ga bij de garage; deze nieuwe bak is er 19 juni onder gegaan met nog een half jaar garantie.
De koppeling is ook vervangen, maar het vliegwiel niet want die was nog goed.

Maar als het vliegwiel slecht zou zijn, zou je dat toch ook in andere versnellingen moeten merken? En in zijn achteruit?
Ik zal zaterdag (morgen heb ik de auto niet nodig) eens wegrijden in zijn 2.. kijken wat hij dan doet..

Overige ideeën zijn natuurlijk van harte welkom..

 

 

Oh.. enne.. ik heb mijn man ook gesproken en hij zei dat het afslaan zijn eigen schuld was.. ;)
En bij mij zal het wel zijn gebeurd omdat ik de contactsleutel vast heb gehad (en wellicht al minimaal wat gedraaid).
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het afslaan beschouw je dus als incident. Blijft het schokken bij wegrijden met koude motor in de eerste versnelling.

 

Ik heb gehad wat op die beschrijving lijkt. Toen was mijn koppeling/drukgroep/2massawiel helemaal versleten. Deze toen vervangen (later ook nog toplager vervangen, maar das een ander verhaal) en klaar/opgelost.

 

Weet je zeker dat de koppeling en drukgroep vervangen zijn? Paste de nieuwe koppeling wel goed bij het oude 2massavliegwiel?

 

Ik ben bang dat die koppeling/drukgroep/2massavliegwiel de oorzaak zou kunnen zijn.

 

Maar goed, mijn beste inschatting...

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De drukgroep en de koppeling zijn compleet vervangen, tegelijkertijd met de nieuwe bak.
Het is gebeurd bij een vw specialist, die vroeger dealerschap had.. mag aannemen dat hun weten wat ze doen.

Ze hadden het er wel over dat ze evt het 2massa vliegwiel óók konden vervangen door een vast vliegwiel, om problemen te voorkomen.
Maar dat heb ik niet gedaan omdat een vast vliegwiel vaak wordt afgeraden met een handgeschakelde 6 bak.. en het vliegwiel nog in goeie staat was.

Nu begrijp ik wel dat het vliegwiel een reële mogelijkheid is, maar zou je dan niet meer last moeten hebben, zoals met achter uit rijden en bijna stil staan?
Zijn er nog meer truckjes om te kijken of dit het probleem is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gigantisch walmen bij de start moet sowiezo niet, of hij moet hevig getuned zijn met PD783 injectoren ofzo.

 

Misschien een keer een revisiesetje qua pakkingen etc voor je verstuivers.

 

Is het minder het raar doen als je de motor bijv 30sec stationair laat draaien, of een aantal keer gasgeeft voor je wegrijdt? Dit ivm lekkende verstuivers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Is het minder het raar doen als je de motor bijv 30sec stationair laat draaien, of een aantal keer gasgeeft voor je wegrijdt? Dit ivm lekkende verstuivers.

 

Dit geeft geen verschil.

Heb mijn garage al een email gestuurd wat de kosten zijn van het vervangen van het vliegwiel.

Ik gok toch dat daar het probleem zit.. dat kan haast niet anders.

Nu maar hopen dat ze een leuke prijs willen maken (hoeft ook geen OEM te zijn, maar mag ook LUK of Sachs zijn)..

Al vrees ik ervoor.. ze staan niet als goedkoop bekend maar leveren wel goed werk en een goeie, snelle service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nadat ik gisteren een telefoontje kreeg van hun bevindingen, waarop ik zei dat ze hem nog maar eens een paar keer moesten proberen..
Dus ze hebben ze vanmorgen nogmaals met de auto gereden..
Het probleem kwam vandaag pas echt naar voren: het is het vliegwiel.. en zo ernstig dat de motor bijna stil viel.

 

Als het goed is kan ik morgen middag mijn auto weer ophalen..


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden