Ga naar inhoud
  • 0

tankdop vergrendeling


ktm640

Vraag

Ik stond zaterdag na 50 km in het rood gereden te hebben om 18.00 uur bij een onbemand tankstation maar toen werkte de elektromotor voor het ontgrendelen het klepje niet meer! :!: (passat TDI 1999)

ANWB gebeld, maar die wist ook geen raad. Na wat zekeringen gecontroleerd te hebben werkte weer even (reden onbekend, want volgens ANWB is het motortje niet gezekerd?? Snel getankt en naar huis gereden, maar klep werkt nu weer niet!

Volgens ANWB wordt motor in garage vervangen terwijl reparatie vrij eenvoudig zou zijn..

Maar dan moet de klep wel eerst los! :x

Weet iemand hoe dat kan met een defect motortje en zonder geweld?

(Heb nog 600 km de tijd voor een oplossing)

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

achter het klepje rechts in de koffer dit het electrmotortje.. zie tekening.. waarschijnlijk kun je em daar ook wel handmatig ontgrendelen.

 

Ik heb het zojuist ff gebropeerd, zie tekening, doe je vingers alsof je een injectienaald bediend om het rood gekleurde deel van het stangetje en trek het stangetje "in het motortje, dus naar je toe richting de achterlichten.

Image5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Was inderdaad €16.90 (ex) en was ook in 10 minuten vervangen!!

 

Had de anwb ook wel kunnen vertellen dat je in nood bij het motortje kunt komen door 1 schroefje te verwijderen....

 

Hartelijk dank voor goede advies en ik omdat dit zo snel ging ga ik ook nog een andere vraag stellen op dit forum (heb zo lang ik passat heb geen binnenverlichting)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij hapert het motortje ook soms, daarom denk ik dat het een slecht contact is of breek in de draden. Maar ik begrijp uit de opmerkingen hier dat het motortje moe word als het wat ouder is? Als het bij mij niet werkt benader ik het via de de kofferbak. Als je de bekleding verwijderd kan je er net b ij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update.

Ik had mijn auto naar de dealer gebracht en daar vertelden ze mij dat het stelmotortje vervangen moest worden. Ze hadden er een besteld en zouden dat er vandaag inzetten. Toen ik s'middags om 16:00 uur bij de garage was, waren ze er net aan begonnen. Nieuwe motor erin en niet doen! Monteur meten en er was gewoon 12 volt aanwezig. Ik had zelf verleden weekend al de schakelaar gemeten en die maakte ook gewoon contact. Het bleek dat bij belasting de spanning in zijn geheel in elkaar zakte. De dealer wilde volgende week gaan meten. Ik heb gezegd dat ik er eerst wel zelf naar zou kijken. Dat heb ik gedaan en ben gaan meten. Bij een keiharde doorverbinding in de stekker bij de deur deed het stelmotortje het wel. Toen was dus weer de schakelaar verdacht.Schakelaar heb ik toen uit de deur gehaald en ingespoten met contactspray. Daarna even gemeten en stekker erop gezet. Alles nu weer in orde. Dus bij haperende stelmotor voor de tankdop ook even kijken of de schakelaar niet vervuild is.

Tot zover,

 

groeten, Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ohw ja en voor de 3c rijders onder ons, als het erg hard vriest....-20 kan het gebeuren dat na het tanken de tankklep niet meer dicht wil (ben ik afgelopen wintersport achterekomen) alles werkt lekker, en het klepje veert ook lekker naar binnen, maar op het moment dat je je hand van de klep haalt springt hij weer naar buiten.

 

OORZAAK vocht in het huisje waar het vergrendelingpennetje door loopt.

 

Oplossing, gewoon met open klepje naar de wintersport bestemming door rijden, als ie goed warm wordt sprinkt het pennetje vanzelf weer uit zijn holletje.

 

Even de föhn erop of erop hijgen help waarschijnlijk ook.

 

Dit ter info:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ja, ik heb er ook maar een KB artikel van gemaakt.

http://www.vwpassat.nl/kb.php?mode=article&k=53

 

En welja, ik heb nu ook te kampen met een niet functionerende tank klep. Dank voor het artikel en de tekening. Ik zit nu alleen met het verwijderen van de bekleding achterin mijn '98 variant. Waar te beginnen met los maken en nog gereedschap nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het verwijderen van de bekleding is helaas niet gelukt. Ik had het idee dat ik nog wat zaken vergat.

 

Iig is de klep nu weer open.

 

Mijn aanpak was om ruimte maken om bij het motortje te komen door de houder van de verbanddoos naar voren te halen. deze zat met 1 schroef boven vast. de onderkant kreeg ik niet los helaas (die zit elders vast??) dus ik heb wat brute 'kracht' gebruikt om de houder door de opening naar buiten te halen.

 

Ik laat het aan de garage om eea beter te doen.

 

Dank iig voor alle aanwijzigen / tips

 

Dave

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij werkte de tankdop ook niet.

 

Motortje doorgemeten en die deed het nog perfect.

 

Daarna tijdelijke bypass (buitenom) van bedrading tussen schakelaar en motor gemaakt. Probleem bleef bestaan.

 

Het bleek dat de tankdopschakelaar in de deur kapot was, contactspray werkte niet.

 

Nieuwe schakelaar besteld en geinstalleerd, nu werkt hij weer perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden