Ga naar inhoud
  • 0

Motor schokt bij stationair toerental - injectoren?


JoeriVdH

Vraag

Mijn Passat 1.6TDi is van oktober 2012.

Oktober 2014, dus 2 jaar later, met +-65.000km op de teller, hebben ze eerst 3 injectoren onder garantie vervangen doordat de koppeling trilde bij vertrek uit stilstand.

Na vervanging van de 3 injectoren begon de motor te schokken/trillen bij stationair draaien, dus hebben ze de 4de ook meevervangen.

 

Toen het een paar weken geleden voor het eerst terug wat kouder werd, en de start-stop dus vaker uitgeschakeld blijft, merkte ik de trilling bij stationair toerental weer op (nu bijna 75.000km).

Vorige week was mijn koelvloeistofpeil te laag (ander probleem: waterpomp stuk) en stopte ik bij de garage en maakte ik ook melding van de trilling.

Hij is deze week 2 dagen binnen geweest en uitgelezen.

Bleek er wéér 1 injector buiten tolerantie. Ze hebben die om te testen even vervangen door een andere, maar de trilling bleef.

Na contact opgenomen hebben met de invoerder (Dieteren) en goedkeuring door de leasingmaatschappij, gaan ze op advies van de invoerder volgende week de motor open doen om te zien wat er scheelt. :?

 

Iemand een idee wat ze eventueel kunnen gaan vinden waar die trilling vandaan komt?

Motor staat dan echt te schokken en is ook duidelijk te voelen door passagiers.

 

Ik begin het stilaan gehad te hebben met deze Passat. :x

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Geen idee, maar is het niet zo als bij de 3C dat de injectoren iets bijgestuurd worden juist om trillingen te verminderen?

Indien dat bij de 3AA ook zo is, dan lijkt mij de oorzaak van de trilling ergens anders vandaan te komen en kun je dat dus niet oplossen door de injectoren te vervangen.

Ook uitlezen heeft dan geen zin omdat je dan de gecorrigeerde verstuiverwaarden bekijken en niet de oorspronkelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geen idee, maar is het niet zo als bij de 3C dat de injectoren iets bijgestuurd worden juist om trillingen te verminderen?

Indien dat bij de 3AA ook zo is, dan lijkt mij de oorzaak van de trilling ergens anders vandaan te komen en kun je dat dus niet oplossen door de injectoren te vervangen.

Ook uitlezen heeft dan geen zin omdat je dan de gecorrigeerde verstuiverwaarden bekijken en niet de oorspronkelijke.

 

Ik ben geen mechanieker, maar volgens mij gaan ze helemaal niets vinden.

 

Mijn inziens moet de trilling bij het vliegwiel/drukgroep/druklager gezocht worden.

Gisteren heb ik namelijk ook een schurend geluid gehoord, toen ik mijn radio uit had staan.

Ik kan het geluid reproduceren met koude motor en dan in zijn 1 en 2 koppeling op laten komen, versnellen en dan ontkoppelen.

Dan hoor je een schurend geluid dat uitbolt.

Morgenavond dus ook maar meteen melden als hij binnen gebracht wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Passat is vandaag een week in de garage.

Woensdag was ik nog even daar geweest om iets uit de wagen te halen wat ik vergeten was en toen lag de motor al open.

Normaal zou hij voor 3 dagen binnen zijn, maar vrijdag had ik om 17u nog niets gehoord, dus zelf maar even gebeld.

Hij zal pas tegen het einde van de week klaar zijn, want er moeten toch wat onderdelen vervangen/gereinigd worden.

 

Blijkbaar heeft er een injector (?) een tijdje zitten lekken, en daardoor heeft er zich een "koek" gevormd in de motor. :-o

 

Nuja, dan maar een weekje langer met de vervangwagen (Golf 7 1.6TDI DSG7) rijden, dat is ook geen straf! :-)

Wat ga ik die DSG missen volgende week! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Intussen ben ik de Passat al dik 2 weken kwijt.

Ze hebben de motor vorige week weer volledig afgemonteerd na het vervangen van oa de olieschraapveren (segment ringen) en nog wat toestanden (ken er niet zoveel van).

Na het testrijden bleven ze een probleem met de compressie hebben, dus ging de motor deze week weer maar terug open.

:neutral:

 

Zou het wel gaan goedkomen nog?
Moest het mijn eigen wagen zijn, zou ik toch niet al te blij zijn met zo'n herstellingskosten.  :roll:

 

Ben de Golf 7 eind vorige week wel gaan inruilen voor een andere Passat.
Golf rijdt lekker, maar is precies ietsje harder afgeveerd want ik kreeg gigantische rugpijn bij langere ritten.

En met 2 kleine kindjes is een Golf toch wat te klein.  :mrgreen:

Maar goed, deze Passat (bijna een jaar oud, 20.000km, 1.6TDi, dus dezelfde als mijne) rijdt wel een stuk beter dan mijne ooit gelopen heeft!  :blink1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, de Passat heeft een 2-tal weken goed gelopen en nu is die k*t-trilling er weer. :evil: 

Op 65.000km hebben ze dus de eerste keer de 4 injectoren vervangen.

Op 75.000km hebben ze uiteindelijk ook nog eens de 4 injectoren vervangen, alsook de segmentringen, egr, ...

 

Nu 80.000km en de trilling is er weer.

'k Wist niet dat de injectoren zo slijtagegevoelig zijn.  :blink1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tja meneer dit is ook een eigenschap van de motor zelf;de ene zal dit verschijnsel iets meer hebben en als de ander,u zult er toch mee moeten leren leven{dit was ook een mogelijk antwoord geweest van de garage he}

ze hebben toch de moeite gedaan om erna te kijken en proberen op te lossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://youtu.be/3ASrGPIB9a0

 

Bedoel je dit? Bij mijn superb hebben we een verstuiver (gereviseerd) gewisseld. Deze liep ook niet fijn en de vorige verstuiver werd weer teruggeplaatst. Vdub heeft de verstuiver op de juiste manier ingeleerd en de auto had daarna dit zweverige toerental niet meer. Hierna was het verbruik ook beter, wel bleven de problemen van moeilijk starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden