Ga naar inhoud
  • 0

Noodloop of turbo?


gerjol

Vraag

Vanmorgen voor een lange rit (700 km) na een kleine 650 km de auto de gloeispiraal knipperen in het dashboard.

Gelijk was het vermogen weg, en gestopt bij tankstation.

Bij (nog) draaiende motor viel me op dat de uitlaatgassen, die uit de uitlaat kwamen, behoorlijk aan de temperatuur waren, warmer dan normaal.

 

Auto uitgezet en na ca 10 min auto weer gestart, storting weg.

Naar plaats van bestemming gereden, dit ging zonder problemen.

Auto start ook zonder probleem, rijdt verder weer prima.

 

Gelukkig mijn laptop met VCDS mee genomen (in de categorie je weet maar nooit) de auto uitgelezen, komt de volgende foutcode in beeld.

 

000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)

P0234 - 000 - - - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00110000

Fault Priority: 1

Fault Frequency: 1

Mileage: 166254 km

Time Indication: 0

Date: 2014.12.26

Time: 08:42:58

 

Freeze Frame:

RPM: 3339 /min

Speed: 154.0 km/h

Load: 0.0 %

Voltage: 14.36 V

Bin. Bits: 01101000

Absolute Pres.: 1917.6 mbar

Absolute Pres.: 2233.8 mbar

 

Auto is bij JD getuned.

 

Als ik zo op het forum zoek kunnen het verschillende problemen zijn:

- noodloop

- turbo probleem

 

Wat is wijsheid. We moeten over een paar dagen weer naar Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

je hebt waarschijnlijk een stukje vals-plat gehad, zoals je ziet heeft de auto ca 300mbar(2233-1917) teveel druk gedraaid over het tijdspad van een seconde of 10, dit ZOU kunnen duiden op een wat stroever gaande variabele geometrie..

 

Volgens mij kun je daar gerust mee door blijven rijden totdat je te vaak de storing krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Gerrit, even kijken of ie bij flink doortrappen op de "Autobahn".... Bij deze snelheid weer in noodloop gaat, is dan waarschijnlijk idd de schoepenverstelling wat Matthijs aangeeft. Noodloop is trouwens geen mankement :D door een,....tijdelijk..., defect aan in dit geval de Turbo, zet de ECU het motormanagement in de veilige modus met het vervelende verlies aan power, heb je dat ook een keer meegemaakt!

Wanneer ie weer in noodloop gaat hoef je niet te stoppen en te wachten, op een recht stukkie autobahn motor afzetten, effe kijken of de toerenteller op nul staat, opnieuw starten en doorrijden, alleen dan onder de snelheid waarop ie in noodloop ging.

Heb deze ellende 2 jaar gehad en had als ik alles van te voren had geweten er meteen een nieuwe turbo op gezet.

Maar thuis kun je er best eerst nog even naar kijken, maar als het idd de turbo is dan heb je straks met de caravan nog meer problemen!

 

Goede vakantie daar en veilige terugreis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoop dat je zonder problemen terug kan komen.

 

Gaan we vanuit, wat moet je anders :D

 

Succes met terugreis.

Ik zie dat je ook wat te hard reed of zit je in Duitsland?

 

Was inderdaad in Duitsland, we rijden naar onze kennissen in Frankrijk altijd via Duitsland, is iets meer kilometers maar rijd snelleren daar was de snelheidslimiet onbeperkt, dus reed niet TE hard.

Moet zeggen dat het op de Duits autobahn zeer rustig is op 2e Kerstadag 's morgens (als je vroeg vertrek)

 

@ Gerrit, even kijken of ie bij flink doortrappen op de "Autobahn".... Bij deze snelheid weer in noodloop gaat, is dan waarschijnlijk idd de schoepenverstelling wat Matthijs aangeeft. Noodloop is trouwens geen mankement :D door een,....tijdelijk..., defect aan in dit geval de Turbo, zet de ECU het motormanagement in de veilige modus met het vervelende verlies aan power, heb je dat ook een keer meegemaakt!

Wanneer ie weer in noodloop gaat hoef je niet te stoppen en te wachten, op een recht stukkie autobahn motor afzetten, effe kijken of de toerenteller op nul staat, opnieuw starten en doorrijden, alleen dan onder de snelheid waarop ie in noodloop ging.

Heb deze ellende 2 jaar gehad en had als ik alles van te voren had geweten er meteen een nieuwe turbo op gezet.

Maar thuis kun je er best eerst nog even naar kijken, maar als het idd de turbo is dan heb je straks met de caravan nog meer problemen!

 

Goede vakantie daar en veilige terugreis!

 

Heb na die tijd rustig weer 140 kunnen rijden (uiteraard wel rustig opgebouwd, en toch wat rustiger aangedaan en niet echt door getrokken).

En inderdaad binnenkort maar eens na(laten) kijken.

Denk dat ik toch maar even stop als het weer voorkomt, vindt het iets te tricky om het rijdende auto even van contact te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is niet te zeggen, het kan interne vervuiling zijn die schoon te maken is, het kan ook zijn dat de schoepverstelling uitgelubberd is.

Je kan de turbo demonteren en even kijken of ie erg vies is.. evt schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb deze ellende 2 jaar gehad en had als ik alles van te voren had geweten er meteen een nieuwe turbo op gezet.

 

Dus je zegt eigenlijk, je turbo is kapot aan het gaan, begrijp ik dat goed?

 

Nee, Turbo gaat niet zomaar kapot maar kan wel storing geven, bij dit type is het vrijwel altijd de verstelbare schoepen die blijven hangen. Soms kun je er een paar jaar mee blijven rijden en gaat ie af en toe bij zware belasting in noodloop.

Bij mij lag het niet aan de vervuiling maar aan de roestvorming. Die roest krijg er ook zomaar niet uit.

De turbo "effe" uit elkaar halen is ook niet voor de gemiddelde doe het zelver weggelegd. Laat je het door een garage doen dan betaal je toch al gauw 2 á 3 uren arbeidsloon zonder garantie op succès. Een dealer haalt hem sowieso niet uit elkaar maar vervangt hem, er zijn ook turbo' s nodeloos vervangen waarbij na een reparatie/ vervanging van €1200,- de noodloop terug bleef komen. Goede diagnose stellen blijft daarom belangrijk.

Is daarom lastig om een beslissing te nemen over (duur) vervangen of door blijven rijden tot dat je het helemaal zat bent.....

Laten we Gerrit zijn kerstvakantie maar niet bederven :mrgreen:

 

viewtopic.php?f=185&t=49107

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren een kleine 100 km gereden in iets heuvelachtig gebied, geen problemen.

 

Inmiddels vanmiddag de terugreis gemaakt. (700 km)

Ivm behoorlijke drukte op de weg in zuid duitsland, en de nodige snelheidsbegrenzing geen problemen ondervonden.

 

Vanaf Oberhausen moest het op de A31 dan toch maar even getest worden, conform advies van Willem.

En ja na ca. 10 minuten op dik 150 (gps) weer in noodloop.

De eerst volgende afsag (op 2 km) even uitgevoegd en auto op nieuw gestart.

Verder rustig naar huis gereden zonder problemen.

 

Verder viel me deze ritten op dat het brandstof verbruik hoger lag dan normaal 1:15,8, terwijl ik ook wel eens 1:19 op de zelfde afstand heb gereden. Misschien dat de winterbanden hier op van invloed zijn

 

Kortom ik zal hier toch mee aan de slag moeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Balen Gerrit, maar je bent in ieder geval goed thuis gekomen. Hoop dat het met een beetje poetsen van de turbo gefikst is en niet in de papieren gaat lopen.

 

Succes met de verdere afhandeling.

We zijn in ieder geval inderdaad goed thuis gekomen, dat is het belangrijkste.

Verder kunnen we gewoon rijden, zonder te planken. Verder rijdt hij ook prima

 

Inderdaad maar eens een specialist op zoeken en de turbo laten beoordelen.

 

Iemand nog advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Gerrit, zou eerst eens (laten) kijken hoe de buitenzijde van de turbo er uitziet

 

- olielekkage aan de turbo

- toestand EGR, is ie afgedopt?

- vacuummembraam en vacuumslang naar het 7 kleppenblokken in goede staat? Wanneer deze beschadigd zijn zou je eigenlijk constant noodloop of vermogenverlies moeten hebben, je geeft trouwens wel aan dat het verbruik is gestegen.

 

Jouw km stand is nog niet bijzonder hoog, wanneer alles er goed uitziet is het misschien nog een optie om de turbo te laten reinigen, roet is te verwijderen maar roest niet, althans voor de roest moet de gehele turbo verwijderd en gedemonteerd worden.

Maar misschien is er ook nog een andere oorzaak

 

Dacht dat Vag techniek een soort turbo reinger heeft, de ervaringen hiermee verschillen.

 

Zou gewoon even met hen contact opnemen.

 

Succès!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

- zie inderdaad op de luchttoevoer van de turbo wat vettigheid (alleen de luchttoevoer, rest is droog voor zover te beoordelen)

- deze is destijds door JD softwarematig weggeschreven (niet fysiek een plaatje geplaatst)

- niets bijzonders kunnen ontdekken

 

Kilometerstand is nu 167k

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi

 

Mijn ervaring was iets minder, na paar keer in nood loop door de bekende pomp verstuivers en te hoog druk in de turbo (boost) ging mijn BKP naar de dealer daar heb ze de 1 vestuiver toen vervangen maar met de test rit de over boost was nog (flink test zij de monteur) ging de turbo kapot met alle de zooi de motor in

 

toen was even zoek en netjes praten met de dealer om normaal prijs (marktprijs) en nu 2 1/2 jaar later en 2 jaar gechipt rijdt nog super elke dag (klop,klop,klop)

 

is de zelfde ???

 

met vriendelijke groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laatst al een log gemaakt met Matthijs, net als bij noodloop een drukverschil van ca. 300 mbar.

 

Gisteren bij VAG techniek nog eens laten loggen. Nu echter maar verschil van max. 100 mbar bij 4000 toeren. (Levert dik 2200 mbar terwijl 2325 mbar wordt gevraagd)

Lijkt er op dat het probleem zich op een of andere manier (mogelijk) heeft opgelost.

Toch ben ik er nog niet geheel gerust op, zal de komende tijd wel eens vaker een rijdende log moeten gaan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het zit em niet in die 4000rpm, zo'n volgaslog heeft ook niet zoveel nut omdat ie bij jou in net iets meer als deellast teveel druk draait(ipv te weinig zoals je vagtechniek uitkomst)dik 2200 en gevr 2325 is ook te weinig verschil voor een evt noodloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
het zit em niet in die 4000rpm, zo'n volgaslog heeft ook niet zoveel nut omdat ie bij jou in net iets meer als deellast teveel druk draait(ipv te weinig zoals je vagtechniek uitkomst)dik 2200 en gevr 2325 is ook te weinig verschil voor een evt noodloop

Klopt Matthijs, maar bij de log die jij gemaakt hebt ( niks mis mee) waren bij verschillende toerentallen de afwijkingen groter dan bij de metingen gisteren. Tot 3000-3500 kwamen de geleverde waardes (nagenoeg) overeen met de gevraagde.

Dit was een paar weken geleden duidelijk niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen weekend met de caravan er achter op pad geweest, was benieuwd of de noodloop weer terug zou komen met extra belasting ivm caravan.

Gelukkig geen enkel probleem.

Noodloop heeft zich niet meer voorgedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed om te horen Gerrit, weet wel dat bij mij 3 jaar geleden hij met caravan na 200 km in noodloop ging, wanneer ie echt goed warm was. Anderzijds ben ik nu weer 2 weekenden weggeweest met de caravan en heb met inhalen vrachtauto's weer probleemloos 110 km / u gereden. In februari trapte ik hem een keer plank zonder caravan bij het invoegen op de snelweg en ging ie na 2 jaar plotseling in noodloop, bij uitlezen weer het verhaal van " laaddruk overschreden" . Daarna geen last meer gehad, maak me er niet meer zo druk om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren weer de auto op de Duitse autobahn kunnen proberen. Zelfde traject en zelfde snelheid. Geen problemen meer. (Gelukkig)

Noodloop heeft zich niet meer voorgedaan. Ook niet, een maand geleden, met de caravan er achter.

Ga er nu vanuit dat verdwenen is.

Eigenlijk heb ik alleen maar de verstelbare schoepverstelling een paar flink op en neer bewogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden