Ga naar inhoud
  • 0

Versleten wiellagers of winterbanden geluid?


Max1966

Vraag

Beste Forumgebruikers,

 

De laatste weken rij ik wat vaker in mijn wagen op en neer naar een maat van me en maak daardoor wat meer kilometers op de weg dan normaal.

 

(Ik zit meer / doe meer op de fiets dan in / met m'n wagen sinds een jaar.)

 

Het valt me op dat ik op de weg / snelweg rijdend , boven het normale motor geluid , een rollend / rrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid hoor.

 

Geen knarsend geluid dus , maar echt rollend , alsof er een motortje meedraait.

 

Dat geluid was er (denk ik) eerst niet , althans niet zo hoorbaar als ik het nu hoor.

 

Bij het maken van bepaalde bochten is het meer hoorbaar en als ik bewust slinger , dus links - rechts stuur dan hoor ik het harder / zachter.

 

Volgens mij aan beide kanten , links lijkt iets harder hoorbaar.

 

Ik rij nu al / nog steeds op m'n winterbanden (met flink wat profiel) dus ik dacht eerst dat het misschien daardoor komt , die banden maken meestal meer geluid dan zomerbanden.

 

Mijn vraag nu :

 

Zijn er snelle manieren om er (al rijdend) achter te komen of het de lagers zijn?

 

M'n vriendin wil graag een trip naar België maken maar ik vraag me af of als het de wiellagers zijn dat wel veilig / wijs is...........

 

 

P.S. : M'n wagen heeft maart j.l. een APK / kleine beurt gehad en daarbij is natuurlijk ook de speling gecontroleerd.

 

 

Tips en advies zijn als altijd welkom!

 

PASSAT 3B Variant 1998

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb ze net geantwoord en wacht nu op hun reactie.

 

Overigens vertrouw ik ze 100% ben zeer tevreden over ze.

 

Wellicht hebben ze een voorkeur om ergens de onderdelen vandaan te halen en zijn de prijzen daar hoger.

 

De SKF set is nu nog maar 105 euro. Nog lager dus. :blink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ze net geantwoord en wacht nu op hun reactie.

 

Overigens vertrouw ik ze 100% ben zeer tevreden over ze.

 

Wellicht hebben ze een voorkeur om ergens de onderdelen vandaan te halen en zijn de prijzen daar hoger.

 

De SKF set is nu nog maar 105 euro. Nog lager dus. :blink2:

https://www.bandel-online.de/radlager_/_radnaben/2_skf_radlager_hinten_links/rechts_audi_a6_c4_c5_skoda_superb_3u4_i72_122481_0.htm

Hier zijn ze nog een tientje per stuk goedkoper. Heb er zelf ook onderdelen besteld. Prima tent. Is een grote automaterialenzaak in Duitsland met een webshop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het antwoord van mijn garage is eerlijk duidelijk :

 

Voor deze lage prijs kunnen zij het onderdeel niet bij hun leverancier bestellen.

 

Ze stellen voor dat ik de 2 sets zelf bestel en dat zij ze voor me monteren. 

 

Maar ze gaven me ook het advies om er bij stil te staan dat mocht de set niet de juiste zijn / niet aan de eisen voldoen dat retourneren bij zo'n web bedrijf wellicht een probleem is.

 

En dat garantie bij zo'n web bedrijf wellicht ook niet hetzelfde is.

 

Dat is natuurlijk wel zo : is dat wat ik daar bestel ook echt datgene dat zij zeggen dat het is?

 

Is SKF echt SKF en geen namaak?

 

Over Mister Auto lees ik goede maar ook minder goede ervaringen.

 

 

 

Dat allemaal gezegd hebbende pleit dat dan wel weer voor het door hen te laten regelen : ik loop zelf geen risico.

 

Maar het kost me meer.

 

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het hen (veel) eerder gun dan de merkgarages, dat dan ook wel weer.

 

Even over nadenken dus nog.

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik las die plagiaat SKF verhalen ook.

SKF heeft echter een app voor gemaakt waarmee je foto's kunt maken van het product.

Zij beoordelen het dan. Mijn SKF lager was gewoon een origineel.

Ik zou het wel weten als ik jou was. Tenzij je niet weet waar je met je centen heen moet.

In dat geval zou ik gewoon een B8 nemen

 

 

Met vlagen ben ik geniaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een origineel wiellager kost in Duitsland € 170 euro: https://shop.ahw-shop.de/radnabe-mit-radlager-hinten-original-vw-passat-audi-a6-skoda-superb?c=2220

Harrynak63 gaf al aan dat standaard/OEM FAG is. Als je heel goed kijkt kun je volgens mij ook FAG op het lager zien staan.

 

Dat grote bedrijven als Mister-Auto, Autodoc enz imitatie zouden verkopen lijkt mij heel erg stug. Ze zijn al een aantal jaren actief en de grote merken zouden ze zeker aanpakken als ze imitatie zouden verkopen.

Los daarvan moeten zulke bedrijven dan wel over hele kundige/criminele inkopers beschikken omdat ze van elk groot merk imitatie kunnen leveren.

 

Gewoon goed kijken wat je krijgt en of de doos open is geweest. Is de doos open geweest dan heb je mogelijk een eerder retour gezonden product ontvangen. In dergelijke gevallen wil er wel eens een boutje/moertje ontbreken. Voor de rest heb ik nooit klachten gehad over de geleverde merk producten. Het is al eerder gemeld, laat de goedkoopste rommel links liggen en ga voor de betere merken (SKF, FAG, INA)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de reacties.

 

Ik heb de zaak overdacht en heb de opdracht gelaten bij m'n garage.

 

Ik heb vertrouwen in hen en merk wel wat er op de rekening staat.

 

Zodra ik dat weet laat ik dat hier weten.

 

Overigens neemt het "rollende`- rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" geluid wel toe, dus ik zal blij zijn als de nieuwe lagers er op zitten.

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De nieuwe wiellagers bevallen inderdaad goed en het "rrrrrrrrrrrrr" geluid is geheel verdwenen. Zeer tevreden daarmee.

Vorige week bij m'n garage bij de APK kreeg ik de melding dat schokbreker rechtsachter lekte (Afkeur dus) en dat er roest op remschijven zat. (Ik rij / rem te weinig)

Ik heb ze meteen beide schokbrekers achter laten vervangen.

Bij het ophalen liet hij me ze zien : oud, vies en rechts inderdaad flinke lekkage. Zeker aan vervanging toe.

Resultaat is dat rechtsachter eindelijk het irritante geluidje (alsof er ergens iets los lag te hobbelen / trillen) nu weg is dat ik hoorde bij elke hobbel en bobbel. Zoals ik al vermoedde was dat waarschijnlijk de plastic dop van de  half vergane stofhoes die was losgekomen die daar lag te hobbelen.

En dat m'n wagen nu fijner en stabieler ligt.

Dat laatste merk ik nu, ik was gewend aan het ietwat "na-wiebelen" , ik had het totaal niet door.

Rekening viel me reuze mee

2 nieuwe schokbrekers, 2 nieuwe stofhoezen, schoon schuren van de remschijven achter, APK en montage/werkloon was bij elkaar totaal 243 Euro inclusief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden