Ga naar inhoud
  • 0

schakelproblemen passat 3c 01/2006


tuurtje1978

Vraag

Beste,

 

Ik wil mijn schakelproblemen met jullie delen. Misschien dat het jullie evt. bekend in de oren klinkt. Ik ben zelf absoluut een leek qua kennis op het gebied van auto's....

 

Ik heb een passat 3c uit 01/2006. De auto heb ik een paar maanden in mijn bezit. Al die tijd was er qua schakelen niets aan de hand.

 

Nu heb ik sinds een week problemen met het schakelen. Als de motor koud is, is er niets aan de hand. Het eerste half uur dat ik rij ook niet. Als de motor warm is en ik bijvoorbeeld van de snelweg kom en terug wil schakelen beginnnen de problemen.

De pook is dan bijna niet meer in zijn derde of vierde versnelling te krijgen. Ik moet dan diverse keren de koppeling op laten komen en het dan nog diverse keren proberen. uiteindelijk lukt het dan wel. Hetzij soms met enige kracht. Het betreft voornamelijk de derde en vierde versnelling. Als ik een lange rit maak ook de vijfde. De eerste en tweede versnelling geen enkel probleem.

 

Parkeer ik mijn auto, met een warme motor, dan is er dus helemaal niets aan de hand en schakel ik fluitend door alle versnellingen heen. Rij ik weg, dan direct weer problemen.

 

De garage waar ik mijn auto heb aangeschaft zegt dat het niet aan de vloeistof kan liggen. Tevens is de auto niet getuned o.i.d. Er staat nog maar ongever 125000 km op de teller.

 

Mijn garage zegt, dat hij evt de auto wil gaan inruilen, omdat de problemen en de kosten met mijn auto voor hem te groot worden. Heb namelijk ook het bekende harde getik in de climatronic. Hierdoor rijzen de kosten voor hem de pan uit.

 

Hij heeft het over reviseren wat zo een paar duizend euro gaat kosten en vindt dat dus in verhouding allemaal te duur gaan worden. Wat kan ik doen? Zijn de problemen en kosten te overzien en kan ik het laten maken, of moet ik hem maar laten uitkijken voor een betere Passat?

 

Ik hoop graag gebruik te maken van jullie expertise!!

 

Bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn garage zegt, dat hij evt de auto wil gaan inruilen, omdat de problemen en de kosten met mijn auto voor hem te groot worden. Heb namelijk ook het bekende harde getik in de climatronic. Hierdoor rijzen de kosten voor hem de pan uit.

 

Hij heeft het over reviseren wat zo een paar duizend euro gaat kosten en vindt dat dus in verhouding allemaal te duur gaan worden. Wat kan ik doen? Zijn de problemen en kosten te overzien en kan ik het laten maken, of moet ik hem maar laten uitkijken voor een betere Passat?

Bedankt!!

 

Dat is voor het eerst dat ik een garage hoor zeggen dat de kosten voor jou auto hem te gortig worden of is het zo dat je de auto hebt gekocht met garantie en dat ie bang is dat hij alles moet gaan repareren.

 

Betreft het schakelen: Ik zou eerst de bakolie laten verversen en de schakelstangen laten afstellen dat is met redelijke kosten uit te voeren, laat gelijk de koppeling nakijken want het lijkt erop dat ie iets aangrijpt tijdens het schakelen.

Betreft het klepperen, of een ander airopaneel of de stelmotoren vervangen, vaak zijn het de V158 en de V159 die klepperen en dat is wel te vervangen. Welke klepperen klepperen is uit te lezen met VCDS.

 

Veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb de auto inderdaad gekocht met garantie. Hij vindt het zeker niet grappig dat dit nu allemaal gebeurd en hij over moet tot vervanging. Hij gaf aan wanneer houdt dit op? Is dit het laatste euvel, of krijg ik hierna nog meer leuke dure reparaties voor mijn kiezen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan moet ie het toch gewoon verhelpen? Of verkoopt ie hem dan weer aan iemand anders zonder garantie dan?

Terugnemen en ergens lozen kost ook geld. als je met garantie verkoopt dan moet je dat ook waar maken.

Mijn persoonlijk mening is dat het schakelen gewoon goed verholpen moet worden. Het getik is wat anders het is wel hinderlijk maar er is niets kapot of niet werkend, ik zou daarvan redelijkerwijs niet verwachten dat dit ook onder garantie wordt opgelost.

 

Ja en wat komt er nog aan dan? Ik weet niet welke motorcode je hebt maar als je hier zoekt staan er wel een aantal draadjes van zaken die niet helemaal VW kwaliteitseigenschappen bezitten en door diverse mensen ook al zijn vervangen zoals:

- stuurkolommodule

- Parkeerremknop

- Verstuivers (BKP geloof ik)

- Brandstofpomp in de tank

- Tandempomp op de kop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan me best voorstellen dat een verkoper zoiets roept. Jij bent ook niet gebaat met een auto met veel (kinder)ziektes.

Moet hij wel met een net alternatief over de brug komen.

 

Mijn 1.9tdi heeft volgens mijn onderhoudsboekje werkplaatsactie 35A7 gehad. Weet alleen niet op welke reeks bakken deze van toepassing is.

Kan bij jou natuurlijk ook aan iets simpels als de stangen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn 1.9tdi heeft volgens mijn onderhoudsboekje werkplaatsactie 35A7 gehad. Weet alleen niet op welke reeks bakken deze van toepassing is.

Kan bij jou natuurlijk ook aan iets simpels als de stangen liggen.

 

Bedankt voor de tip. Ik heb VW Nederland en mijn lokale dealer gebeld, helaas is voor mijn chassisnummer een terugroepactie niet van toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Werkplaatscode 35A7 is meen ik voor de bakcode JCX en HNV (laatste ben ik niet helemaal zeker van) JCX ben ik wel zeker van, die had ik in m'n auto. Heb zelf ook een dergelijke bak onder mijn passat gehad, maar daar heb ik uiteindelijk een revisie bak onder laten zetten en gelijk alle delen aan de koppelingszijde (drukgroep, lager, platen etc) laten vervangen. Heb kort daarna ook problemen gehad met de koppelingscilinders (hoofd en hulp cilinder). Schakelt de bak overigens wel goed als je 2-3x keer achter elkaar je koppeling volledig in drukt en dan pas schakelt? Dat zou mogelijk kunnen wijzen op een defect aan 1 van de koppelingscilinders. Schakelstangen afstellen wil ook wel eens helpen. Ik zou eens testen met de koppeling en evt. bakolie eens vervangen en schakelstangen af laten stellen als uit je koppelingstest niks bijzonders komt.

 

Een dikkere olie kan ook helpen, maar resultaat zul je pas merken nadat je tussen de 5000 - 10000 km gereden hebt. Als je problemen blijft houden zul je toch een specialist moeten raadplegen, het is niet eenvoudig om een goede diagnose te kunnen stellen. Meeste specialisten zullen de bak er af willen hebben.

 

Een revisie bak + koppeling bij een gerenommeerd bedrijf is overigens niet goedkoop maar lang niet zo duur als bij de dealer (met een beetje zoeken kan je dat de helft schelen en dan heb je ook garantie op de revisie bak).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden