Ga naar inhoud

tommie-boy

Members
  • Aantal items

    14
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over tommie-boy

  • Verjaardag 01-06-1980

Profile Information

  • Plaats
    Hoorn

Overige

  • Vagcom
    Ja,VCDS 11.11.3

tommie-boy's Achievements

0

Community reputatie

  1. Dank jullie wel @Herb17: De Passat is verkocht aan een handelaar die hem heeft geexporteerd naar een oostblok land. Overigens: heb het niet eerder vermeld maar wanneer de MAF sensor (zit bij de BLS motor rechtsvoor op de inlaatbuis van de intercooler slang), onderdeel 0 281 002 399, niet correct functioneert zal de N75 regelklep niet geheel correct reageren (waarde van de MAF sensor is de gemeten luchtdruk). Als de afgegeven waarde teveel afwijkt van de luchtdruk buiten dan zal de N75 niet geheel correct aangestuurd worden door het motormanagement. Na het plaatsen van een nieuwe MAF sensor begon de N75 in 1x veel meer werk te verzetten (duty cycles van 5-6% gezien), wat aangeeft dat de N75 zijn best moet doen om de turbodruk onder controle te houden. De oude sensor kwam niet verder dan 26-27%. Op diverse fora wordt ook aangegeven dat de MAF sensor als 1 van de oorzaken gezien mag worden waardoor de schoepen van de turbo 'vast' kunnen gaan zitten (lange termijn effect). Het bijzondere vind ik dat de MAF sensor dus geen foutmelding hoeft te geven, maar dus wel voor aanzienlijke problemen kan zorgen. Ik blijf overigens nog wel lekker hier door het forum heen lezen, veel te leuk hier
  2. Werkplaatscode 35A7 is meen ik voor de bakcode JCX en HNV (laatste ben ik niet helemaal zeker van) JCX ben ik wel zeker van, die had ik in m'n auto. Heb zelf ook een dergelijke bak onder mijn passat gehad, maar daar heb ik uiteindelijk een revisie bak onder laten zetten en gelijk alle delen aan de koppelingszijde (drukgroep, lager, platen etc) laten vervangen. Heb kort daarna ook problemen gehad met de koppelingscilinders (hoofd en hulp cilinder). Schakelt de bak overigens wel goed als je 2-3x keer achter elkaar je koppeling volledig in drukt en dan pas schakelt? Dat zou mogelijk kunnen wijzen op een defect aan 1 van de koppelingscilinders. Schakelstangen afstellen wil ook wel eens helpen. Ik zou eens testen met de koppeling en evt. bakolie eens vervangen en schakelstangen af laten stellen als uit je koppelingstest niks bijzonders komt. Een dikkere olie kan ook helpen, maar resultaat zul je pas merken nadat je tussen de 5000 - 10000 km gereden hebt. Als je problemen blijft houden zul je toch een specialist moeten raadplegen, het is niet eenvoudig om een goede diagnose te kunnen stellen. Meeste specialisten zullen de bak er af willen hebben. Een revisie bak + koppeling bij een gerenommeerd bedrijf is overigens niet goedkoop maar lang niet zo duur als bij de dealer (met een beetje zoeken kan je dat de helft schelen en dan heb je ook garantie op de revisie bak).
  3. Laatste update omtrent dit ''probleem''. Na het aanpassen van de nokkenas timing (was idd vrij eenvoudig te doen), bleef het probleem. Na demontage van de turbo en een diagnose bleek dat de turbo zelf het probleem vormt (probleem met de schoepenverstelling). Gezien de aandrijfassen + een turbo die niet lekker loopt en daarbij opgeteld de ruim 3500 euro aan reparaties (excl. normaal onderhoud) die ik in de afgelopen 8 maanden al gehad heb aan deze auto heb ik de onmogelijke beslissing genomen om de Passat weg te doen. Gezien het een niet voorziene aanschaf van een andere auto werd en een deel van de kosten betaald zijn uit het budget voor een andere auto is de keuze op een ander merk / model gevallen, een Seat Altea XL uit 2011 met 2L common rail diesel motor. De nieuwe auto is niet te vergelijken met de luxe van de passat, maar voor nu zat er teveel verschil in wat m''n wensen waren en wat er in de portemonnee zat. Voor dat geld kon ik geen andere passat kopen met vergelijkbare opties, motor en km stand. Het is met pijn in m'n hart maar wie weet ooit, later...
  4. Dank voor je hulp zover Matthijs. De timing aanpassen wordt op moment even ondergesneeuwd, lijkt erop dat m'n binnenste rechterhomokineet / rechter aandrijfas het heeft opgegeven (Tijdens het optrekken is er een 'kloppend / tokkend' geluid te horen, net of je een bobbel in je band hebt zitten. Heb afgelopen week m'n winterbanden gewisseld voor de zomerbanden (andere set velgen + banden) maar het probleem blijft. Kan woensdag pas terecht voor reparatie dus tot die tijd wordt het rustig rijden
  5. Ik heb afgelopen weekeinde de vacuumslangen vervangen van de N75 naar de drukdoos + kleppendeksel en de N18 regelklep (leuk klusje ivm de slangendarmpjes en het tekort aan ruimte). De druk loopt op zich minder hoog op maar lekker trekken doet ie nog niet lekker (nieuwe log bijgevoegd), het optrekken lijkt ook soms anders te verlopen (getuige de grafieken). Is het wellicht mogelijk dat m'n MAP sensor wellicht nog problemen geeft maar nog net binnen de grenzen functioneert? De timing van de nokkenas aanpassen is een aardige uitdaging, zie dat nog niet zitten om zelf(standig) te doen. Zal er waarschijnlijk voor langs een garage oid moeten (De VW dealer alhier keek al met gefronste wenkbrauwen toen ik er naar vroeg, ben bang dat dit ook nog een leuke uitdaging kan gaan worden...) Edit: In vergelijking tot een ongetunde BLS motor lijkt het alsof de turbo bij lage toerentallen niet genoeg druk op bouwt tov een motor die wel goed loopt, zie screenshots (is van een mooi lopende BLS). Blijft de hamvraag - kan dat samenhangen met de nokkenas timing? Log_16042014_LMM_Vacuumvervangen.xlsx
  6. tommie-boy

    Schakelprobleem

    Ik heb mijn schakelkabels afgelopen najaar ook laten afstellen omdat met een revisie versnellingsbak eea nog steeds niet lekker schakelde. Vervangen hoeft niet perse de oplossing te zijn (tenzij je graag onnodig kosten wil maken ). Meestal merk je wel of de koppelingscilinders slecht zijn, in z'n achteruit gaat dan al vrij snel moeizaam. Ik denk eerder in de richting van een massavliegwiel die speling heeft of synchromessen. Voor je massavliegwiel moet je versnellingsbak eraf om alles goed te bekijken.
  7. Ik heb hem zojuist toegevoegd (meetresultaat bij warme motor), hoop dat dit is waar je om vroeg Lijkt naar mijn idee een beetje alsof de timing van m'n nokkenas ook niet heel geweldig staat (hij is ooit vervangen geweest)....
  8. tommie-boy

    Schakelprobleem

    Hoeveel kilometer heeft je auto gereden? Is ie getuned of niet en is het massavliegwiel ooit vervangen? Bekende euvels bij de Passat zijn de koppelings cilinders (soms zit er lucht in, maar er zijn er genoeg die stuk zijn), massavliegwiel, en ook de versnellingsbak. Voordat je hele dure kosten maakt - je kunt de schakelkabels ook nog af laten stellen, wil ook wel eens helpen (dit laatste zal je zeker de kop niet kosten).
  9. Luchtmassa meter is vervangen door een bijna nieuwe (slechts 1100 km in gebruik geweest. Het optrekken lijkt iets soepeler te verlopen, maar nog steeds loopt de druk verder op dan gevraagd wordt. Gelijk een nieuwe log gemaakt en hier toegevoegd. Onderdrukslangen komen morgen binnen en gaan er waarschijnlijk vrijdag in. LOG-09042014_NWE-LMM.xlsx
  10. Die piek in de LMM was me inderdaad ook opgevallen, ik zal even op zoek moeten naar een vervangende, heb zo'n vermoeden dat de dealer er vast geen leuke prijs voor heeft. Wat ik me nog afvraag - die piek bij de LMM is dat niet het logische gevolg van wat de turbo druk doet, en waarom wordt die te hoge druk dan niet afgevoerd? Heb vanmiddag een output test gedaan op de N75, op het 1e gezicht lijkt dat gewoon te werken te zien aan de beweging van de as uit de druk doos. Ik heb nog geen oplossing gevonden hoe een rook proef te doen, wel is 1 van de vacuumslangetjes licht beschadigd, wordt deze week vervangen.
  11. Dat was mijn vermoeden ook al. Voorzover ik weet is de auto niet gechipped (enig idee hoe ik daar achter kan komen?), heb de auto 2de hands aangeschaft via mijn werk. De N75 is vorig jaar al eens vervangen + de slang van het luchtfilter naar de n75. Blijft het meest aannemelijke een vacuum lek of een turbo die niet meer zo fris is... Nog enige tips hoe ik op dit traject een vacuumlek kan vinden?
  12. Al sinds ik m'n Passat 3c rij heeft deze auto de neiging om erg oncomfortabel op te trekken vanaf ongeveer 1800 rpm. Ook de dealer heeft aangegeven dat het optrekken in dit toerental bereik niet is zoals het hoort. Ze hebben om die reden afgelopen onderhoudsbeurt (augustus 2013) de egr koeler vervangen. Dit heeft de problemen niet opgelost. Nu het wat warmer wordt en ik er tijd voor heb (eindelijk ) heb ik gisteren een vcds log gemaakt van kanaal 3, 8 en 11. Hierin valt mij op dat bij 1953 rpm een turbodruk van 2315 mbar geleverd wordt die (in verhouding tov een waarde eerder en later) behoorlijk uit de pas lijkt te lopen. Die waarde zou in elk geval kunnen verklaren waarom de auto met een flinke schok door gaat met acceleren vanaf +/- 1800 rpm. Overigens is het acceleren na ongeveer 2200 / 2300 rpm wel prettig. Nu ben ik totaal geen expert op dit gebied, maar wellicht dat jullie eens een lichtje over deze log kunnen werpen? Sleutelen heb ik geen moeite mee, maar deze waardes interpeteren zonder referenties gaat me boven de pet... Voor ik het nog vergeet: er zijn geen error meldingen aanwezig... Grtz, Tom Log_02042014.xlsx
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden