Ga naar inhoud

18 of 19 inch?


Thijs

Aanbevolen berichten

Ik hoop over een tijdje voldoende bij elkaar gesprokkeld te hebben om nieuwe velgen voor mn Passat aan te gaan schaffen.

 

Nu zit ik alleen te twijfelen of ik voor 18 of 19 inch velgen moet gaan en vandaar dat ik graag jullie ervaringen hoor wat betreft (verlies van) comfort, spoorvorming en weet ik waar je met een grotere maat wielen (de auto staat nu op standaard 16 inch) nog tegenaan kunt lopen.

 

Is 19 inch erg veel minder comfortabel dan 18 inch? Is daar überhaupt wel een zinnige uitspraak over te doen?

 

Het is sowieso de bedoeling om aan het einde van het jaar een vaste KW set met 30 mm verlaging onder de auto te leggen, dus ik weet dat er dan wat minder comfort zal zijn, maar ik wil voorkomen dat ikeen stuiterbak ga krijgen, vandaar dat ik met tips van jullie geholpen kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3cm verlaging en 18 inch bevalt mij prima thijs.

 

19 inch, qua looks wel dikker, maar dan vrees ik dat 3cm verlaging te weinig is voor het gezicht.

 

ik heb eerst 3 jaar met 17 rond gereden en rij nu een jaar met 18, wat next ?

 

wat me vooral tegenhoud is de bandenprijs voor 19 inch

 

 

gr Jee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had op mijn vorige Tdi (VW Bora) met originele vering 17ers (225/45/17) en ik vond deze harder dan nu mijn Passat met originele vering en 235/35/19. Ik denk dat de grootte en vooral ook het gewicht van de auto ermee te maken heeft. Kleine wagens gaan meer stuiteren.

Ik vind dus mijn 19" goed te doen en het prijsverschil (banden en velgen) bedroeg slechts 300,- (200,- voor de velgen en 100,- voor de banden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor 19" gaan.. Pics in mijn foto topic. Heb er vandaag weer wat gemaak dus zal em zo weer even updaten :D

Maar goed.. :

Voordeel 19" Erg strak.

Nadeel: Je kan moeilijk groter gaan :D 20" kan nog wel met de goede waardes of aanpassingen.. Met 19" merk ik geen verschil met comfort kwa 18".. maar wel dat de wielen vrij zwaar zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ondertussen gemerkt, dat het meeste afhangt van je onderstel.

 

ik rijd in de winter op 16" 205/60, had 18" zomerset 245/40 en nu 20" wielen 245/30. daartussen merk ik nauwelijks verschil in comfort. daar kan eigenlijk maar 1 oorzaak voor zijn:

het S-line onderstel is al zo stug van zichzelf, dat het rubber nog maar weinig verschil maakt :)

 

in passat ervaring met 3C sportonderstel met 16" winter en 18" zomer. allebei prima! en van kennis 3C met 6cm verlaging en 20"; voelt even comfortabel aan als toen mijn passat. was wel verlaging met hele pakket van veren, schokdempers etc.

 

comfort is erg persoonlijk, en erg afhankelijk van de hoeveelheid km en op welke wegen je rijdt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ondertussen gemerkt, dat het meeste afhangt van je onderstel.

 

ik rijd in de winter op 16" 205/60, had 18" zomerset 245/40 en nu 20" wielen 245/30. daartussen merk ik nauwelijks verschil in comfort. daar kan eigenlijk maar 1 oorzaak voor zijn:

het S-line onderstel is al zo stug van zichzelf, dat het rubber nog maar weinig verschil maakt :)

 

in passat ervaring met 3C sportonderstel met 16" winter en 18" zomer. allebei prima! en van kennis 3C met 6cm verlaging en 20"; voelt even comfortabel aan als toen mijn passat. was wel verlaging met hele pakket van veren, schokdempers etc.

 

comfort is erg persoonlijk, en erg afhankelijk van de hoeveelheid km en op welke wegen je rijdt...

 

In principe moet ik met mijn standaard sportonderstel ook niets merken denk je tussen 16 inch en 18 inch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

okway, zoals ik het lees zeggen jullie dus: het meeste verschil in comfort zit 'em in het onderstel en niet in de band. Dan wordt de keuze voor 19 inch alweer wat makkelijker...

 

Wat betreft het prijsverschil tussen 18 en 19 inchl bij onze zuiderburen is dat verschil aanzienlijk kleiner dan bij ons. De set die ik op het oog heb is zowel in 18 als 19 inch exact hetzelfde gerpijsd (uiteraard met hetzelfde merk banden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

okway, zoals ik het lees zeggen jullie dus: het meeste verschil in comfort zit 'em in het onderstel en niet in de band. Dan wordt de keuze voor 19 inch alweer wat makkelijker...

 

Wat betreft het prijsverschil tussen 18 en 19 inchl bij onze zuiderburen is dat verschil aanzienlijk kleiner dan bij ons. De set die ik op het oog heb is zowel in 18 als 19 inch exact hetzelfde gerpijsd (uiteraard met hetzelfde merk banden)

 

Ja een band met hoogt 45 of 35 maakt voor mij gevoel geen verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, ik bedoelde niet alleen maar dat het meeste verschil in het onderstel zit...

 

het is wat genuanceerder: hoe stugger het onderstel, hoe minder verschil de banden nog maken!

 

bij een erg comfortabel onderstel, zullen plattere banden wel duidelijk voelbaar anders zijn (vermoed ik)

bij een erg stug onderstel (zoals mijn S-line) worden de verschillen in banden daardoor al "weggefilterd".

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ketelapper>> Ja precies, dat is ook hoe ik het vermoed. Ik heb een 3BG sportline, en ik ben niet anders gewend en hij rijdt heerlijk, maar volgens mij voor VW Passat begrippen wel stug... dan kan het met plattere bandjes ook mijns inziens nooit echt ' erger' worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is een verlaging het mooiste. Ik wilde graag weten of "niet verlagen" een optie was, want eigenlijk wil ik niet te laag gaan omdat er steeds meer drempels zijn. Waarschijnlijk is 3 cm verlaging wat je minimaal moet doen om het mooie effect er goed uit te halen.

Het prijsverschil is inderdaad groot. Dank voor de link.

 

Hoeveel cm heb jij hem laten zakken silverbullet? En heb je veel last van de drempels, ook als hij wat beladen is, bv 4 personen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dan wel geen 18"of 19" maar 17" :mrgreen: . De mijne is ongeveer 5 cm voor en 2cm achter verlaagd, maar ondervind er totaal geen hinder van met drempels. Je moet er alleen niet met volle snelheid overheen willen :lol: .

Ik vind dat zonder verlaging je niet groter moet gaan als 16", maar dat mijn mening.

 

Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal duidelijk. Dank voor de response.

 

Ik weet nu dat alleen velgen niet voldoende is, was ik al bang voor.

Ik denk dat ik voor 3 cm verlaging ga en 19" velgen. Is het raadzaam de dempers ook te vervangen? ik heb dus 66dkm en orginele dempers.

 

Zelf ben ik niet in staat om de aanpassing te doen. Hebben jullie een advies waar ik het kan laten uitvoeren omgeving Leiden/den Haag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

dankzij Jee13 heb ik nu wat visuele ondersteuning mbt mn velgenkeuze:

 

dit is mijn auto zoals 'ie er nu bijstaat:

 

[align=center]IMG_0044.jpg[/align]

 

zo zou het worden met 18 inch en zonder verlaging: (ja ik weet het, het is een VW Touassat, zo hoog als 'ie staat)

 

[align=center]18inch.jpg[/align]

 

en dit is 19 inch met verlaging:

 

[align=center]19inch.jpg[/align]

 

Ik wil eerst nog eens een stuk met iemand met een KW setje meerijden voordat ik een besluit maak mbt welke verlaging ik ga kiezen; Billstein dempers met Eibach veren is ook nog een optie. Maar voor mij is in ieder geval wél duidelijk welk type velgen er onder gaan komen, voor zover ik weet zijn er geen andere Passat varianten die ze ook hebben en dat vind ik ook wel een beetje prettig.

 

@ emtwee; de eigenaar van de Passat op de onderste foto haalt zijn 215/35/19 Dunlop banden inclusief balanceren en montage voor 135 euro per stuk bij Crauwels banden in België (ik ga mijn velgen ook in België halen, want het scheelt behoorlijk wat met de prijzen in NL)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden