Ga naar inhoud
  • 0

Hikt in lage toeren


J.Dirks

Vraag

Sinds ongeveer 2 week heb ik ineens, van de een op andere dag, last van een 'hikkende' motor.

Zodra ik laag in de toeren (rond de 1500) zit en 'flink' gas bijgeef, schokt de auto wat. Geef ik wat rustiger gas, en kom ik eenmaal boven de 2000 toeren, dan is er niets aan de hand en kan ik doen wat ik wil zeg maar.

Ook wanneer de motor draait bij stilstand, in z`n vrij, hikt hij af en toe (paar x per minuut).

 

Aangezien ik net een grote beurt had laten doen, waar verder niet echt bijzonderheden waren, gelijk maar terug naar de garage. Even gereden met een monteur en zijn gedachte was dat er 'af en toe een cilinder niet meekomt'.

Nou had hij ook wel gezegd dat ik wellicht wat later moest schakelen dan dat ik gewend was, zodat het probleem zich niet voordoet. Maar volgens hem is het alsnog niet goed dat de motor 'flink gas laag in de toeren' niet kan hebben.

 

Hij had me in eerste instantie geadviseerd om te kijken of het ook erger zou worden, daar een daadwerkelijke oorzaak niet meteen duidelijk was.

Toen even contact opgenomen met een kennis van me met verstand van zaken, en die raadde me aan het hele brandstofsysteem even te reinigen met zo`n flesje van dat spul wat daarvoor bedoeld is.

Dus dat gedaan, maar zonder resultaat.

 

De problemen bleven hetzelfde. Naar aanleiding daarvan een afspraak gemaakt bij de garage (vandaag) zodat ze er echt even in konden duiken.

Hele dag zonder auto gezeten, maar wederom zonder resultaat.

Hetgeen er aan mij gemeld wordt, en tevens hetgeen er op papier stond was:

"Diverse onderdelen gecontroleerd/doorgemeten i.v.m. klacht: motor hikt soms.

Geen afwijkingen gevonden.

We wilden een proefrit maken met de aangesloten testkast zodat we konden zien wel signaal er wegvalt op het moment van het hikken van de motor. Dat gedeelte van de computer konden wij niet uitlezen, oorzaak daarvan onbekend.

Waarschijnlijk wordt de klacht veroorzaakt door een minder wordende bobine.

 

Even om uitleg gevraagd waarom er niets uitgelezen kon worden. Het schijnt dat het model wat ik heb precies het overgangsmodel is tussen oude computers en de nieuwe versie. Apparatuur bij de garage is beste materiaal momenteel verkrijgbaar, dus dat is het hem niet. Bij een eerdere foutmelding kon de boel ook gewoon uitgelezen worden, maar dat is dus nu op de een of andere manier niet mogelijk.

 

Nu is eigenlijk mijn vraag wat te doen!?

Garage kan niet met zekerheid zeggen waar het probleem zit, en het vervangen van het bobine zou dus een gok zijn.

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Edit:

Wellicht nog handig om te vermelden, gaat om een 1.6 uit '99.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hobbyist, verstand van zaken... Tja, google is my friend, maar met behulp van gezond verstand kom je een heel eind. :wink:

Ik verwacht dat het uitleesprobleem ergens in de communicatie met de ECU zit, dat is ff zoeken maar is bijna altijd op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uitleesprobleem ligt bij de garage.. of je komt niet in de ecu of je kan overal bij.. komt men er helemaal niet in dan kan het zijn dat een aftermarket radio de antennestroom op de K-lijn heeft zitten.

 

Stotteren door een bobine is heel gemakkelijk te diagnoseren door te kijken of er misfires gelogd worden en op welke cilinder(s)

 

Zijn er bij de grote beurt de (juiste) bougies vervangen? NGK BKUR6ET-10 moet erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er is door de garage inderdaad wel iets gezegd over de mogelijkheid dat er in het verleden een kabeltje van een radio oid niet goed aangesloten was, maar daar bleef het dan ook bij.

Bougies zijn bij de grote beurt allemaal vervangen inderdaad. Ga er vanuit dat daar een juist type voor gebruikt is.

 

Ik ben echt een behoorlijke leek op het gebied van auto's. Ik heb er 1, ik rij er 1, betaal ervoor, maar daar houdt het dan ook mee op ;) Haha!

Dus zit er nu ook een beetje mee van 'wat moet ik?'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je voor je reactie en het kaartje met mogelijkheden!

 

Misschien een domme vraag hoor (zoals gezegd, een totale leek)... Maar wat is het verschil tussen de apparatuur bij de garage en de Vagcom?

Waarom zou een Vagcom wel mogelijk zijn, maar de uitleesapparatuur bij de garage niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden