Ga naar inhoud
  • 0

Guykes ledringen Mod 2014


Willem nunspeet

Vraag

Heb vorige week bij Guyke een paar ledringen voor de binnenste achterlichten van mijn Variant gehaald, wil de volle modificatie gaan doen. Zag het met al die losse ledjes in het verleden niet zitten maar met deze ringen is het een stuk eenvoudiger. Guy heeft mij uitgebreid gedemonstreerd hoe je de achterlichten met een pizza snijder voorzichtig kunt openen :) en heeft mij nog een oude reflector meegegeven om het boren van de gaatjes te oefenen. Top service daar in Hasselt!

 

Er zijn al een paar topics over dit onderwerp waarvan 1 bestaat uit 55 pagina's en al een beetje gedateerd uit 2010/ 2011, succes met lezen! :(

Wou daarom maar een nieuwe openen met wat informatie over het inbouwen van ledringen en niet van losse ledjes.

 

Heb van Dreke wat tekst gekregen om mee te werken en ondertussen van Guy een PDF bestand in het Frans maar die geheel voor zichzelf spreekt door de duidelijke foto's.

Vanwege de grootte heb ik hem met een externe link geplaatst zodat je hem kunt downloaden.

 

Het PDF bestand van Guy: http://www.mediafire.com/view/u4wk9ks4a ... blages.pdf

 

Als aanvulling op het Pdf schema: de beide nrs van de stekkertjes van de 21 watt lampfittingen links en rechts zijn nr 1 massa en 2 voeding!

 

De tekst van Dreke:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je een full mod wil moet je minstens 3 draden in de klep brengen, als je het écht volgens schema wil 4.

 

Je hebt dan :

 

1 knipperlicht links (aftakken op de draad van het knipperlicht) - zwarte draad

1 knipperlicht rechts (idem) - zwart/ groene draad

1 mistlicht rechts (komt van het boordnet op stekker T12i/3 = bruine 12 polige stekker)

en optioneel 1 achteruitrijlicht links (wij verbinden dit gewoonlijk met het rechtse achteruitrijlicht, anders draad van het boordnet T12i/4 = zwarte 12 polige stekker)

 

Je kan een full mod maken met een 23 byte boordnet.

 

je moet dan coderen :

 

LC,03,7, standlicht ook als stoplicht (buitenste ring)

LC,03,1, uitvinken (0 = 2 mistlichten, 1 = 1 mistlicht)

LC,04,4, aanvinken om 2 mistlichten te gebruiken, uitvinken om slechts de linkse kant te gebruiken

LC,03,2, uitvinken (0 = 2 achteruitrijlichten , 1 = 1 achteruitrijlicht) uitvinken als je de vierde draad voor het tweede achteruitrijlicht aangebracht hebt

LC,09,0-7,1, Stoplicht als achterlicht, op 0% zetten (middenste stip uitschakelen)

LC,10,0-7,1 Mistlicht als achterlicht gebruiken (op 15 tot 20 % zetten)

LC,21,4, Mistlicht als stoplicht gebruiken

 

Met een 30 byte kan je nogMj

 

LC,09,7, aanvinken : parkeerlicht : alleen buitenste ring

LC,22,7, aanvinken : diagnose stoplicht uit -> dan kan je de draad van je middenstip losmaken, dan heb je ook 4 ringen als stplicht. Mogelijk werkt dit ook bij een 23 byte boordnet, heb ik nog niet getest.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ben zelf ondertussen begonnen met de eerste werkzaamheden en zal de voortgang hier blijven plaatsen.

 

post-10228-1423829135,0537_thumb.jpg

 

post-10228-1423829136,2567_thumb.jpg

 

post-10228-1423829136,413_thumb.jpg

 

post-1540-1423821976,716_thumb.jpg

 

post-10228-1423829137,2879_thumb.jpg

 

post-10228-1423829137,4754_thumb.jpg

 

post-10228-1423829137,5848_thumb.jpg

 

post-10228-1423829137,6785_thumb.jpg

 

post-10228-1423829137,7566_thumb.jpg

 

post-10228-1423829137,8504_thumb.jpg

 

Moet nu alleen nog de bedrading aansluiten en hercoderen, meeste werk zit in het uit- en inbouwen van de kofferbak bekleding. heb dit nu al 4 x gedaan voor trekhaak, camera en klepmotoren, maar blijft klusje wat tijd kost. wordt helaas pas begin volgende week.

Tot nu toe is deze mod mij ontzettend meegevallen, vond het losbreken van de glazen wel het meest cruciale moment!

 

Aansluiten bedrading:

 

post-10228-1423829149,4903_thumb.jpg

 

post-10228-1423829149,6153_thumb.jpg

 

Ik heb gekozen voor het linker doorvoerrubber omdat ik rechts al de bedrading voor de elektrische achterklep heb doorgevoerd. Je kunt het beste de kabelboom in de klep gedeeltelijke loshalen dan werkt het wat gemakkelijker, het doorvoerrubber moet vrij zijn van bochten. De kabelboom kun je eenvoudig met tyraps aan de clips opnieuw bevestigen.

 

post-10228-1423829149,6778_thumb.jpg

 

post-10228-1423829149,9278_thumb.jpg

 

Daarna alle bedrading aansluiten volgens schema en de zaak hercoderen.

 

post-10228-1423829150,0528_thumb.jpg

 

 

 

Klaar!

 

Wanneer ik weet hoe je de remlichten kunt coderen voor een 23 Bite boordnet dan zal ik het hier plaatsen.

 

Succes voor diegenen die dit willen doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
central electrics

fogglight as brake light , dan gaan de binneste mee remmen ,

buitenste lampen moet je de kabel van de binneste bol demonteren of over knippen , en via vagcom de buitenste standlichten programmeren als rem licht , dan remmen de 4 ringen , dit kan alleen met een 3c8 boordnett

 

Dus met mijn 23bit highend boordnet J serie gaat het niet lukken?

Ik heb de:

Onderdeelnr. SW: 3C0 937 049 J HW: 3C0 937 049 J

Component: Bordnetz-SG H37 1301

 

Alles doet het alleen de 2 binnenste remlichten niet, zou mooi zijn als die het ook deden maar om nu daarvoor een ander boordnet aan te schaffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben nog bezig geweest vandaag.

En bij mijn vcds versie is byte 3 bit 7 eern ongedocumenteerde functie.

Als ik bit 7 zelf toevoeg accepteerd hij wel de code maar ik zie geen verschil als ik op de rem trap. Doe ik iets verkeerd. Of heb ik de eerste 3c8 boordnet waarbij het niet werkt.

De midden stip heb ik nog niet los gekoppelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Programmeren is makkelijker maar kun je desnoods niet een diode van de buitenste naar de binnenste ring leggen?

 

 

Op zich een heel goed idee Rob, ik heb nog een extra draad meegetrokken die in de klep hangt.

 

Vraag is dan of ik met 1 draad vanaf bijv het linker remlicht de 2 rode ledringen in de klep kan voeden met 1diode er tussen, geeft dit geen storing?

Vraag 2: welke diode zou dan geschikt zijn of moet er voor iedere ledring een diode worden geplaatst?

 

Gr Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dacht dat storingen worden veroorzaakt door het aansluiten van lampen met een lager wattage dan oem aangesloten is. Je kunt het risico lopen door het uit te testen want een diode kost nog geen euro.

 

Ik ben helaas geen expert in de elektronica.

Heb wel eens een netvoeding in elkaar gesoldeerd maar veel verder ben ik nooit gekomen.

Kan volgens mij een eenvoudige gelijkrichtdiode zijn.

Het belangrijkste waar je op moet letten is het vermogen wat hij aan kan. 2 ampere per kant zou naar mijn schatting voldoende moeten zijn. Neem je een te lichte diode dan zou die te warm kunnen worden, smelten of brand veroorzaken....................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb voor een maandje terug ook de guymod ingebouwd.

Heb de lampen compleet besteld bij guy dus niet zelf de boel open breken.

Heb ook de volledige versie gedaan dubbele dim dubbele knipper dubbele achteruit dubbele mist lampen.

Heb alleen geen dubbele remlichten heb nog een 23 highend boordcomputer.

Dus als iemand weet hoe je het moet coderen op 23 dan hou ik me aanbevolen.

Verder ziet het er zeer mooi uit en goede service vanuit België.

Ik ben er zeer tevreden mee.

hallo rinus , met Cstar wat heb je betaald voor de lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb voor een maandje terug ook de guymod ingebouwd.

Heb de lampen compleet besteld bij guy dus niet zelf de boel open breken.

Heb ook de volledige versie gedaan dubbele dim dubbele knipper dubbele achteruit dubbele mist lampen.

Heb alleen geen dubbele remlichten heb nog een 23 highend boordcomputer.

Dus als iemand weet hoe je het moet coderen op 23 dan hou ik me aanbevolen.

Verder ziet het er zeer mooi uit en goede service vanuit België.

Ik ben er zeer tevreden mee.

hallo rinus , met Cstar wat heb je betaald voor de lampen.

Inderdaad ff een pb sturen want hij hanteert verschillende prijzen.

Inruil oude lampen wel of niet.

Alleen led ringen kopen en zelf erin zetten.

Of de lampen compleet laten maken door guyke.

Wel of geen 2 witte stippen.

Ik heb de oude lampen in geruild en de led ringen voor gemonteerd en al plus 2 witte stippen terug gekregen.

Goede service maar je moet wel geduld hebben :mrgreen:

En de lampen heb ik zelf gemonteerd en daar gaat ook nog wel ff wat tijd inzitten als je alles juist wil aansluiten.

 

Mvg Rinus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Programmeren is makkelijker maar kun je desnoods niet een diode van de buitenste naar de binnenste ring leggen?

 

 

Op zich een heel goed idee Rob, ik heb nog een extra draad meegetrokken die in de klep hangt.

 

Vraag is dan of ik met 1 draad vanaf bijv het linker remlicht de 2 rode ledringen in de klep kan voeden met 1diode er tussen, geeft dit geen storing?

Vraag 2: welke diode zou dan geschikt zijn of moet er voor iedere ledring een diode worden geplaatst?

 

Gr Willem

 

Had een zakje diodes besteld bij Conrad, kosten i.d.d. bijna niks, 5 cent per stuk.

 

post-10228-1423829251,7813_thumb.jpg

 

Heb de ene extra draad die nog in de klep hing verbonden met het linker remlicht en de 2 ledringen. heb hiertussen in iedere voeding een diode geplaatst en ook in iedere voeding van de achterlichten in de klep om storing door terugloop stroom te voorkomen.

ALLES WERKT PERFECT MAAR HELAAS:

Wanneer het rempedaal 10 seconden of een aantal malen is ingedrukt dan vallen de achterlichten in de klep uit, gaat het gele storinglampje verlichting branden en krijg ik de foutmelding dat er sluiting zit in de 2 mistachterlichten.

Doe ik de verlichting uit en weer aan dan brandt alles weer tot dat de rem wordt gebruikt.

 

Heb al effe zitten klooien met uitschakelen Cold Diagnose en van 2 naar 1 Rearfoglight maar zonder resultaat.

 

Heb nu alles maar weer terug aangesloten zonder remlichten.

 

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik misschien de remlichten apart moet aansluiten en dus voor het rechter remlicht een extra draad moet trekken, maar dit is weer een hoop werk voor niks wanneer het geen oplossing biedt.

Het verschil in spanning tussen het linker en rechter remlicht zou dan de storing moeten geven, maar ja die ledjes verbruiken zo weinig stroom dus ik twijfel of dit de oorzaak zou kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem,

 

Je zal nog tussen de draad van je mistlicht ook nog een diode moeten plaatsen, en de ring aansluiten aan het knooppunt van de diodes. Zo komt er bij het remmen geen spanning op de mistlicht uitgang te staan, en krijg je geen foutmelding (sluiting naar plus).

 

Ik heb zowat dezelfde oplossing. Ik zit immers met een B7 boordnet, en die heeft ook lichten in de klep, maar wel een afzonderlijk mistlicht, hetgeen ik niet heb... dus ik heb ook de diode oplossing.

 

succes!

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem,

 

Je zal nog tussen de draad van je mistlicht ook nog een diode moeten plaatsen, en de ring aansluiten aan het knooppunt van de diodes. Zo komt er bij het remmen geen spanning op de mistlicht uitgang te staan, en krijg je geen foutmelding (sluiting naar plus).

 

Ik heb zowat dezelfde oplossing. Ik zit immers met een B7 boordnet, en die heeft ook lichten in de klep, maar wel een afzonderlijk mistlicht, hetgeen ik niet heb... dus ik heb ook de diode oplossing.

 

succes!

 

grtz, dre

 

Bedankt voor je snelle reactie Andre,

 

Zal er nog eens naar kijken, de bekleding van de klep is er gelukkig snel af te halen :)

Op zich is het wel leuk knutselen met deze diodes!

Laat het nog weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er wordt ook een melding van sluiting naar + gegeven als er geen stroom vloeit, wat gebeurt als je van een ander circuit (hier remlicht) op het gecontroleerde circuit (achtermistlamp) stroom zet. Je moet je achtermistlamp(en) dus afschermen voor de stroom van het remlicht, dat doe je door een diode in doorlaatrichting in de draad van het achtermistlicht te plaatsen.

 

Ik zou niet doen zoals op dat schema, maar van elk remlicht via een diode naar het achtermistlicht gaan. Zoals op het schema aangegeven krijgt één kant 3 x belasting, terwijl de ander normaal belast blijft. Maar in principe klopt het schema.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er wordt ook een melding van sluiting naar + gegeven als er geen stroom vloeit, wat gebeurt als je van een ander circuit (hier remlicht) op het gecontroleerde circuit (achtermistlamp) stroom zet. Je moet je achtermistlamp(en) dus afschermen voor de stroom van het remlicht, dat doe je door een diode in doorlaatrichting in de draad van het achtermistlicht te plaatsen.

 

Ik zou niet doen zoals op dat schema, maar van elk remlicht via een diode naar het achtermistlicht gaan. Zoals op het schema aangegeven krijgt één kant 3 x belasting, terwijl de ander normaal belast blijft. Maar in principe klopt het schema.

 

grtz, dre

 

Ja, van die 3 x belasting klopt en was al bang dat dit de oorzaak is! Zal nog een draad trekken van het rechter remlicht, effe kijken of er nog ruimte is in de doorvoerrubbers, zolangzamerhand begint het lekker vol te raken met al die mods :mrgreen:

Maar die remlichten dat moet en zal in orde komen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Na zoveel mooie mods is dan een 3c8 bootdnet dan niet de mooiste oplossing.

 

http://m.ebay.com/itm?itemId=321289672856

 

Dit is wel een medium versie in de link.

 

Misschien wel Arie maar ben eigenlijk ook wel gefocust op de oorzaak, op zich werkt alles nu perfect maar na een aantal keren remmen krijg de foutmelding en valt het achterlicht op de klep uit. Na het licht opnieuw aanzetten doet alles het weer, moet iets heel onbenulligs zijn, maar de electronica van de 3c is soms ondoorgrondelijk :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden