Ga naar inhoud
  • 0

Graag meedenkers.. borrelen in kachelradiateur..


femmefatale1

Vraag

Ola...

 

Ik plaats niet vaak iets op het forum, maar aangezien ik er nu zelf niet uit kom kan ik wel wat extra info gebruiken :embarassed:

 

Mijn Passat 3B5 Variant met AJM motor (85 kw) borrelt al een hele tijd in mijn kachelradiateur.

Afgelopen zomer is er groot onderhoud aan geweest: beurt gehad, distributie is vervangen en dus ook de waterpomp en de radiateur want die was ook lek. Daarna is het koelsysteem op druk getest, maar daar bleek het systeem nu dicht te zijn.

Had dus gehoopt dat het geborrel te wijten was aan de radiateur die lek was, maar helaas.

De paravan is het ook niet, anders had ik al natte voeten gehad vrees ik :wink:

 

Maar goed.. het borrelt dus nog steeds, met name ná een bocht naar rechts.

Hij verbruikt wel iets aan koelwater, maar het is écht minimaal.. en er staat gewoon druk op het systeem.

Het zou mogelijk een scheurtje in de koppakking kunnen zijn, maar zowel de olie als het koelwater is 'schoon'.

Ook verbruikt hij geen olie..

 

Nu hebben we vorige week de afdekkap van het blok gehaald en zien we bij de EGR een hoop viezigheid.

Kan de EGR iets te maken hebben met het geborrel in het koelsysteem?

 

Ideeën zijn welkom!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt.. dat is mij inderdaad bekend..

Maar heb toevallig deze week het roetfilter 'schoon geblazen' en een rookgordijn getrokken.

Deze was echter overduidelijk zwart..

 

Zoals je leest wijst niets verder op de kopppakking, behalve het geborrel..

Vandaar mijn vraag.. ik ga nl niet dat blok open gooien als dat het toch niet blijkt te zijn.

 

Maar wat voor vloeistoffen komen er allemaal bij de EGR in de buurt/doorheen..?

En wat merk je als deze op zijn eind is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf ook AJM gereden. Bij mij was op een gegeven rond de 300.000 km borrelen en verder helemaal geen olieverbruik, vieze olie of koelwaterverbruik. Sterker nog; na 15.000 km zat er nog net zoveel olie in als bij de vorige wissel. Ik heb de koppakking vervangen, maar kon aan de pakking bijna niet zijn waar hij lek was. Dat je EGR vol en vies is, snap ik heel goed; je auto is ook niet de jongste meer.

 

Dus... als ik jouw verhaaltje zo even lees zeg ik: koppakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden