Ga naar inhoud
  • 0

Voorruitverwarming / how to


navi16

Vraag

Een aantal dagen geleden heb ik voorruitverwarming in mijn auto geïnstalleerd.

Voorruit werd geplaats door CarGlass let wel op dat de massa kabel aan de kant van de massa punt zit. Heel belangrijk !!!!

zylj.jpg

Benodigde onderdelen

3B0 951 253 - relais

3C0 973 721 - relais houder

000 979 027 - pin

000 979 417 - pin

N 102 519 02 - 60A

000 979 406 E - pin

3C1 971 890 - houder

071 973 851 - stekker (x2)

000 979 307 E - pin

000 979 025 E - pin boordnet

3C1 971 303 - houder

3C2 971 303 - houder

0qd1.jpg

Niet elk boordnet ondersteund deze optie. Hierbij een lijst welke dat wel doen.

Met (*) – highend

Zonder (*) -- medium

- 3C0 937 049 B

- 3C0 937 049 C (*)

- 3C0 937 049 F

- 3C0 937 049 G (*)

- 3C0 937 049 K

- 3C0 937 049 L (*)

- 3C0 937 049 R

- 3C0 937 049 S (*)

- 3C0 937 049 AB

- 3C0 937 049 AC (*)

- 3C0 937 049 AF

- 3C0 937 049 AG (*)

- 3C0 937 049 AK

- 3C0 937 049 AL (*)

- 3C8 937 049 C (*)

- 3C8 937 049 F (*)

- 3C8 937 049 G

- 3C8 937 049 H

- 3C8 937 049 M (*)

- 3C8 937 049 P

- 3C8 937 049 Q (*)

- 3C8 937 049 S (*)

- 3C8 937 049 AA

- 3C8 937 049 AB (*)

- 3C8 937 049 AC (*)

 

Aansluit schema

c91z.jpg

 

Montage

Ik ben begonnen om de plastic kap onder het raam weg te halen. Rubber er uit trekken en vier clips er vanaf halen dan beiden ruiten wissers los schroeven. Ze kunnen best vast zitten een klein beetje WD-40 doet wonderen.

Toen alle delen los waren heb ik heel voorzichtig de plastic kap los geklikt.

mk0h.jpg

 

a0dn.jpg

 

De volgende stap is ruimte maken om een kabel naar de E-box en het boordnet te trekken.

Ik heb de Accu los gemaakt en verwijderd, het lucht filter heb ik uit de rubber steun los gemaakt en een beetje naar achter geduwd. Nu had ik wat ruimte om bij de zekering kast te komen om een extra zekering te plaatsen.

Kabel met pin wordt in de stekker aan de onderkant van E-box bevestigd.

Hier heb ik eerst twee kabels los gemaakt en beide clips los geklikt om meer speling te krijgen.

Nu met torx 45 aan de schroef draaien en de zekering kast komt van zelf omhoog.

uc21.jpg

 

7tu3.jpg

Stekker aan de onderkant komt tevoorschijn. Aan beiden kanten de lip op zij duwen en de stekker omhoog trekken. Beveiliging naar voren schuiven rubber dop weg duwen en pin 000 979 406 E plaatsen. Beveiliging terug schuiven kabel afdoppen. Dit gedeelte is klaar en de zekering kast kan dicht.

d7cc.jpg

dpzd.jpg

3usc.jpg

re1y.jpg

kr5j.jpg

 

Deze kabel netjes weg werken naar voren trekken (ruimte onder voorruit).

5hx.JPG

uqzj.jpg

 

Nu heb ik een dunne kabel 0,5 mm naar het boordnet gelegd. Hier heb ik teflon draad gebruikt om door rubber afdichting te komen. Deze kabel met pin 000 979 025 E wordt aangesloten op het boordnet stekker B (12pin) en we hebben pin 2 nodig.

0a4o.jpg

m5zj.jpg

 

Deze kabel netjes weg werken naar voren trekken (ruimte onder voorruit).

Vervolgens heb ik twee stekkers aangesloten op de ruit zelf. Ruit met verwarming heeft aan beide kanten flat kabels dus is het een kwestie van de stekkers in elkaar schuiven. Beide kabels worden met elkaar gekoppeld en als een kabel verder aangesloten.

2gbz.jpg

rjx3.jpg

 

Alle tot dus ver aangesloten kabels worden aangesloten op een relaishouder. Voor pin bezetting zie schema. Massa aansluit punt zit bij de ruitenwisser motor.

9jpm.jpg

 

lxsh.jpg

 

Relais zelf heb ik vast gezet met schroef M4 aan de zijkant van ECU kast.

hv60.jpg

 

En als laatste de 60A zekering erin steken en ik hoef nooit meer te krabben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Duidelijk. Had verwacht dat deze pluggen een female stekker zou zijn, maar blijkt een male te zijn. De 027 is voor het relais

 

1x 025 voor connectie met boordnet

2x 027 connector voor kleine aansluiting relais

2x 417 connector voor grote aansluting relais

1x 406 connector voor zekering kast

2x 307 connector voor stekker waar de ruit in vast klikt (+ voor de warmtedraden)

 

Grtz,

Bernd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijf ik toch nog met een vraag. Ik zie op de onderdeellijst de 3c1 971 303 en de 3c2 971 303 waar komen die te zitten? Ik zie ze nergens op de installatie foto's.

 

Op de foto met alle onderdelen zie ik 2x de 3c1 971 890 maar staat maar 1x op de lijst. Heb ik toch twee van deze houders nodig om de twee stekkers op de plaats te houden?

 

Thanks

Bernd

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

weet iemand , welke pin de achterruitverwarming is op het boordnet, aangezien ik geen voorruitverwarming knop heb wil ik de voorruitverwarming aansluiten op de achterruitverwarming, maar op de boordnet zit de achteruitverwarming op K1 , maar dat zijn de bedrading die direct naar de achteruit gaan, maar ik moet ergens de signaal draad vinden, die het signaal moet afgeven zodat de voorruit relais een puls krijgt.

 

gr ids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kwam dit tegen, staat hier misschien wat info tussen.

 

post-1965-1423829236,2822_thumb.jpg

 

 

 

1 - zekeringen contact 75 (ingang)

2 - contact 75x (uitgang)

J - 6-polige steker -T6ap-

1 - zekering, voor- en achterruitsproeierpomp (ingang)

2 - achterruitwissermotor, voor- en achterruitsproeierpomp (achterin)

3 - zekering claxon

4 - achterruitwissermotor, voor- en achterruitsproeierpomp (voorin)

5 - massa

6 - hoogtonige claxon, laagtonige claxon

 

K - 10-polige steker -T10s-

1 - achterruitverwarming

2 - niet bezet

3 - niet bezet

4 - niet bezet

5 - zekering contact 30g

6 - zekering voor achterruitverwarming

7 - niet bezet

8 - niet bezet

9 - niet bezet

10 - contact 30g

 

L - 2-polige steker -T2cq-

1 - zekering contact 15 interieur (ingang)

2 - contact 15 interieur (uitgang)

 

post-1965-1423829236,5478_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik kwam dit tegen, staat hier misschien wat info tussen.

 

[attachment=0]Naamloos.jpg[/attachment]

 

Daar had ik ook al naar gekeken, maar dat zijn kabels die direct naar je achterruit lopen , dus geen signaal afgeven, die bedrading is ook 2,5 dik, dus vrij forse kabels.

De kabel die van de relais naar het boordnet loopt van de voorruitverwarming is maar 0,5 mm dik.

 

gr ids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er lopen twee dikke en twee dunne draden naar het relais, ik denk dat ik morgen eens de K10 ga proberen aan te sluiten op de voorruit, eigelijk is de bezetting hetzelfde als de voorruit relais, alleen hier staat niet omschreven welke van de twee dunne nou het signaal is, er staat alleen bij K10 contact, dus misschien bedoelen ze wel aan knop of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vanochtend de bedrading die in B2 hoort te zitten voor de voorruit verwarming, ingeplugt bij K10 voor de achterruit verwarming en volgens mij doet hij het nu, ik kon duidelijk de temperatuur verschil voelen met oppervlaktes waar geen verwarming zat en met oppervlaktes waar wel verwarming zat, het is een tijdelijke oplossing totdat ik een climatronic 2013 vind met zowel standkachel en voorruit verwarming.

 

gr ids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook hier ben ik op zoek naar een clima van 2013 met voorruitverwarming.

Aangezien dat niemand die heeft liggen wil ik tijdelijk een gewone clima van 2013 erin zetten zonder de knop voorruitverwarming.

En nu heb ik nog een schakelaar over in de midden console.

Het is de schakelaar voor de niveau regeling van de vering comfort sport.

Kan ik op deze schakelaar ook de voorruitverwarming aansluiten wie weet dan hoe of wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook hier ben ik op zoek naar een clima van 2013 met voorruitverwarming.

Aangezien dat niemand die heeft liggen wil ik tijdelijk een gewone clima van 2013 erin zetten zonder de knop voorruitverwarming.

En nu heb ik nog een schakelaar over in de midden console.

Het is de schakelaar voor de niveau regeling van de vering comfort sport.

Kan ik op deze schakelaar ook de voorruitverwarming aansluiten wie weet dan hoe of wat.

 

Ik heb dat geprobeerd maar is niet gelukt, ik had geprobeerd op de knop zonrolgordijn achter op aan te sluiten maar ging niet werken, ik heb toen de kabel die naar de boordnet B2 loopt aangesloten op K10 van de achter ruit verwarming, dus als je nu de achterruit verwarming aanzet gaat ook de voorruit verwarming aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je voorruitverwarming is toch apart verzekerd op de zekeringkast, de draad verzorgt alleen dat de relais een signaal krijgt, zodat de relais de verbinding tussen de accu en de plus polen van de raam gemaakt kan worden, en in de relais zit een tijd schakelaar zodat de verbinding na 10 minuten weer uitvalt, dus het gaat alleen om het signaal, geen stroom toevoer vanuit het boordnet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
gaat je installatie niet smelten ??? zo veel vermogen op een relais.

 

Het relais schakelt het deel waar de hoge amperes (het vermogen) doorheen gaat.

De schakelaar zit in een laag vermogen deel. In principe kan je dus met elke schakelaar de ruitverwarming in- uitschakelen. Echter zit er voor de handigheid (vergeten uit te zetten) er een "wekkertje" in zodat de stroom weer afgeschakelt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden