Ga naar inhoud

  • 0

Egr-koeler afsluiten van koelsysteem


stapper

Vraag

Hallo,

 

Is het mogelijk om de egr koeler even van het koelsysteem af te koppelen?

 

Ik heb al zeer lang het volgende probleem bij mijn 3c 1.9tdi met bkc motor,

Als k s'morgens naar het werk rij, file en dus langdurig lage toeren, zakt mijn koelvloeistofniveau tot ver onder minimum en gaat het lampje branden.

Als ik dan aan de kant ga staan en het expansie vat open draai komt dit terug op of boven max niveau

Maar ook als ik gewoon ff kan door rijden met normale snelheid en toeren, stijgt het niveau van het water terug tot op normaal niveau...

 

Het lijkt dus of er lucht in mijn systeem word gepompt bij hogere toeren tallen...

 

Ook werkt mijn verwarming niet of nauwelijks,

Als ik s'morgens vertrek word de verwarming warm samen met de motor die op warmt maar dan word ze terug koud en blijft ze koud...

 

Ook weer lucht op het systeem lijkt mij

 

Ook word de motor bij zware belasting soms even te warm, de temperatuur stijgt dan even heel snel en zakt ook weer even snel naar normale temperatuur...

 

Ook lucht denk ik...

 

De termostaat en waterpomp zijn al vervangen

 

Nu heb ik de auto binnen gebracht om het koelsysteem te laten afpersen

Er zou ergens een zeer klein lek zitten (volgens de garage niet de moeite om te laten maken, wat ik gezien mijn problemen toch een hele rare redenatie vind)

Ook gaf de garage mij de de raad om eerst de egr-koeler te vervangen

 

Nu heb ik gezien dat het toch vrij veel werk is om de egr-koeler te demonteren en dat een nieuwe ongeveer 300 euro kost (een 2dehands werd mij ook afgeraden door de garage)

 

Daarom mijn vraag is het mogelijk om de koeler even van het koelsysteem af te koppelen?

Ik zou dan de aankomende leiding even rechtstreeks op de uitgaande leiding monteren

Zo kan ik dan controleren of er dan nog lucht op mijn systeem komt

Maar ik heb schrik dat mijn koeler mss sowieso stuk zou gaan door de hitte van de uitlaatgassen als er geen water meer op zit...

 

Dus zou ik op deze manier de egr- koeler kunnen controleren of moet ik hem toch gewoon vervangen en maar hopen dat het uiteindelijk niet de koppakking gaat zijn?

 

Groeten

Pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
goh,goei vraag het is een van 15l, ne vrij grote dus

ik heg hem voornamelijk voor moto carb's gekocht

k kan er 4 carburators in zonder ze van de reel moeten af doen

is echt een fijn ding zeker omdat hij vrij groot is er veel in kan

het enigste nadeel is dat er voor 20euro reinigings-product bij moet

de ultrasoon van het werk is maar 3l en daar hoeft dus ook veel minder product in

 

Om hier even op verder te gaan, kameraad van mij heeft ook zo'n ultrasoon reiniger. Hij doet daar ooit gewoon Dasty (het wonderspul van de wibra :mrgreen: ) in ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, mijn excuses voor de zeer late update,het is niet erg netjes om raad te vragen en daarna niets meer van je te laten horen :embarassed:

Maar de wagen staat terug op straat en rijdt goed, al de problemen zijn van de baan

Ook de egr is nu weg geschreven door vag techniek

Ik moet enkel nog een paar prullen afwerken,de olie retourleiding zweet een beetje,een mazout leiding aan de tandempomp zweet een beetje(de tandempomp is ook nieuw)

Dit is jammer genoeg nog altijd niet gebeurd omdat de smeer put nu al 3weken bezet is door mijn neef zijn audi a6

Hij heeft zijn multitronic bak stuk die hebben we laten reviseren maar gisteren toen we de test rit wilden gaan doen,volgens mij is vast gelopen, we waren nog geen 3m buiten de poort van de garage :angry::angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag ook afscheid genomen van mijn EGR koeler, was toch weer meer werk dan ik dacht. zo'n 3 uur mee zoet geweest.

Heb deze link van VPZeeman gebruikt als leidraad

 

http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index ... 241.0.html

 

Had een een recht koppelstukje besteld bij Albert maar kon deze helaas niet gebruiken, het 90 graden stuk aan de kachelradiator zat dusdanig vast dat ik bang was om die te beschadigen. Heb 'm lekker laten zitten en de 2 slangen gekoppeld met een stukje waterleidingbuis 22 mm. Ik moet zeggen dat je een zee van ruimte hebt wanneer die stomme koeler is verdwenen. Er kwam ook nauwelijks koelvloeistof uit, had wel 2 slangen afgekneld.

Na flinke proefrit was kachel heerlijk warm, dus alles werkt weer.

 

post-10228-1423829186,3476_thumb.jpg

 

post-10228-1423829186,5819_thumb.jpg

 

post-10228-1423829186,6757_thumb.jpg

 

post-10228-1423829186,7851_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik vind het gek dat je die problemen hebt met de koppelstukjes...

Nu is het wel even goed met dat buisje maar als het rechtstreeks zit is het toch properder

 

Groeten

Pascal

 

Ja maar het zit nu 8 jaar vast, heb 2 jaar geleden ook zo'n gedoe gehad bij het wisselen van de radiateur om de koppelstukken los te krijgen maar toen kon ik de uiteinden afzagen.

 

Had nu nog 2 opties:

- het in Wd 40 spuiten en het een tijdje laten zitten.

- met een dremel voorzichtig inslijpen en hem dan met een platte schroevendraaier breken.

 

Je kunt er niet echt goed bij als het misgaat, daarom voor deze 3e optie gekozen.

 

Vraag me wel af of je bij het bevestigen met een nieuw koppelstukje genoeg trekontlasting hebt op de slang, (zolang is ie niet) de motor beweegt af en toe nog al, dat kan nu i.i.g geen kwaad.

 

Gr Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na verwijderen koeler nu zo'n 5000 km gereden en koelvloeistofpeil blijft nu mooi op de streep staan, daarvoor op 15.000 km zo'n 3/4 liter bijgevuld.

Ondanks dat ik niet echt lekkage sporen kon vinden ben ik er nu van overtuigd dat de koelvloeistof via de turbo is verdwenen!

 

Blij dat dit rotding eraf is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ook bij mijn auto (BKP motor) de koeler en alles wat er bij hoort maar verwijdert.

De buis tussen de koeler en het spruitstuk was al verwijdert?(waarschijnlijk door Jos gedaan bij het chippen of turbo vervangen)

Heb ook last van minimaal kvs verlies, dus kijken of dat nu ook opgelost is.

Tevens het inlaatspruitstuk verwijdert en schoon gemaakt.

Ondanks dat mijn EGR weggeschreven is bij het tunen krijg ik iedere keer het motor storings lampje dat gaat branden.

De foutmelding is dan 19586 regelgrens EGR overschreden.

Heb deze gewist en nu maar eens kijken of de storing weg blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden