Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 gisteren meette ik ook nog een waarden van 35 graden terwijl mijn koelvloeistof temperatuur 97,5graden(90 op dash)was, ik vermoed dat de sensor deze koude temperaturen niet lekker verwerkt / langzaam reageert. kan een oorzaak als ouderdom(mischien wel 15 jaar oud) klachten geven ik heb namelijk geen foutcode van deze sensor. maar wel een terugkomende cooling temp sensor foutcode weet ik niet meer en mix adaption 00561 allebei intermettent. heb dus gisteren de inlaatlucht temperatuur sensor door gemeten. maar volgens mijn komt deze niet aan zn waarden moest tegen de 5tot 6k ohm zijn en meette 4khm mijn vraag. wat zijn de temperaturen bij de omstandigheden zoals nu.(na een nacht lang stil gestaan te hebben) als de kvs sensor aangeeft dat de vloeistof 0 graden is. en buiten temperatuur is -4 (onder nul dus) wat is dan een reeele temperatuur van de sensor die in de inlaatspruitstuk zit(inlaatlucht temperatuur sensor) de mijne gaf 5graden aan. (en hier ligt dus het probleem de weerdstand kan niet lager gaan ofzo?? en dus foute informatie(maar geen foutcode) maar wat moet die 3 dan aan geven bij volledig warme motor en evt. met rijwind testen dmv rijdend uitlezen, gisteren heb ik dat ook op gemeten, zoals ik al hierboven vermeld heb, motor/koelwatersensor 97,5 graden (90 dashboard) bedrijfstemperatuur dus. buiten temperatuur -3 graden dat klopt ook. maar dan inlaatlucht temperatuur tussen de 25 graden en 35 graden. moet deze dan ook niet mee gaan? ik dacht ergens gelezen te hebben ongeveer 6 graden onder koelvloeistof tenmperatuur dus in ieder geval boven de 80 graden. ik heb nog een bijlage toegevoegd dit was na 5 minuten stationair draaien na een koude nacht heb dus niet gereden met de auto maar stilstaand uitgelezen. kan iemand hier iets mee? ik heb namelijk het idee dat de oorzaak van die foutcodes en Toch vind ik een hoog verbruik lichtje bokken op hoge snelheden/toeren het rare is dus dat die inlaat temperatuur sensor zelf geen foutcode aan geeft. maar ik heb wel vast een nieuwe besteld 16 euro. mvg rico Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 en dan nog een vraagje bij meetwaarden blokken dan zie ik dat bij het opwarmen van de motor, de knock control op cill 1 en 2 0,6v aan gaven zoals normaal zei vcds en 3, en 4 waren rond de 0,380 0,480 ietsjes onder de normale waarden geen foutcodes met betrekking knock control ofzo. moet ik me eigen daar zorgen om maken of iets dat normaal bij een opwarmende motor. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 als je aangezogen lucht ook 90 graden zou zijn zou je vermogen met 100pk afnemen.. Knock control moet op 0 staan. Tank je wel fatsoenlijke brandstof? Tank anders eens een keer Vpower en kijk dan nog eens. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 De lucht inlaat temp heeft geen enkele relatie met de koelwatertemp, punt met de luchtinlaat temp is wel dat na verloop van tijd de luchtinlaat temp sensor (NTC) door oliemist vd carterontluchting vervuild raakt en daardoor mogelijk andere waardes gaat aangeven dan werkelijk. Qua knockcontrol heb je niet zoveel aan de voltages, helemaal niet bij stationair. wat veel belangrijker is zijn de graden vertaging vd ontstekingstijden als gevolg van knockcontrol. De graden vertraging moeten beneden de 10 graden blijven. Als je normaal rijdt zul je meestal geen knock ervaren, pas als je het gas flink intrapt. Met LPG wordt dat wellicht weer een ander verhaal. Wat voor bougies zitten er nu en, hoeveel km's hebben ze gedraaid en zitten ze allemaal wel goed vast (30 Nm)? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 ik rijd op lpg g3 vialle lpi bougies zijn nog geen 10 k oud vond gewoon raar dat er een verschil was in koude start de knock control op cill 1 en 2 0,6v aan gaven zoals normaal zei vcds en 3, en 4 waren rond de 0,380 0,480 ietsjes onder de normale waarden ik heb er allemaal ook geen verklaring voor maar die iat sensor , wat zou die bij een bedrijfstemperatuur motor(90) met 0 graden buitentemperatuur moeten aangeven? stationair zonder te rijden. en verklaar alstublieft waar deze sensor voor dient en wat die in combinatie met de koelvloeistof temperatuur doet injectie tijdstip bepalen? en de hoeveelheid inspuiting? kan het zijn dat deze sensor na 15 jaar zijn beste eigenschappen verloren heeft..? zonder dat er een foutcode optreed dus dat de sensor niet snel genoeg reageerd. en sommige waarden niet gehaald worden . koevloeistof temperatuur sensor/zender is al reeds vervangen. maar vroeg me eigen af waarom ik die storing pas geleden terug kwam nu is ie weer ff weg na het verwijderen. maar het was ook intermettend ergens op een forum stond de benzine/gas injectie word bepaald mede door kvs temp sensor en air intake temperature sensor. en dat beide elkaar in de gaten houden. en dat als er een onaannemlijk signaal van de ait sensor komt. dat de coolant temperature sensor foutcode naar voren komt. alsmede kwam er namelijk ook weer die mixture adaption limit intermetnd klinkt mij alsof die air intake sensor toch soms niet helemaal lekker is, of heb ik het nu totaal verkeerd. kan iemand mijn verhaal een beetje bevestigen ik heb namelijk zon beetje alle sensoren al vervangen . Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 de problemen die ik denk te onder vinden zijn. soms verslikken bij koude temperaturen. en ook op hoge toeren/snelle acceleraties inhouden/overslaan Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 oja en leg mij is uit wat je bedoelt dm . waar in vcds moet ik op letten dan? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 Welke bougies zitten er nu in? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 oe weet ik niet:) bosch zwarte Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 hoezo wil je zeggen dat ik mischien speciale nodig heb(op vialle lpi g3) . of ze afstellen? want dat heb ik niet gedaan. of hoef je bougies niet af te stellen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 Knockcontrol bestaat uit 2 sensoren, 1 tussen cyl 1&2 en de 2de tussen 3&4. De ECU leert adhv stationair een soort baseline van beide, maakt dus niet heel veel uit dat er wat verschil zit tussen beide de ECU "knows". De graden voorontsteking van de 4 cylinders staan bij mijn APU blok op engineblock 20, bij een AEB kan dat ergens anders zijn, kijk naar Ignition Angle Retard (CF). De IAT is om de ECU de lucht inlaat temp door te geven, deze zal/kan de ontstekingstijd ook beinvloeden, aagezien je al een nieuwe hebt is dit mogelijke probleem niet meer ter zake doende. Er is geen directe relatie tussen koelwater temp en IAT, behalve dat ze beide verschillende temps aan de ECU die daarop reageert. Zo besluit de ECU ook adhv de koelwater temp of een koude start cyclus moet worden doorgevoerd (tijdelijk meer toeren). Beide sensoren kunnen als ze versleten zijn de ECU andere waardes aanleveren wat tot ongewenste resultaten kan leiden. De IAT waarde is altijd wat hoger dan de omgevingstemp, ik heb net een oude IAT meting vergeleken, buitentemp was 16, IAT 25. Wat ik jaren geleden wel veel deed was rijdend met vag-com loggen, op een vlakke rechte weg in de 3de versnelling rond de 2000 toeren rijden, vag-com logging aanzetten en dan volgas naar 6000-6500 toeren, je rijdt dan ongeveer 140kmh. Niet meer dan 2 blocks tegelijk loggen anders krijg je te weinig waardes. De logging importeerde je dan in een voorgebakken excel-sheet waarna er allerlei grafiekjes uit te toveren waren, knockcontrol, N75 vd turbo, lambda, LMM + krukasvermogen, injector duty cycle, IAT, turbodruk (niet bij AEB), koelwater. Alles wat je kunt loggen kun je dus ook in een grafiekje duwen waarna je wellicht wat meer kunt zien, dit ook icm bv de fuel trims en eventuele foutmeldingen. Bougies hoef je normaal niet af te stellen, de motor is wel gevoelig voor hele andere bougies dan dat vw voorschrijft. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fai Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 Voor LPG heb je zeker speciale bougies nodig. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 Bij gas moet je altijd 1 graad kouder monteren dan op benzine is voorgeschreven, in jouw geval ga je dan (ik monteer altijd NGK) van PFR6Q naar PFR7Q Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 Ik rij ook altijd 1 graad kouder, ik weet niet meer precies hoe het zat maar ik heb de PFR7B als de 1 graad koudere variant vd PFR6Q. Kijk anders hier ook even, speciaal voor LPG: http://www.ngk.de/vertrieb/produkte-und ... laserline/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 die LPG bougies zijn alleen maar duur.. het is jammer om 12 euro extra te betalen per bougie. ik zal even in de kast kijken aankomende week welke ik in de 1.8T gebruikte, kan idd ook 7b zijn Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 Die PFR7B zit oa in de Audi 2.2 turbo, schijnt niet altijd zo te zijn bij NGK dat alleen het cijfer ophogen de bougie 1 graad kouder maakt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 ik heb de inlaat temperatuur sensor NOG niet vervangen maandag hadden ze hem pas. ik rijd idd wel op gas maar wel de vialle (dus geen verdamper) lpi systeem lpi liquid propane injection oftewel vloeibaar propaan injectie met 4 losse gas injector hierdoor blijft de temperatuur toch gelijk? dan heb ik dus geen speciale gas bougies nodig. of is de werking op gas ten alle tijden een hogere ontbrandinstemperatuur? en heb ik wel speciale lpg bougies nodig zoja, wat merk ik ervan tijden het rijden/of bij vagcom dus de foutcode mixture adaption intermittend en coolant temperature sensor intermittend zouden dus gegenereert kunnen worden door de inlaat temperatuur sensor (net na de gasklep die thermovoeler) als deze versleten/veroudert/ soms weigert etc is? maar zelf geen foutcode genereert? alvast bedankt rico Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 Begrijp nog steeds niet waarom je een relatie zoekt tussen koelwatersensor en IAT sensor, die is er nl. niet als het gaat om fouten. Mogelijk dat de IAT sensor wel van invloed kan zijn op de mixture adaptation code. Wat zijn de foutcode-nummers? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 omdat ik namelijk nog niet zo lang geleden de coolant temperatuur sensor en de lmm al reeds vervangen heb, lmm meter vervangen coolant temperature sensor vervangen eindtrap versterker ontsteking(op luchtfilterbuis) vervangen vacuum dicht proberen te maken (zover ik weet goed gelukt) complete check up/vervanging carterventilatie inclusief pvc puk bougies bosch gegevens onbekend.... nog niet zo oud. accu vervangen door 74 ah gasklep huis schoon gemaakt en meerdere malen (na elke reparatie en of stekker loskoppeling) in basisstand gezet. distributie riemd vervangen en andere riemen. motor flush /carterpakking vervangen/aanzuigfilter schoongemaakt/kleppendekselpakking en kettingspanner pakkingen vervangen/bougie pakking. thermostaat vervangen. de volgende dingen die ik nog steeds opmerk tijdens het rijden zijn, -inhouden lichtelijk, bij hogere snelheden. soort van bokken of ie op sommige cillinders net niet goed ingespoten/verbrand word. -temperatuur naald daalt soms op het dashboard en dan praat ik over snelheden van 150 km per uur of meer daaronder Nooit geen probleem. -raar onverklaarbaar gedrag bij koude/opwarmende motor ik noem het maar even slikken en weer doorgaan...... na die reparaties komen de foutcodes mixture adaption en coolant temperature sensor allebei intermittend tevoor schijn ik heb ze nu even gewist maar volgens mij moet je 20 km gaan rijden en dan komen ze weer terug. Nu zijn ze nog niet terug gekomen omdat ik nog niet ver heb gereden. Dacht de vorige keer ook dat ze weg waren tot ik later die week verder moest rijden . net even te vroeg gejuicht toen. vandaar dat ik nu aan de inlaattemperatuur sensor zit te twijfelen. verouderen zonder foutcode? Gr Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded en 16502 De koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) het afgegeven signaal is te hoog :Mogelijke oplossingen: Eerste snelle check: als de auto 24 uur stil heeft gestaan dan moeten onderstaande temperatuursensoren min of meer gelijk zijn elkaar. Als dat niet zo is dan is een sensor defect buitentemperatuur (G17) (een afwijking van meer dan een paar (5?) graden met de buitentemperatuur, dan is (G17) defect) brandstoftemperatuur (G81) (indien -5.4 °C, dan is er kortsluiting, of is (G81) kapot) temperatuur aangezogen lucht (G42) (indien ca. 136.8 °C (275 °F), dan is (G42) kapot) koelvloeistof temperatuur (G62) (indien een grote afwijking met de buitentemperatuur, dan is er kortsluiting of (G62) is kapot) Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) Check (meetwaardeblokken) / vervang Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) Vervang de ECU, maar wel als allerlaatste mogelijkheid Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 26 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 welke sensor doet dat trouwens het ontstekingstijdstip/vervroeging regelen? als ik dat kan checken hoe kan ik dat doen? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 De ECU bepaalt de ontstekingstijdstippen in graden retard/advance, doet dit adhv sensoren als IAT, koelwatersensor, LMM, lambda. Bij de 16502 fout krijgt de koelwatersensor de schuld van het afgeven van een te afwijkende temperatuur, is het koelwatersysteem goed ontlucht (via bleeder richting kachelradiator). Wat zijn de fueltrims vd ECU, voor jouw AEB is dit waarschijnlijk block 8, anders block 32. Dit block lees je uit met alleen de sleutel op contact, geen draaiende motor. Als je codes reset gaan de trims ook resetten (0%). Zijn alle vervangen sensoren ook orgineel VW? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 26 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 26 januari, 2013 de gasinstallatie heeft zelf ook vaak een eigen temperatuursensor, heb je die ook al opgezocht? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 27 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2013 wat bedoel je met eigen temperatuur sensor.? het is toch die 4 pens groen blokje bij je schutbord? kvs sensor neem aan dat die op benzine/gas gedeelt word. ik heb wel een klein lekkagetje in mijn koelsysteem maar is maar heel klein beetje. ik zie namelijk kvs bij het linker draagarm dat kom wss van de slangen die boven de olie filter zitten, of heel mischien nog hoger.... ik heb de auto ontlucht dmv vloeistof erin expansiedop eraf starten warm laten draaien en kachel op high. en dan wachten net zolang tot de elektrisch fan aangaat , en bij blijven vullen. daarna nog een tijdje 2000rpm zonder dop. en daarna nog met dop . lijkt mij oke? jij zegt nu, dat er ook nog een ''bleeder'' zit . is dit een extra mogelijk heid om te ontluchten? de fotucodes heb ik gereset. dus die meetwaarde blokken lukken nu nog niet. procedure om dat af te lezen is dus: contact aan ,niet starten en dan kijk naar de voor otsteking/retarding angle? welke min/max waarden hebben die? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Akfoppen Geplaatst 27 januari, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2013 hmmz... lekkage ... drop in het temperatuur weergeving dashboard bij hoge snelheden. en ook die foutcode van het coolant temp sensor. zouden er luchtbelletje kunnen onstaan IN het koelsysteem van buiten af door hoge toerentallen? en dat er vervolgens toch lucht langs de sensor komt.(foutcode ?) en bij lagere toerentallen ''ontlucht'' het systeem zich zelf weer.. en komt de meter weer naar 90graden. het is een theorie hoor , zou dit mogelijkheid zijn?. want het blijft raar waarom een temperatuur meter daalt als je boven de 150/ 160 rijd.dit gebeurt niet ''snel'' maar geleidelijk aan want het lijkt onder het rijden als je harder rijd dan Daalt de meter ook meer. bv bij 160 heb je nog 85 graden op je dashboard. en bij snelhden van 200km hou je nog maar 80graden of minder over. dus het lijkt mij : of lucht in het systeem of slechtwerkend sensoren. of iets met de mechanise werking van het koelsysteem bv een thermostaat die niet goed reguliert bij hoge snelheden en dm , de sensoren zijn vervangen door: lmm = nieuw bosch thermostaat = nieuw merk weet ik niet meer eindtrapversterker ontsteking = nieuw merk ook onbekend. ik ga altijd wel gewoon naar een goede automaterialen zaak. en koop zo zorgvuldig mogelijk mijn spullen. het zou mischien toch een slecht werkende thermostaat kunnen( who knows) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 27 januari, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2013 slechtwerkende thermostaat kan best. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Akfoppen
gisteren meette ik ook nog een waarden van 35 graden terwijl mijn koelvloeistof temperatuur 97,5graden(90 op dash)was,
ik vermoed dat de sensor deze koude temperaturen niet lekker verwerkt / langzaam reageert.
kan een oorzaak als ouderdom(mischien wel 15 jaar oud) klachten geven
ik heb namelijk geen foutcode van deze sensor.
maar wel een terugkomende
cooling temp sensor foutcode weet ik niet meer
en
mix adaption 00561
allebei intermettent.
heb dus gisteren de inlaatlucht temperatuur sensor door gemeten.
maar volgens mijn komt deze niet aan zn waarden
moest tegen de 5tot 6k ohm zijn en meette 4khm
mijn vraag.
wat zijn de temperaturen bij de omstandigheden zoals nu.(na een nacht lang stil gestaan te hebben)
als de kvs sensor aangeeft dat de vloeistof 0 graden is.
en buiten temperatuur is -4 (onder nul dus)
wat is dan een reeele temperatuur van de sensor die in de inlaatspruitstuk zit(inlaatlucht temperatuur sensor)
de mijne gaf 5graden aan.
(en hier ligt dus het probleem de weerdstand kan niet lager gaan ofzo?? en dus foute informatie(maar geen foutcode)
maar wat moet die 3 dan aan geven bij volledig warme motor en evt. met rijwind testen dmv rijdend uitlezen,
gisteren heb ik dat ook op gemeten,
zoals ik al hierboven vermeld heb,
motor/koelwatersensor 97,5 graden (90 dashboard) bedrijfstemperatuur dus.
buiten temperatuur -3 graden dat klopt ook.
maar dan inlaatlucht temperatuur tussen de 25 graden en 35 graden.
moet deze dan ook niet mee gaan? ik dacht ergens gelezen te hebben ongeveer 6 graden onder koelvloeistof tenmperatuur
dus in ieder geval boven de 80 graden.
ik heb nog een bijlage toegevoegd dit was na 5 minuten stationair draaien na een koude nacht
heb dus niet gereden met de auto maar stilstaand uitgelezen.
kan iemand hier iets mee?
ik heb namelijk het idee dat de oorzaak van die foutcodes en Toch vind ik een hoog verbruik
lichtje bokken op hoge snelheden/toeren
het rare is dus dat die inlaat temperatuur sensor zelf geen foutcode aan geeft. maar ik heb wel vast een nieuwe besteld 16 euro.
mvg rico
Link naar reactie
Delen op andere sites
35 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten