Ga naar inhoud
  • 0

normale waarden temperatuur sensor inlaatlucht


Akfoppen

Vraag

gisteren meette ik ook nog een waarden van 35 graden terwijl mijn koelvloeistof temperatuur 97,5graden(90 op dash)was,

 

 

ik vermoed dat de sensor deze koude temperaturen niet lekker verwerkt / langzaam reageert.

 

kan een oorzaak als ouderdom(mischien wel 15 jaar oud) klachten geven

ik heb namelijk geen foutcode van deze sensor.

 

maar wel een terugkomende

 

cooling temp sensor foutcode weet ik niet meer

en

mix adaption 00561

 

allebei intermettent.

 

heb dus gisteren de inlaatlucht temperatuur sensor door gemeten.

maar volgens mijn komt deze niet aan zn waarden

moest tegen de 5tot 6k ohm zijn en meette 4khm

 

mijn vraag.

 

wat zijn de temperaturen bij de omstandigheden zoals nu.(na een nacht lang stil gestaan te hebben)

als de kvs sensor aangeeft dat de vloeistof 0 graden is.

en buiten temperatuur is -4 (onder nul dus)

wat is dan een reeele temperatuur van de sensor die in de inlaatspruitstuk zit(inlaatlucht temperatuur sensor)

de mijne gaf 5graden aan.

(en hier ligt dus het probleem de weerdstand kan niet lager gaan ofzo?? en dus foute informatie(maar geen foutcode)

 

maar wat moet die 3 dan aan geven bij volledig warme motor en evt. met rijwind testen dmv rijdend uitlezen,

 

gisteren heb ik dat ook op gemeten,

 

zoals ik al hierboven vermeld heb,

 

motor/koelwatersensor 97,5 graden (90 dashboard) bedrijfstemperatuur dus.

buiten temperatuur -3 graden dat klopt ook.

maar dan inlaatlucht temperatuur tussen de 25 graden en 35 graden.

 

moet deze dan ook niet mee gaan? ik dacht ergens gelezen te hebben ongeveer 6 graden onder koelvloeistof tenmperatuur

 

dus in ieder geval boven de 80 graden.

 

 

ik heb nog een bijlage toegevoegd dit was na 5 minuten stationair draaien na een koude nacht

heb dus niet gereden met de auto maar stilstaand uitgelezen.

 

kan iemand hier iets mee?

 

ik heb namelijk het idee dat de oorzaak van die foutcodes en Toch vind ik een hoog verbruik

lichtje bokken op hoge snelheden/toeren

 

het rare is dus dat die inlaat temperatuur sensor zelf geen foutcode aan geeft. maar ik heb wel vast een nieuwe besteld 16 euro.

 

mvg rico

 

post-16978-1423828263,6195_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

en dan nog een vraagje bij meetwaarden blokken dan zie ik dat bij het opwarmen van de motor,

 

de knock control op cill 1 en 2 0,6v aan gaven zoals normaal zei vcds

 

en 3, en 4 waren rond de 0,380 0,480 ietsjes onder de normale waarden

 

geen foutcodes met betrekking knock control ofzo.

 

 

moet ik me eigen daar zorgen om maken of iets dat normaal bij een opwarmende motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je aangezogen lucht ook 90 graden zou zijn zou je vermogen met 100pk afnemen.. ;)

 

Knock control moet op 0 staan. Tank je wel fatsoenlijke brandstof? Tank anders eens een keer Vpower en kijk dan nog eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De lucht inlaat temp heeft geen enkele relatie met de koelwatertemp, punt met de luchtinlaat temp is wel dat na verloop van tijd de luchtinlaat temp sensor (NTC) door oliemist vd carterontluchting vervuild raakt en daardoor mogelijk andere waardes gaat aangeven dan werkelijk.

 

Qua knockcontrol heb je niet zoveel aan de voltages, helemaal niet bij stationair. wat veel belangrijker is zijn de graden vertaging vd ontstekingstijden als gevolg van knockcontrol. De graden vertraging moeten beneden de 10 graden blijven. Als je normaal rijdt zul je meestal geen knock ervaren, pas als je het gas flink intrapt. Met LPG wordt dat wellicht weer een ander verhaal.

 

Wat voor bougies zitten er nu en, hoeveel km's hebben ze gedraaid en zitten ze allemaal wel goed vast (30 Nm)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik rijd op lpg g3 vialle lpi

 

bougies zijn nog geen 10 k oud

 

vond gewoon raar dat er een verschil was in koude start de knock control op cill 1 en 2 0,6v aan gaven zoals normaal zei vcds

 

en 3, en 4 waren rond de 0,380 0,480 ietsjes onder de normale waarden

 

 

ik heb er allemaal ook geen verklaring voor maar

 

die iat sensor , wat zou die bij een bedrijfstemperatuur motor(90) met 0 graden buitentemperatuur moeten aangeven?

stationair zonder te rijden.

 

en verklaar alstublieft waar deze sensor voor dient en wat die in combinatie met de koelvloeistof temperatuur doet

injectie tijdstip bepalen? en de hoeveelheid inspuiting?

 

 

kan het zijn dat deze sensor na 15 jaar zijn beste eigenschappen verloren heeft..? zonder dat er een foutcode optreed

dus dat de sensor niet snel genoeg reageerd.

 

en sommige waarden niet gehaald worden .

 

 

koevloeistof temperatuur sensor/zender is al reeds vervangen.

maar vroeg me eigen af waarom ik die storing pas geleden terug kwam nu is ie weer ff weg na het verwijderen.

maar het was ook intermettend

 

ergens op een forum stond de benzine/gas injectie word bepaald mede door kvs temp sensor en air intake temperature sensor.

 

en dat beide elkaar in de gaten houden.

 

en dat als er een onaannemlijk signaal van de ait sensor komt.

dat de coolant temperature sensor foutcode naar voren komt.

alsmede kwam er namelijk ook weer die mixture adaption limit intermetnd

 

klinkt mij alsof die air intake sensor toch soms niet helemaal lekker is,

of heb ik het nu totaal verkeerd.

 

kan iemand mijn verhaal een beetje bevestigen ik heb namelijk zon beetje alle sensoren al vervangen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Knockcontrol bestaat uit 2 sensoren, 1 tussen cyl 1&2 en de 2de tussen 3&4. De ECU leert adhv stationair een soort baseline van beide, maakt dus niet heel veel uit dat er wat verschil zit tussen beide de ECU "knows". De graden voorontsteking van de 4 cylinders staan bij mijn APU blok op engineblock 20, bij een AEB kan dat ergens anders zijn, kijk naar Ignition Angle Retard (CF).

 

De IAT is om de ECU de lucht inlaat temp door te geven, deze zal/kan de ontstekingstijd ook beinvloeden, aagezien je al een nieuwe hebt is dit mogelijke probleem niet meer ter zake doende. Er is geen directe relatie tussen koelwater temp en IAT, behalve dat ze beide verschillende temps aan de ECU die daarop reageert. Zo besluit de ECU ook adhv de koelwater temp of een koude start cyclus moet worden doorgevoerd (tijdelijk meer toeren). Beide sensoren kunnen als ze versleten zijn de ECU andere waardes aanleveren wat tot ongewenste resultaten kan leiden.

 

De IAT waarde is altijd wat hoger dan de omgevingstemp, ik heb net een oude IAT meting vergeleken, buitentemp was 16, IAT 25.

 

Wat ik jaren geleden wel veel deed was rijdend met vag-com loggen, op een vlakke rechte weg in de 3de versnelling rond de 2000 toeren rijden, vag-com logging aanzetten en dan volgas naar 6000-6500 toeren, je rijdt dan ongeveer 140kmh. Niet meer dan 2 blocks tegelijk loggen anders krijg je te weinig waardes. De logging importeerde je dan in een voorgebakken excel-sheet waarna er allerlei grafiekjes uit te toveren waren, knockcontrol, N75 vd turbo, lambda, LMM + krukasvermogen, injector duty cycle, IAT, turbodruk (niet bij AEB), koelwater. Alles wat je kunt loggen kun je dus ook in een grafiekje duwen waarna je wellicht wat meer kunt zien, dit ook icm bv de fuel trims en eventuele foutmeldingen.

 

Bougies hoef je normaal niet af te stellen, de motor is wel gevoelig voor hele andere bougies dan dat vw voorschrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb de inlaat temperatuur sensor NOG niet vervangen maandag hadden ze hem pas.

 

ik rijd idd wel op gas maar wel de vialle (dus geen verdamper) lpi systeem

lpi liquid propane injection oftewel vloeibaar propaan injectie

 

met 4 losse gas injector

 

hierdoor blijft de temperatuur toch gelijk?

dan heb ik dus geen speciale gas bougies nodig.

 

of is de werking op gas ten alle tijden een hogere ontbrandinstemperatuur?

en heb ik wel speciale lpg bougies nodig

zoja, wat merk ik ervan tijden het rijden/of bij vagcom

 

dus de foutcode

 

mixture adaption intermittend

en coolant temperature sensor intermittend

 

zouden dus gegenereert kunnen worden door de inlaat temperatuur sensor (net na de gasklep die thermovoeler)

als deze versleten/veroudert/ soms weigert etc is? maar zelf geen foutcode genereert?

 

alvast bedankt rico

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Begrijp nog steeds niet waarom je een relatie zoekt tussen koelwatersensor en IAT sensor, die is er nl. niet als het gaat om fouten. Mogelijk dat de IAT sensor wel van invloed kan zijn op de mixture adaptation code. Wat zijn de foutcode-nummers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

omdat ik namelijk nog niet zo lang geleden de coolant temperatuur sensor en de lmm

 

al reeds vervangen heb,

 

lmm meter vervangen

coolant temperature sensor vervangen

eindtrap versterker ontsteking(op luchtfilterbuis) vervangen

vacuum dicht proberen te maken (zover ik weet goed gelukt)

complete check up/vervanging carterventilatie inclusief pvc puk

bougies bosch gegevens onbekend.... nog niet zo oud.

accu vervangen door 74 ah

gasklep huis schoon gemaakt en meerdere malen (na elke reparatie en of stekker loskoppeling) in basisstand gezet.

distributie riemd vervangen en andere riemen.

motor flush /carterpakking vervangen/aanzuigfilter schoongemaakt/kleppendekselpakking en kettingspanner pakkingen vervangen/bougie pakking.

thermostaat vervangen.

 

de volgende dingen die ik nog steeds opmerk tijdens het rijden zijn,

 

-inhouden lichtelijk, bij hogere snelheden. soort van bokken of ie op sommige cillinders net niet goed ingespoten/verbrand word.

-temperatuur naald daalt soms op het dashboard en dan praat ik over snelheden van 150 km per uur of meer daaronder Nooit geen probleem.

-raar onverklaarbaar gedrag bij koude/opwarmende motor ik noem het maar even slikken en weer doorgaan......

 

na die reparaties komen de foutcodes mixture adaption en coolant temperature sensor allebei intermittend tevoor schijn

 

ik heb ze nu even gewist maar volgens mij moet je 20 km gaan rijden en dan komen ze weer terug. Nu zijn ze nog niet terug gekomen omdat ik nog niet ver heb gereden. Dacht de vorige keer ook dat ze weg waren tot ik later die week verder moest rijden . net even te vroeg gejuicht toen.

 

vandaar dat ik nu aan de inlaattemperatuur sensor zit te twijfelen. verouderen zonder foutcode?

 

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded

 

en

 

16502 De koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) het afgegeven signaal is te hoog

:Mogelijke oplossingen:

Eerste snelle check:

als de auto 24 uur stil heeft gestaan dan moeten onderstaande temperatuursensoren min of meer gelijk zijn elkaar. Als dat niet zo is dan is een sensor defect

buitentemperatuur (G17) (een afwijking van meer dan een paar (5?) graden met de buitentemperatuur, dan is (G17) defect)

brandstoftemperatuur (G81) (indien -5.4 °C, dan is er kortsluiting, of is (G81) kapot)

temperatuur aangezogen lucht (G42) (indien ca. 136.8 °C (275 °F), dan is (G42) kapot)

koelvloeistof temperatuur (G62) (indien een grote afwijking met de buitentemperatuur, dan is er kortsluiting of (G62) is kapot)

Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)

Check (meetwaardeblokken) / vervang Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)

Vervang de ECU, maar wel als allerlaatste mogelijkheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De ECU bepaalt de ontstekingstijdstippen in graden retard/advance, doet dit adhv sensoren als IAT, koelwatersensor, LMM, lambda.

 

Bij de 16502 fout krijgt de koelwatersensor de schuld van het afgeven van een te afwijkende temperatuur, is het koelwatersysteem goed ontlucht (via bleeder richting kachelradiator).

 

Wat zijn de fueltrims vd ECU, voor jouw AEB is dit waarschijnlijk block 8, anders block 32. Dit block lees je uit met alleen de sleutel op contact, geen draaiende motor. Als je codes reset gaan de trims ook resetten (0%).

 

Zijn alle vervangen sensoren ook orgineel VW?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat bedoel je met eigen temperatuur sensor.? het is toch die 4 pens groen blokje bij je schutbord? kvs sensor neem aan dat die op benzine/gas gedeelt word.

 

ik heb wel een klein lekkagetje in mijn koelsysteem maar is maar heel klein beetje.

 

ik zie namelijk kvs bij het linker draagarm

 

dat kom wss van de slangen die boven de olie filter zitten, of heel mischien nog hoger....

 

 

ik heb de auto ontlucht dmv vloeistof erin expansiedop eraf starten warm laten draaien en kachel op high.

 

en dan wachten net zolang tot de elektrisch fan aangaat , en bij blijven vullen.

daarna nog een tijdje 2000rpm zonder dop.

en daarna nog met dop .

 

lijkt mij oke?

 

jij zegt nu, dat er ook nog een ''bleeder'' zit .

 

is dit een extra mogelijk heid om te ontluchten?

 

 

de fotucodes heb ik gereset. dus die meetwaarde blokken lukken nu nog niet.

procedure om dat af te lezen is dus: contact aan ,niet starten en dan kijk naar de voor otsteking/retarding angle?

welke min/max waarden hebben die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmmz... lekkage ... drop in het temperatuur weergeving dashboard bij hoge snelheden. en ook die foutcode van het coolant temp sensor.

 

zouden er luchtbelletje kunnen onstaan IN het koelsysteem van buiten af door hoge toerentallen?

en dat er vervolgens toch lucht langs de sensor komt.(foutcode ?)

en bij lagere toerentallen ''ontlucht'' het systeem zich zelf weer..

en komt de meter weer naar 90graden.

 

het is een theorie hoor , zou dit mogelijkheid zijn?.

want het blijft raar waarom een temperatuur meter daalt als je boven de 150/ 160 rijd.dit gebeurt niet ''snel'' maar geleidelijk aan

want het lijkt onder het rijden als je harder rijd dan Daalt de meter ook meer. bv bij 160 heb je nog 85 graden op je dashboard.

en bij snelhden van 200km hou je nog maar 80graden of minder over.

 

dus het lijkt mij :

 

of lucht in het systeem

of slechtwerkend sensoren.

of iets met de mechanise werking van het koelsysteem bv een thermostaat die niet goed reguliert bij hoge snelheden

 

en dm ,

 

de sensoren zijn vervangen door:

 

lmm = nieuw bosch

thermostaat = nieuw merk weet ik niet meer

eindtrapversterker ontsteking = nieuw merk ook onbekend.

 

ik ga altijd wel gewoon naar een goede automaterialen zaak.

en koop zo zorgvuldig mogelijk mijn spullen.

het zou mischien toch een slecht werkende thermostaat kunnen( who knows)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden