Ga naar inhoud
  • 0

montage trekhaak


Teddemans

Vraag

Heb vandaag uiteindelijk de trekhaak onder mijn passie gezet. Was een redelijk pittige klus moet ik zeggen. Maar hij zit eronder. Als laatste de kabel naar voren gelegd. Er zat helaas nauwelijks een montage handleiding bij en dus heb ik veel naar het topic in de KB gekeken. Daarmee kwam ik best ver moet ik zeggen. Heb de draden aangesloten op de zekeringkast en moest vervolgens de can draden nog monteren. Dat was een stuk minder makkelijk. Heb ze uiteindelijk wel gevonden maar kan er heel slecht bij. Heb ze uiteindelijk niet durven aansluiten. Ook bleef er nog een rood/blauwe draad over waarvan ik niet weet waar deze heen moet. Heeft iemand een paar laatste tips voor me om alsnog de trekhaak werkend te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Welke kabelset heb je gebruikt ? Die van Jaeger ? dan loopt er normaal gezien een rood/gele - rood/blauwe - zwart/rode - en een paartje zwart met geel naar voren toe.

Rood/geel komt op de constante + op een aparte zekering

Rood/blauw komt op de constante + op een andere aparte zekering

Zwart/rood komt op het boordnet terecht (weten even niet meer welke pin)

 

Het paartje zwart met geel moeten gekoppeld worden met de comfort can op het boordnet

 

op de 12polige stekker G ,

Pin 7 - Can-Bus comfort Low

Pin 8 - Can-Bus comfort High

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Was volgens mij inderdaad een kabelset van Jaeger. Heb een rood/gele, rode en een rood/zwarte draad naar voren. Deze in pin 43,44 en 45 gemonteerd van de zekeringkast. Dan nog een stel gedraaide(CAN) oranje/groen en oranje/bruin en een rood/blauwe. Moet ik de oranje/groen en oranje/bruin bijvoorbeeld solderen aan dezelfde die ik onder het dashboard gevonden heb? Er zaten ook van die draadklemmen bij maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. En die rood/blauwe weet ik helemaal niet wat ik daarmee moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ted,

De canbus is goed te doen maar je moet er even rustig de tijd voor nemen en zorgen dat je wat werkruimte hebt en de kabelboom voorzichtig met een klein stanley mesje opensnijden, wanneer je kleurenblind bent heb je een probleen :|

 

Wat Wulfke vraagt: heb je een Jaeger kabelboom? In mijn Jaeger schema gaat van de kabelboom

 

BK zwart naar Oranje groen van pin 8 van stekker G

YL Geel naar Oranje Bruin van pin 7 van stekker G

 

Op stekker E komt aan de zwart/ rode draad BK/ RD. van pin 2 de rood/ zwarte draad RD/ BK van de kabelboom.

 

Had zelf de meeste problemen om de 3 plusdraden op de zekeringkast aan te sluiten met die klote pinnekes.

 

Die klemmetjes werken perfect hoor, het is lastig solderen daar....

 

ps stekker G zit 2e van link boven op de boordnetmodule, stekker E zit rechtsboven. kom je er nog niet uit dan kan ik je het schema mailen maar dacht dat het ook op internet staat bij jaeger of thule.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf de handleiding van de kabelset van Jaeger nog niet gezien maar deze set zat vroeger ook in mijn wagen (inmiddels vervangen door een OEM stuurdoos)

Maar,

Bij mij werd rood/geel en rood/blauw beide op een aparte zekering gezet (15A)

Oranje/groen en Oranje/bruin zijn inderdaad de draden van de comfort-bus - die mag je inderdaad hieraan solderen.

(ook geen voorstander van die scotch blokjes)

Dus oranje/groen aan oranje/groen op het boordnet

en oranje/bruin aan oranje/bruin op het boordnet

 

De rood/zwarte kwam volgens mij op het boordnet terecht (stekker F pin 2)

heb je een aansluitschema bij de kabelset ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zit alleen een cdrom bij met daarop een pdf bestand. maar daar heb ik net op gekeken en ik had heel stom de verkeerde handleiding voor me. CAN bus draden waren inderdaad de goede en dus kan ik die gaan solderen. En de Rood/zwarte moet ook ergens daaronder liggen en komt uit stekker E pin 2, dus je zat aardig in de buurt Wulfke! Ga morgen maar even een nieuwe poging wagen denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je trouwens parkeersensoren?

Kijk dan even hoe je hem aanmeldt in VCDS, heb je bij de passat van 2005 er oude software inzitten dan moet je er een getal bij optellen, heb je nieuwe software dan hoef je alleen trailer yes/ no aan te vinken bij trailermodule.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan hoef je niets aan te melden, oude software geeft in VCDS een ander menu, i.i.g. voor het aanmelden van de trekhaak.

vzv ik weet is er voor de 3C vanaf 2005 tot nu toe 1 software update voor de ECU en waarschijnlijk ook de laatste. Alleen de dealer kan dat uitlezen en upgraden, kost een paar tientjes, heb je nergens last van, dan lekker blijven rijden:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ok moet toch wel iets veranderen voor de ESP of niet?

 

Je kunt in adres "69" trailer yes aanvinken, wanneer de aanhanger aangekoppeld is dan wordt ie herkend en ESP aangepast. Bij fabrieks gemonteerde PDC's worden deze uitgeschakeld. Jouw aftermarket PDC's zul je dan met de hand moeten uitschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn trekhaak met de jaeger module was destijds ook aangemeld maar dat gaf dan problemen met de elektrische achterklep omdat de Jaeger zo goed niet communiceert als de oem module.

Zonder aanmelden werkt ook alles van de verlichting, echter zit het dan inderdaad niet geknoopt met de ESP en met het alarm.

Echter weet ik zo niet of dit ook allemaal wel invloed zou hebben aangezien de Jaeger module minder communiceert dan de OEM module.

(met de oem module zou het alarm moeten afgaan wanneer de aanhangwagen word afgekoppeld bij een vergrendelde wagen)

 

Indien je achteraf de oem module wil gaan gebruiken dan kan je de kabelset van de jaeger ook nog gaan gebruiken omdat deze dezelfde bedrading gebruikt. Ook 3 voedingen en een draadje aan het boordnet en een can-bus paartje.

 

Ivm zwart/rood was ik even mis maar had de schema's niet bij mij en zie nu net dat er zowel op stekker E als stekker F beide op pin 2 een rood/zwarte draad aangesloten zit (dus was even gokken)

(stekker E pin 2 = remlichtschakelaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Indien je achteraf de oem module wil gaan gebruiken dan kan je de kabelset van de jaeger ook nog gaan gebruiken omdat deze dezelfde bedrading gebruikt. Ook 3 voedingen en een draadje aan het boordnet en een can-bus )

 

Heb zelf veel problemen gehad met de Jaeger module, was na 2 jaar stuk en kwam er na lang zoeken pas achter, hij is niet uit te lezen. Geen garantie, module los had 4 weken levertijd en kostte €120, heb spoedsheidshalve maar een complete nieuwe kabelboom gekocht voor €160,- maar de volgende keer gaat er bij mij wel een OEM module in, begreep van "lutsch" Lucas dat deze wel is uit te lezen, had mij een dag werk en ergernis bespaart!

 

Is die OEM makkelijk te koppelen aan de Jaegerkabelboom met de stekker die links achterin zit of is het soldeerwerk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Indien je achteraf de oem module wil gaan gebruiken dan kan je de kabelset van de jaeger ook nog gaan gebruiken omdat deze dezelfde bedrading gebruikt. Ook 3 voedingen en een draadje aan het boordnet en een can-bus )

 

Heb zelf veel problemen gehad met de Jaeger module, was na 2 jaar stuk en kwam er na lang zoeken pas achter, hij is niet uit te lezen. Geen garantie, module los had 4 weken levertijd en kostte €120, heb spoedsheidshalve maar een complete nieuwe kabelboom gekocht voor €160,- maar de volgende keer gaat er bij mij wel een OEM module in, begreep van "lutsch" Lucas dat deze wel is uit te lezen, had mij een dag werk en ergernis bespaart!

 

Is die OEM makkelijk te koppelen aan de Jaegerkabelboom met de stekker die links achterin zit of is het soldeerwerk?

 

Ik had eigenlijk een vermoeden dat mijn elektrische klep niet goed werkte aangezien de Jaeger module niet voldoende communiceerde en toch was aangemeld (aangezien de elektrische klep niet meer werkt wanneer er een aanhanger is aangekoppeld). Daarom dat ik besloten had van een OEM module te plaatsen.

De connector van de Jaeger module past niet op de OEM module maar de passende stekkers/huizen kost niet zoveel en dan is het een kwestie van solderen.

Ik heb geluk gehad dat ik een module op de kop kon tikken met de connectoren er nog op.

De Jaeger en de OEM module gebruiken zo goed als dezelfde bekabeling enkel zitten de zekeringen op een andere plek

Geel/rood zit op zekering SC28 (20A)

Blauw/rood zit op zekering SC38 (15A)

Voeding voor stuurdoos zit op zekering SC6 (6A)

Dan komt er eigenlijk nog een voedingsdraad vanaf de zekeringsbox in het motorcompartiment maar dat heb ik zo maar gelaten en afgetakt in de zekeringsbox aan bestuurderszijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het werkt. Heb destijds ook niks aangepast na het plaatsen van de module. De garage heeft dit een tijdje later aangepast maar er veranderde niks. Enkel een fout dat hij geen verbinding kon maken met de trailer module.

Maar dat schijnt nu met de nieuwe modules wel te gaan.

 

Normaal gezien is het nu ook zo dat wanneer je het mistlicht achteraan ontsteekt en er een aanhanger of fietsendrager gekoppeld dat dan het mistlicht op de auto niet aan gaat maar dat enkel dit van het desbetreffende aangekoppeld deel zal branden. Zo weet je of het can gebeuren ook werkt, kan je ook checken door een paar lampjes eruit te halen, defectcontrole loopt ook via can-bus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wilde Willem een PB doen maar dat lukt mij helaas niet maar het gaat om het onderstaande.

 

Hallo Willem,
 
Ik ben Bert en kom uit Westerhaar, nabij Almelo. Ik heb een trekhaak onder mijn C3 geplaatst en de kabelboom naar voren gelegd. Ik wilde het aansluiten laten doen door de garage want dat durf ik zelf niet aan. Helaas krijgt deze garage het niet voor elkaar om het werkend te krijgen. Zijn argument is dat ik een 2010 auto heb en een kabelset van een Passat uit 2006 en dit zou niet compatibel zijn met elkaar.
 
Heb jij raad voor mij wat te doen nu? Kabelset is van ESC als ik het goed heb.
 
Mvrgr en graag tot horens.
 
Bert 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag Bert,

 

Is lastig te zeggen op afstand ik weet uit mijn hoofd niet of er verschil zit

Tussen de Kabelbomen van de 2006 en 2010 types.

Kijk even hoeveel draden en in welke kleur er naar voren gaan. Google dan even op de site van bijv Westfalia, daar staan van alle types aansluit en inbouwschema's die je kunt downloaden en dan vergelijken met je eigen kabelboom. Kost even een beetje tijd maar dat kun met een bak koffie doen, en anders jouw kleuren effe in dit topic melden.

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je antwoord, ik zal morgen of overmorgen even kijken naar de kleuren van de kabelboom en even een foto maken en hier neerzetten. Wellicht dat het dan duidelijker word.

 

Ik kan btw nergens inbouwschema's vinden van geen enkel merk maar dat kan ook aan mijzelf liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk niet dat dit een probleem kan geven ivm 2006 of 2010 of wat anders, zolang het maar 3C is lijkt me dit geen probleem te geven. Het aansluiten zal steeds hetzelfde blijven, misschien een draad meer voor een extra voeding ofzo maar meestal is het bij de ECS kabelboom zo dat je een voeding of 3 van de linkse zekeringbox moet aftakken, een draadje bij het boordnet aanknopen (zwart/rood) en dan nog een verbinding maken met de comfort can aan het boordnet. Misschien nog extra voeding voor als je een 13 polige stekker plaatst voor de continue plus dan. En uiteraard een massa.

Dan rest er nog de codering aanpassen en deze handelingen zijn te lezen in het KB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk niet dat dit een probleem kan geven ivm 2006 of 2010 of wat anders, zolang het maar 3C is lijkt me dit geen probleem te geven. Het aansluiten zal steeds hetzelfde blijven, misschien een draad meer voor een extra voeding ofzo maar meestal is het bij de ECS kabelboom zo dat je een voeding of 3 van de linkse zekeringbox moet aftakken, een draadje bij het boordnet aanknopen (zwart/rood) en dan nog een verbinding maken met de comfort can aan het boordnet. Misschien nog extra voeding voor als je een 13 polige stekker plaatst voor de continue plus dan. En uiteraard een massa.

Dan rest er nog de codering aanpassen en deze handelingen zijn te lezen in het KB.

Eens met wat Peter schrijft

Bij wat ik kan vinden is het schema voor de B6 en B7 zelfs (bijna) gelijk, Weet niet bij wat voor een garage je bent geweest maar ze hebben het wel heel snel opgegeven. Misschien dat ze hier iets aan hebben......

 

http://www.aukup.de/anbauanleitungen/esaetze/321600300113.pdf

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens ik me wat kan herinneren had ik een rode, blauwe, zwart/witte draad en dan nog een bij elkaar getorste zwart en gele draad.

De rode en blauwe moesten elk op een aparte zekering. De zwart/witte moest aan het boordnet en het getorste paar was voor aan te knopen met de can-bus. Heb dan onlangs eens een andere set aangesloten en die had een paar draden meer. Die had blijkbaar ook nog een voedingsdraad voor de voeding van de module (moest op een 5A zekering) en dan ook nog een extra voeding voor de continue plus op de 13 polige stekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden