Ga naar inhoud
  • 0

EGR-Klep lek


FrankMan

Vraag

Mmmmh weet niet of ik een nieuwe post moet maken of dat ik door moet gaan in een post van iemand anders, want ik zag meerdere posts staan over de EGR-Klep. Daar stond geen antwoord in waar ik iets mee kon dus moet sowieso zelf posten.

 

Mocht het niet kloppen wat ik doe dan verplaats ik mijn post wel.

 

Mijn auto moet voor half november voor de APK. En nu is ie vandaag afgekeurd omdat de EGR-Klep lek is. Tja, ik zeg vervang maar en keuren. Maar zegt de garage dat het 400 euro aan onderdelen gaat kosten en 600 euro aan arbeidsloon. OOOOPS

Dus toch maar even laten zitten (want ik heb nog 3 weken voor de keuring). Eerst maar eens op dit forum zoeken naar antwoorden. Veel kunnen vinden over dichtzetten e.d.

 

Mijn vraag is wat is het verstandigste om te doen in mijn geval? Gewoon door de garage laten repareren en 1000 euro aftikken of iets anders, dichtzetten?, software matig?, meteen combi met tunen? Ook heb ik het gevoel dat ze me een poot uit willen draaien, dus weet iemand een betrouwbare garage die het kan repareren tegen een schappelijke prijs (in de buurt van Deventer)? Heb de auto voor mijn werk nodig dus kan hem geen dagen missen.

 

Ben erg benieuwd naar de reacties :-) Alvast bedankt in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Weet even niet wat er lekt aan die Egr klep maar vind het een vreemd verhaal. Is ook wel handig wanneer je erbij zet wat voor Passat het is.

Bij een 3c Tdi is het wisselen van een egr klephuis 20 minuten werk dus hooguit 2 a 3 tientjes voor een "normale" garage en geen 400 euro. Wat is er dan stuk? Ze kunnen met een roet meting alleen maar meten wat er aan het eind van uitlaat aan roetdeeltjes uitgaat en niet wat er door een mogelijk lekke Egr klep wordt rond gepompt. Bij een roetmeting volgas moet de Egr dichtstaan. Hebben ze e.e.a. goed uitgelegd aan jou?

 

Zou anders snel een echte garage zoeken......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@vdub

Op de factuur (kleine beurt) staat dat ze testapparatuur hebben gebruikt. Ook vertelden ze me dat hij uitlaatgassen onder de motor blies. Je kan het inderdaad ook iets horen. Wil uiteraard graag langs komen, maar dat er iets lekt kan wel kloppen.

 

@Willem nunspeet

Excuses voor het niet vermelden van type Passat. Heb het wel in het voorstelpost gedaan maar kan me voorstellen dat je dat niet van iedereen gaat lezen en kan onthouden :-)

Ik heb een 3c (vandaar dat ik hem ook in de 3c map post) 2.0 Tdi bouwjaar november 2007 en 185.000km op de teller. Geen tuning gedaan (nog).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@vdub

Op de factuur (kleine beurt) staat dat ze testapparatuur hebben gebruikt. Ook vertelden ze me dat hij uitlaatgassen onder de motor blies. Je kan het inderdaad ook iets horen. Wil uiteraard graag langs komen, maar dat er iets lekt kan wel kloppen.

 

@Willem nunspeet

Excuses voor het niet vermelden van type Passat. Heb het wel in het voorstelpost gedaan maar kan me voorstellen dat je dat niet van iedereen gaat lezen en kan onthouden :-)

Ik heb een 3c 2.0 Tdi bouwjaar november 2007 en 185.000km op de teller. Geen tuning gedaan (nog).

 

Niemand wil natuurlijk lekkende uitlaatgassen onder de motorkap, als dit uit het Egrklephuis komt? Dan zou dit huis moeten worden vervangen, nogmaals vervangen is 20 minuten maar de klephuizen zijn duur. Je kunt ze op internet voor een 1/3 van de prijs krijgen in de sloop. Rijd anders even bij Matthijs (vdub) langs, heb je een zuiver verhaal en mogelijk een goedkopere oplossing

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga zo googlen wat een "Allard EGR delete kit" is, maar dat het goedkoper is, is positief. Wat zijn de nadelen? Meer verbruik? Vervuiling motorblok? Meer roetuitstoot? Mag dat voor APK? Ik heb hier namelijk geen idee van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan er wel een EGR delete tussen willen zetten maar dan heb je een storingslampje.. dan is een plaatje ertussen veeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper, en dan tuning erbij waarin de EGR-functie uitgeschakeld word.

 

In het laatste geval moet je het dan ook om de tuning doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ga zo googlen wat een "Allard EGR delete kit" is, maar dat het goedkoper is, is positief. Wat zijn de nadelen? Meer verbruik? Vervuiling motorblok? Meer roetuitstoot? Mag dat voor APK? Ik heb hier namelijk geen idee van.

 

Bij een 3C kun je de Egr alleen softwarematig dichtzetten, anders krijg een foutmelding van het motormanagement.

Dit softwarematig dichtzetten maakt niet uit voor de Apk omdat het niet uit te lezen bij roetmeting, Egr gaat alleen open bij deellast. Wat bij jouw Passat belangrijk is om te zien wat er lekt, aan het egr huis zitten als pakking 2 rubberringen tussen inlaatspruitstuk en het gasklephuis, verder zit er een pakking tussen de Egr pijp en het Egr huis. Vraag is dan ook of dit lekt? Wanneer je sissend geluid hoort kan het eerder een lekke turboslang zijn, heb zelf nog nooit gehoord van een lek Egr huis....

Dus second opinion!

 

Gekruisd met reactie Matthijs :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb volgens mij nog wel een plaatje.... Daarna meteen door naar JD! :wink:

 

Zal het onthouden, maar eerst even langs Matthijs (met koeken?). Anholt is een half uurtje rijden vanaf mijn werk (Doetinchem) al ben ik daar niet vaak, hooguit 1x in de 2 weken. Tuning is inderdaad ook een wens, maar eerst maar eens door de APK :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt wel op een overhoring van vroeger op school. Uuuuuh als ik goed heb opgelet is het vacuumpotje van de EGR-klep lek. En dan komt er inderdaad wat uitlaatgassen onder de motorkap vrij. Matthijs heeft het me laten zien en wat er vrij komt is niet schokkend. Wel jammer dat ie dan niet door de APK komt. Oplossing een plaatje er tussen, naar JD en dan keuren.

 

Ben heel blij :-) en leuk om te zien hoe Matthijs het voor elkaar heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het potje is idd van de bediening, die zit aan de watergekoelde EGR vast en waar dat scharniert lekt het, het is er ook zwart van de roet er rondom.

 

De watergekoelde EGR zit nogal vervelend (deels)achter de DPF, en het ding kost ruim 320 euro ex btw.

 

Ik zal er, voordat ik de modificatie ga doen even een foto van schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden