Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] Startprobleem 1.8T APU


Dhvangel

Vraag

Mijn 1.8T heeft een vreemd startprobleem. Vreemd omdat er geen patroon in te ontdekken valt. Zowel bij koude als warme motor komt het de laatste weken vaak voor dat ik zo'n 5-10 seconden moet starten voordat-ie aanslaat. Dan komt er ook donkerkleurige rook uit de uitlaat. Soms draait het blok dan vervolgens hoog in de toeren, wat pas na een paar minuten verdwijnt en het weer het normale stationair toerental draait. Daarna is er rijdend niets op aan te merken: loopt op het gehoor prima, geen enkel vreemd geluid, turbo komt er goed in, geen dipjes meer in toerental, nooit enige indicatie op het dashboard gehad ook.

Zoals gezegd is er geen patroon in te ontdekken. Soms start-ie meteen en loopt direct zoals het hoort. Ongeveer 2-3 maanden geleden rook ik na het uitzetten van de motor een benzinelucht en bleek er een kleine hoeveelheid koelvloeistof uit het expansievat verdwenen te zijn. Dat aangevuld en geen verlies meer waargenomen, ook de benzinelucht niet meer geroken. Wat kan dit zijn?

 

Is een APU-blok ('99), km-stand 160.000. Altijd volsynthetische olie (Shell) en V-power gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Probleem bestaat nog steeds. Zojuist gestart (koude start). Duurde ongeveer 5-8 seconden voordat de motor heel aarzelend op gang kwam. Leek wel of-ie eerst op 2, toen op 3 en met veel moeite op alle 4 de cilinders liep. Vervolgens ging het stationair toerental omhoog, tussen de 2500-3000 tpm. Dat duurde ongeveer 30 seconden. Langzaam weggereden, waarna binnen een minuut alles weer normaal was; de motor liep weer als vanouds en gedurende de rit helemaal geen problemen meer. Wat kan dit toch zijn? Verbruik blijft overigens normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je probleem lijkt idd op een defecte tempsensor, deze bestaat uit 2 sensoren; 1 voor het instrumentarium, die wijst over een wat groter bereik 90 graden, en 1 naar de ECU. Die laatste is meestal stuk. Gevolg is dat de ECU extra benzine inspuit tbv de koude start omdat de defecte sensor een te lage temp aangeeft.

 

95% kans dat er geen code is, zou eerst de koelwatersensor preventief vervangen, kost ook niet de wereld. Hou wel wat G12 achter de hand want je gaat het eea morsen. De sensor zit vastgeklemd met een u-vormige clip in een houder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net een nieuwe sensor gehaald (34,10 ex.BTW). Koelvloeistof heb ik ook aan gedacht. Laat het blok nu eerst goed afkoelen en zal de sensor vervolgens monteren. Morgen eens kijken wat-ie doet bij de koude start (kwam de laatste tijd alleen voor bij een koude start).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden