Ga naar inhoud
  • 0

temperatuur Koelvloeistof


Twanzel

Vraag

Hallo Allemaal,

 

Vorig weekend reed ik met de passat (3BG 2.0 20v) met een leeg aanhangertje richting den Bosch. Ongeveer na een half uur de meldig STOP. koelvloeistof controleren en de meter op 130graden. Meteen van het gas af en de temperatuur daalde weer direct. Rustig naar een parkeerplaats gereden en het koelvloeisof peil gecontroleerd. prima in orde. Daarna de melding niet meer gehad. Dinsdag komt de vrouw met de auto terug over de A2 gereden en bij een snelheid van 120km/u dezelfde melding. Temperatuurmeter schiet in enkele seconden naar 130 graden en de betreffende stop melding weer.

Door met een snelheid van circa 100 te gaan rijden kan ze de temeperatuur goed op 90 houden.

Vermoeden bestond dat de waterpomp het begeven had, omdat de laatste tijd bij het loslaten van het gas ook de kachel kouder werd. En de kachel langzaam op temperatuur kwam.

Waterpomp vervangen, bleek daarna ook nog de thermostaat open te blijven staan dus die ook meteen vervangen.

Probleem leek opgelost, tot er gisteren wederom op de weg naar huis de temp binnen 10 sec van 90 naar 130 graden ging. met de STOP melding.

Uitlezen met VAG-COM gaf geen foutmeldingen. Toch denk ik nu nog aan een defecte temperatuursensor (G62) of heeft iemand van jullie nog andere suggesties?

groet Toine

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit probleem ben ik momenteel ook mee bezig, alleen bij mij is het andersom!

Bij mij valt de temperatuurmeter soms in één klap terug van 90 naar 50 graden.

Met Vagcom geen storingen alleen is de temp 104 graden en op dashboard 90

Heb jij misschien ook zulke afwijkingen?

 

Riconl noemt het al lucht in het systeem, deze tip kreeg ik ook van iemand.

2 dagen geleden heb ik het volgende gedaan

- motor op temp laten komen

- koelvloeistof reservoir dop eraf halen (kijk uit voor de pffffffffffffffssssst)

- kachel op zijn heetst

 

Daarna motor een kwartierje laten draaien en onderwijl beetje met gas spelen,

zodoende wordt het koelwater goed door je hele koelsysteem gepompt en evt lucht kan er nu in je reservoir uit

(normaal moet er echt druk opgebouwd worden voor de lucht kan ontsnappen)

 

Tot nu toe (100km) heb ik geen problemen meer met mijn temperatuur, dwz vagcom geeft nog wel 104 graden aan maar dashboard blijft ok

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

104G dat is ff niet goed hoor het moet zijn 85 A 92 G zijn via de vagcom

ik denk dat je G2 / G62 - voor de Koelvloeistoftemperatuursensor niet meer goed werkt, :?:

G2_G62.jpg

 

en zo zit de G2/G62 eruit :arrow:

 

059919501A-1.jpg

 

059 919 501 A - € 30,00

 

 

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waterpomp en thermostaat zijn vervangen, daarna is de boel grondig ontlucht, zoals het hoort bij de ingang van de kachelradiateur. tevens nog de methode via het expansievat uitgevoerd. G62 sensor geeft geen foutmeldingen in VAG-COM, maar ik vermoed dat deze toch stuk is dus heb maar vast een nieuwe gehaald. Het weekend even wisselen en afwachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vraag me af of ik daadwerkelijk de temperatuur van 130 graden heb gehaald, zodra ik het gas losliet daalde de temperatuur direct weer naar 90 graden in een paar tellen, eigenlijk net zo snel als dat die opliep.

 

edit: vanmorgen is mijn vrouw van Wittem naar Den Bosch gereden en de temperatuur bleef weer prima op 90. Hopen dat het euvel opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

update: temperatuur sensor vervangen omdat de meetwaardeblokken 1 en 17 in Vag-com meer als 10 graden uit elkaar lagen.

Probleem van mij is opgelost, maar even voor de duidelijkheid:

 

De motoren van tegenwoordig hebben een bedrijfstemperatuur van rond of net boven de 100 graden!!

En je instrumenten paneel geeft normaal max 90 aan, maar dit is om de mens voor de gek te houden!

De meeste mensen denken nl. dat je motor gaat koken bij 100 graden, maar dit is niet zo!

Hij kookt nl pas bij ongeveer 110 graden omdat je een gesloten koelsysteem hebt en onder druk licht het kookpunt van water hoger.

Dus geeft men dus nooit een bedrijfstemperatuur aan van 100 op je instrumentenpaneel.

In Vag-Com zal je dus altijd bedrijfstemperaturen zien van rond de 100 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden