Ga naar inhoud

  • 0

Na distributie + brandstoffilter niet meer starten! HEEELP


Insane J

Vraag

Vandaag "ff" een grote beurt + distributie. Terwijl mijn vaste onderhoudsman de distributie deed begon ik aan het luchtfilter en het brandstoffilter. Uiteindelijk was ik klaar, en hij ook.

 

Voorfront hing nog op half 7 (service stand) maar we dachten de passat dus even te starten om te kijken of alles goed zat/werkte. (na uiteraard eerst dubbel gecheckt te hebben of de timing nog goed stond)

 

HIJ STARTTE DUS NIE :evil:

 

vaaaaag... zal wel komen doordat ik een nieuw, leeg brandstoffilter gemonteerd had? Maar na weet ik veel hoelang starten nog steeds geen teken van leven. Gloeibougies gekeken, kwam geen spanning op maar op 12V werkten ze nog wel. (we stonden echter wel in een verwarmde garage)

 

Afijn, uiteindelijk "quick start" in de aanzuiging gespoten en daarmee startte hij wel. Na een beetje moeite bleef hij zelfs gewoon lopen op normale diesel. Gas geven en stationair lopen klonk heel normaal maar ging gepaard met enorme witte wolken rook (overvloed aan diesel van al dat starten dacht ik?)

 

MAAAAR, ook al dacht ik dat het nu opgelost was, dat was het dus niet :( Ik ging een stukkie rijden maar al gauw begon hij vaag te doen. In 4de versnelling wanneer de turbo erin kwam scheed die er mee uit. Hij reageerde niet meer op gas geven en ik rolde uit in de berm. Daar liep hij HEEEEEL onregelmatig,sputterend,bonkend en stotend en wederom VEEEEL witte rook. Na 2 min. gaat dit dan weer weg en loopt hij INEENS weer normaal stationair. Rustig rijden gaat dan goed. Zelfs gas geven in de sneeuw tot in hoge toeren gaat goed wanneer de wielen slippen. Maar worden ze echt belast dan schijd de motor er dus weer mee uit en komt hij weer in die soort van vage noodloop situatie terecht.

 

Echter, zet je de motor uit dan start ie van-ze-never-te-nooit meer uit zichzelf. Hij start alleen op die "quick-start" shit die je in je inlaat moet spuiten.

 

Volgens die monteur staat de timing 100% zeker te weten goed. Meerdere keren gecheckt blablabla.

Brandstoffilter ook al weer terug gezet voor de vorige versie, werkte niet. Diesel rechtstreeks laten opslurpen uit een jerrycan werkte ook niet. Brandstof systeem geprobeerd te ontluchten bij de verstuivers, werkte ook niet.

 

Volgens m'n monteur kwam het wel eens voor dat er na een aantal keren een distributie riem vervangen de brandstof pomp verkeerd gaat staan. Deze zou je opnieuw moeten afstellen aangezien de nieuwe riem een stuk strakker staat dan de oude.

Iemand enig idee of dat klopt?!

 

Misschien een verstuiver kapot gegaan door al dat starten? Timing toch iets versprongen?

 

PLEASE HELP!! kheb mijn auto achter moeten laten en zit nu dus zonder :( zwaaaar ruk dit!

 

info: Passat 1.9 tdi 3B variant uit 2000 (oude model)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Vanavond bij Foofer langs geweest en die heeft mij GIGANTISCH geholpen!

Hij had het nodige gereedschap al klaar gelegd en zodoende hebben we helemaal volgens de enige echte goede manier alles gecheckt! Brandstofpomp timing digitaal met vagcom systeem, stond niet goed. Toen distributie bekeken, stond ook nog steeds niet helemaal 100%... Spanrol stond ook al niet goed :P Kortom, wat stond er eigenlijk wel goed?!?!

 

Begonnen met de krukas goed zetten, toen die laten staan, vervolgens de nokkenas dmv de plaat die er aan de achterkant ingaat goed gezet. Daarna de brandstofpomp dmv de pen erdoorheen steken goed gezet en toen alles vast gezet. Daarna de spanrol juist vastgezet (nokjes tegenover elkaar) en gekeken of alles goed bleef staan na 2x ronddraaien. YES, alles stond nog goed!

 

Daarna de brandstofinspuiting wederom digitaal bekeken en die stond nog altijd niet precies goed, dussss, moesten de pomp handmatig gaan verdraaien/fine-tunen. Uiteindelijk deze ook goed gezet! En toen stond alles dus goed en was het tevens ook kwart over 12 's avonds :P

 

Hieronder een paar foto's van vanavond! Happy valentine everyone ;)

 

Dans la garage :)

20120213_195551.jpg

 

Het "VW uitlees systeem opstarten"

20120213_195559.jpg

 

Na een zelfdiagnose kwamen deze storingen uit het geheugen naar voren (had waarschijnlijk nog te maken met het enorme inhouden op de snelweg zaterdag)

20120213_201104.jpg

 

Vakje 2 = brandstofinspuit timing, moet rond de 50 zijn maar stond dus op 40...

20120213_202522.jpg

 

En uiteindelijk hoe die nu staat:

20120213_225626.jpg

 

En het schokken is ook helemaal weg! hij rijd weer als vanouds, heeeeeeerlijk! eindelijk geen zorgen meer dat er iets niet goed staat...

 

bedankt Foofer, het was gezellig en leerzaam!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom ik vroeg of er 2 riemen zijn ; zeer dikwijls is na verloop de timing niet meer goed. Vooral bij systemen met 2 riemen "verloopt" alles wel eens na enige tijd. Het "juist" zetten van de nokkenas ten overstaan van de krukas is een secuur werk en hiervoor zijn "special tools" nodig. De krukas word vastgezet op het bovenste dood punt 1e cilinder, waarna de nokkenas precies goed moet staan, zoniet moet het gekarteld wiel op de nokkenas worden losgemaakt en worden verdraaid. Wanneer dit goed is ( 100 % ) dan komt de brandstofpomp aan de beurt. Deze heeft een inspuitmoment en moet zo worden "verdraaid " dat deze een aantal graden voor bovenste dood punt compressie de dieselbrandstof inspuit. Hoeveel graden hangt af van motor tot motor. Ieder merk en type motor is anders. De man die dit voor jou heeft afgeregeld is zeer goed op de hoogte!

 

Nog 1 enkele opmerking : Ik lees dat je er injectorcleaner hebt ingegooid ? Doe dit nooit meer !!! Alle dieselbrandstoffen die je bij "ons" kan verkrijgen zijn 100 % schoon en hebben totaal geen additieven nodig ! In Palitoembrikaka kan je dit wél proberen, maar dan zitten we op een heel ander continent !

 

Fijn dat ie nu weer rijdt ! Succes, John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden