Ga naar inhoud

  • 0

EMC Zekering probleem, probleem definitief opgelost!


patjev5

Vraag

Hallo mensen,

 

Daar was ik weer is een keer.

Ben niet zo erg actief meer op het forum de laatste paar maanden. Komt door de geboorte van me tweeling, eigen zaak aan het opstarten, opleidingen etc... je kent het wel druk druk.

Goed nu het probleem.

 

Vanochtend nam ik de Passat mee naar me werk en na plus minus een 15 min te hebben gereden viel me toerental weg en het hele systeem van de passat lag plat, auto wou niet meer starten helemaal niks. Anwb er bij, laten afslepen naar de garage en daar laten uitlezen.

De monteur kon geen verbinding krijgen met de auto. Alle zekeringen nagelopen en daar bleek de zekering van het motormanagement systeem defect te wezen, nieuwe erin en starten maar.

Nu was ik amper aan weg bij de garage, en moest even stoppen en keren, waardoor ik de auto dus in zijn achteruit moest zetten, pats weer alles plat. Goed dit is dus een keer of 10 gebeurt inmiddels. (had even zekeringen gehaald)

Nu ben achter 1 ding, zodra ik de melding in het systeem krijg "Oil Sensor Workshop" en ik zet de auto in zijn achteruit dan is het gelijk over en uit, hoef ik niet achteruit te rijden dan kan ik een paar minuten rijden en dan klapt die er weer uit. Krijg ik die melding niet, dan kan ik doen en laten wat ik wil.

 

Ik ben ten einde raad, heb mijn auto keihard nodig voor me werk en eigen zaak, dus kan eigenlijk niet zonder.

Iemand een oplossing, om bereid om me uit de brand te helpen... want ik weet het niet.

 

Help needed.

 

Alvast bedankt,

 

Groet,

 

patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Nou las ik net op internet en een filmpje op youtube, dat het totaal niet nodig is om dit onderdeel te vervangen.

Het schijnt er alleen maar voor te wezen om 1 of andere test te kunnen passeren. In hoeverre is dit waar?

 

Weet niet of dat zo is, maar het zit er niet voor niets? Of het duur is weet ik niet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben er net achter gekomen, dat dit onderdeel koele,verse lucht in het uitlaatsysteem blaast voor de emmisie (weet niet of ik dit goed typ)

Doordat deze dit doet kun je uitstoot test die ze doen bij de keuring passeren.

Ik weet alleen niet, kan ik er zo weer mee rijden totdat ik een nieuwe secondary air pump heb. Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ben er net achter gekomen, dat dit onderdeel koele,verse lucht in het uitlaatsysteem blaast voor de emmisie (weet niet of ik dit goed typ)

Doordat deze dit doet kun je uitstoot test die ze doen bij de keuring passeren.

Ik weet alleen niet, kan ik er zo weer mee rijden totdat ik een nieuwe secondary air pump heb. Iemand?

 

Lekker belangrijk dan, gewoon lekker rijden :D

 

Je bent weer mobiel toch! :mrgreen:

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na vol goede hoop gisteren het probleem te hebben gevonden, ik eindelijk blij.

Ging net even de auto weer vol gooien, rij weg ij de benzinepomp, gezien de accu redelijk leeg was, dacht ik wel even stukje te gaan

rijden om de accu weer een beetje op te laten laden. Zo gezegd zo gedaan.

Ik ben weer op weg naar huis, en ja hoor. Pats daar ging de zekering weer, zelfs de 30a die ik nog als backup knalde er direct uit. bah bah bah.

 

Anwb maar weer gebeld, die is zeker een half uur aan het zoeken geweest.

Het volgende hebben we i.i.g uitgesloten. Het is niet de bobine, ook niet de ontstekkings module, en ook niet de luchtmassameter.

Wat wel? Weet i.i.g dat het een blauw/zwarte draad is die in de betreffende zeker loopt. Het enige wat ik nu nog kan gaan proberen is de Cruise Control los te koppelen, gezien die ook op de betreffende zekering zit. Dan even kijken of dan het probleem weg is en blijft. Zo niet dan wordt het dus een heel gepuzzel om te kijken waar de blauw/zwarte draad heen gaat.

 

Heeft er iemand toevallig een bedradingschema van een passat uit 2000v5 2.3L, Dan zal ik het daar ergens in moeten gaan zoeken denk ik.

Of heeft er iemand nog een suggestie waar het probleem ook nog in zou kunnen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Steenmarters?

Heb er idd wel is van gehoord, maar voorzover ik weet woon ik niet in een gebied waar ze voorkomen.

 

Wat betreft je eerdere post, van de ecu zelf. Is de ECU de computer die linksvoor in het motorruim zit?

Of is de ECU totaal iets anders? Weet dat het staat voor Engine Control Unit

 

Ik sta nu een beetje in 2 strijd. Moet ik de Passat naar de garage brengen en hun laten zoeken en wachten tot ik hoor dat hun het probleem hebben gevonden, en dan waarschijnlijk een rekening voorgeschoteld krijgen waar ik me helemaal wezenloos van schrik.

Of de auto proberen te verkopen voor wat die nog oplevert, en een andere auto moet kopen. Ik weet het niet.

 

Het probleem is dat we 2 opgroeiende kinderen hebben (8mnd oud) dus een behoorlijk ruime auto nodig hebben, plus dat ik de auto veel nodig heb voor me eigen zaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk eerst maar eens als je de kabel van de bobine loskoppeld, dus die NAAR de bobine gaat..

 

De ECU is idd de computer van de motor die in de zwarte doos zit aan de bestuurderskant onder de parafaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ben net klaar met puzzelen.

Heb nu ook de brandstofpomp losgekoppeld. Dit bood inderdaad ook geen oplossing.

Vervolgens ben ik bij de ECU aan de gang gegaan. Ik heb de deksel verwijderd, en eerst gekeken of er geen sporen van vocht/water te zien waren.

Dat heb ik niet gezien, dus vervolgens met uiterste voorzichtigheid de ECU iets verplaatst. Daar zag de zwart/blauwe draad lopen die vanuit de zekeringkast de ECU kast in loopt. Ik heb met veel gepeuter de stekkerverbinding los weten te krijgen, contact nogmaals omgezet en de zekering bleef heel. Wederom de stekker er weer opgedrukt en weer de zekering eruit.

Aan de hand van de draadschema heb ik gezien dat de betreffende draad ook naar de eindtrap loopt van de bobine. Heb daar ook de stekkerverbinding eraf gehaald, en de andere stekker bij de ECU er opgedrukt maar de zekering klapt er direct uit.

Wat ik nu vermoed is dat er een sluiting zit vanuit de stekkerverbinding bij ECU kast (dus die oranje stekker), naar de eindtrap van de bobine.

 

Het rare vindt ik wel dat er nagenoeg geen beweging in zit in die kabel toevoer, het enig wat ik kan bedenken is dat er 2jaar geleden de complete motor eruit is geweest voor de bekende kettingrep. Misschien dat er toen al een kleine breuk is opgetreden en die nu opspeelt.

De betreffende kabel loopt niet de ECU in, dus ik denk dat ik nu wel de ECU kan uitsluiten.

Het enige wat zo'n ding doet is volgens mij alleen maar registreren en aansturen van sensoren, toerentallen, temperaturen etc. (of ik heb het mis)

En lijkt niet dat zo iets een kortsluiting zou kunnen veroorzaken.

 

Maar nu komt het, is er een manier dat ik die blauw/zwarte draad even kan omzeilen en zeg maar een nieuwe tijdelijke draad kan leggen naar de eindtrap.

Zo sluit ik i.i.g. uit of er wel of geen breuksluiting zit in die kabel.

 

Het gene wat het nu zeker niet is zijn;

 

- Brandstofpomp

- Cruisecontrol

- Brandstofpomp relai

- Bobine

- ECU (denk ik)

- Airco/Climatronic

- Autoradio (veroorzaakt geen storing)

- Contactblok (sleutel)

 

Hoop dat je alles nog begrijpt. Het is weer een heel verhaal i.i.g. :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die kabel komt ook uit in een 10-polige steker, zwart, naast rechter stuurkolom, hij komt dus achter het dashboard uit.

 

In het motorruim gaat ie volgens het stroomloppschema naar Bobine 5 op cilinderkop links

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, maar ook naar de eindtrap van de bobine als ik me niet vergis.

Ik ga vanavond proberen er een omleiding in te leggen.

Weet bijna zeker dat het niet de bobine is, aangezien zowel de anwb als ik zelf daar de stekker al vanaf hebben gehad, en de

zekering er toen nog steeds uitklapte.

 

Laat het je weer weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had ik begin deze week al gedaan. Ik vond me eigen toen al een ware slangenmens hoe ik daar lag op gevouwen. :D :D

Maarrrrr.... ben net terug en heb het probleem nu definitief gevonden.

Het was niet het kabel circuit naar de eindtrap van de bobine, toen ik dat had uitgesloten ben ik toch even bij de bobine aan het zoeken gegaan.

Nu loopt er bij de v5 (misschien ook wel bij de andere) een kabelboom achter het cilinderblok omhoog die halverwege in 2 delen wordt opgesplitst.

1 deel gaat en naar de Secondary air pomp en de LMM, en een andere deel weer terug richting de ECU etc. Nu zag ik daar dat er een stuk van de rubberen ommanteling weg was, toen ik daar wat meer aan het zoeken/rommelen was zag ik ineens het probleem. Ook daar liep een zwart/blauwe kabel een dikke zwarte kabel en een zwart /rode kabel plus nog wat meer kabeltjes. De zwart/rode en de blauwe/zwarte waren totaal ontdaan van de isolatie en haast in elkaar gesmolten. Deze kabels zijn dus gaan vonken op een soort beugel die aan het motorblok vast zit.

 

Dat de Secondary air pomp dus kortsluiting veroorzaakten klopt dus, die zit op de bewuste kabel aan gesloten.

 

Helaas is er tijdens onze zoektocht wel een t-stuk van 1 van de slangen waar kvs door heen loopt kapot gegaan, hier ga ik morgen even een andere voor halen.

 

Maar eindelijk naar een zoektocht van 1.5 week is eindelijk het ware probleem gevonden :D :D *vreugdedans*

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden