Ga naar inhoud
  • 0

Laatste VAG-COM logging


DM

Vraag

Ik heb laatst weer eens een ritje gemaakt nadat ik het groot onderhoud had afgerond (oa distributieriem). Ik wilde wel eens weten hoe de auto het nu doet.

 

Ik heb tov vorige grafieken de zaak wat vereenvoudigd om alleen de hoogstnoodzakelijke waarden uit te lezen. Ook heb ik de berekende AFR (Air Fuel Ratio) weggelaten omdat er steeds maar weer andere problemen mee waren. Ik gebruik nu direct het voltage van lambda sensor (block 031). Tijdens een run in de 3de versnelling moet die waarde tussen de .865-.875 Volt liggen van 4000 - 6500 toeren.

 

Hier is een grafiekje van de lambda waarde tov het voltage van de sensor (AFR=14.7:1 staat gelijk aan Lambda=1). Het gaat hier wel om een zgn. smalband lambda sensor. In de 3BG zit een breedband sensor die exact aangeeft wat de Lambda is.

 

narrowbandlambda.gif

 

-Een rijk mengsel "voltage" (laag gehalte aan zuurstof) is bij benadering 0,7 t/m 1,1 Volt

-Een arm mengsel "voltage" (hoog gehalte aan zuurstof) is bij benadering 0,0 t/m 0,3 Volt

-Veranderen van rijk naar arm of van arm naar rijk (Lambda=1), het voltage zal heen en weer springen tussen een "rijk" voltage en een "arm" voltage, constant heen en weer.

-Door het heen en weer springen van het voltage kan dus Lambda=1 (ideaal) nooit echt constant zijn. Indien Lambda=1 zal het voltage steeds tussen arm en rijk heen en weer springen

-Een zichtbaar voltage moet dus lager zijn dan 0,3 Volt en hoger dan 0,6 Volt, daartussen fluctueert het voltage sterk. Waarden lager dan 0,45 Volt worden gezien als arm, waarden hoger dan 0,45 Volt als rijk.

 

D'r zit een smal dipje in de grafiek, te wijten aan een stroef lopende DV, die is nu opnieuw gesmeerd. Ik merkte het ook tijdens het rijden dat de DV niet geleidelijk sloot maar alleen als er genoeg druk op kwam te staan. De DV sloot dan met enige kracht ineens, vandaar de dip.

 

image001.gif

 

image002.gif

 

Volgende week komt eindelijk de uitlaat, het is toch een Milltek 2.5 inch vanaf de CAT geworden.

 

110.jpg

 

De snelste tijd die ik tot nu toe heb is 6.85 seconde, dit is een berekening van een run in de 3de versnelling van 3800 - 6500 toeren adhv vag-com tijden (logging) en een standaard manier van interpolatie van die logging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Goed bezig, Arjen!

 

Wat me opvalt: waarom is je MAF een stuk lager als de andere keren?

En je actual boost is altijd lekker hoog t.o.v. spec. boost. Dat is bij de onze helaas andersom. (lekje waarschijnlijk) :cry:

 

Overigens, is een retard timing tot 4 á 5 aanvaardbaar? Onze heeft namelijk nog steeds een beetje hoge timings.

 

Overigens ben ik zééér benieuwd naar wat jouw uitlaat doet. Wil op de korte termijn ook iets gaan doen namelijk. Deze week eens gezocht op internet naar een 1.8T met een mooie sound, maar vind het allemaal lelijk klinken. :?

 

Keep us posted. :wink:

 

 

Ps. Zou je mij de excell omrekenfiles nog eens een keer kunnen sturen? (Ben de mijne kwijtgeraakt na een crash namelijk.) Dan ga ik ook weer eens aan de slag... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

4/5 graden is aanvaadbaar, je gaat echt verliezen als je dubbele cijfers krijgt. Het weer (kou) helpt ook mee want 's zomers is de retard timing toch wel een stuk hoger, ondanks de FMIC. Ik zal je mijn laatste files wel even mailen, stuur me anders even een pm met je mailadres.

 

Edit: laat maar, je mailadres staat in je balk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor deze grafieken heb ik de volgende sets gelogd:

 

002/020

031/115

 

Aangezien een AEB geen turbodruksensor heeft heb je niks aan block 115, dit is nl. de druksensor. Je kunt dan ipv 115 bv 011 gaan loggen, deze heeft oa de koelwatertemp en turbodrukluchttemp.

 

Iig steeds meten met maximaal 2 blokken anders krijg je te weinig waarden.

 

Hier een link met alle waarden, afhankelijk van het type motor:

http://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden