Ik heb laatst weer eens een ritje gemaakt nadat ik het groot onderhoud had afgerond (oa distributieriem). Ik wilde wel eens weten hoe de auto het nu doet.
Ik heb tov vorige grafieken de zaak wat vereenvoudigd om alleen de hoogstnoodzakelijke waarden uit te lezen. Ook heb ik de berekende AFR (Air Fuel Ratio) weggelaten omdat er steeds maar weer andere problemen mee waren. Ik gebruik nu direct het voltage van lambda sensor (block 031). Tijdens een run in de 3de versnelling moet die waarde tussen de .865-.875 Volt liggen van 4000 - 6500 toeren.
Hier is een grafiekje van de lambda waarde tov het voltage van de sensor (AFR=14.7:1 staat gelijk aan Lambda=1). Het gaat hier wel om een zgn. smalband lambda sensor. In de 3BG zit een breedband sensor die exact aangeeft wat de Lambda is.
-Een rijk mengsel "voltage" (laag gehalte aan zuurstof) is bij benadering 0,7 t/m 1,1 Volt
-Een arm mengsel "voltage" (hoog gehalte aan zuurstof) is bij benadering 0,0 t/m 0,3 Volt
-Veranderen van rijk naar arm of van arm naar rijk (Lambda=1), het voltage zal heen en weer springen tussen een "rijk" voltage en een "arm" voltage, constant heen en weer.
-Door het heen en weer springen van het voltage kan dus Lambda=1 (ideaal) nooit echt constant zijn. Indien Lambda=1 zal het voltage steeds tussen arm en rijk heen en weer springen
-Een zichtbaar voltage moet dus lager zijn dan 0,3 Volt en hoger dan 0,6 Volt, daartussen fluctueert het voltage sterk. Waarden lager dan 0,45 Volt worden gezien als arm, waarden hoger dan 0,45 Volt als rijk.
D'r zit een smal dipje in de grafiek, te wijten aan een stroef lopende DV, die is nu opnieuw gesmeerd. Ik merkte het ook tijdens het rijden dat de DV niet geleidelijk sloot maar alleen als er genoeg druk op kwam te staan. De DV sloot dan met enige kracht ineens, vandaar de dip.
Volgende week komt eindelijk de uitlaat, het is toch een Milltek 2.5 inch vanaf de CAT geworden.
De snelste tijd die ik tot nu toe heb is 6.85 seconde, dit is een berekening van een run in de 3de versnelling van 3800 - 6500 toeren adhv vag-com tijden (logging) en een standaard manier van interpolatie van die logging.
Vraag
DM
Ik heb laatst weer eens een ritje gemaakt nadat ik het groot onderhoud had afgerond (oa distributieriem). Ik wilde wel eens weten hoe de auto het nu doet.
Ik heb tov vorige grafieken de zaak wat vereenvoudigd om alleen de hoogstnoodzakelijke waarden uit te lezen. Ook heb ik de berekende AFR (Air Fuel Ratio) weggelaten omdat er steeds maar weer andere problemen mee waren. Ik gebruik nu direct het voltage van lambda sensor (block 031). Tijdens een run in de 3de versnelling moet die waarde tussen de .865-.875 Volt liggen van 4000 - 6500 toeren.
Hier is een grafiekje van de lambda waarde tov het voltage van de sensor (AFR=14.7:1 staat gelijk aan Lambda=1). Het gaat hier wel om een zgn. smalband lambda sensor. In de 3BG zit een breedband sensor die exact aangeeft wat de Lambda is.
-Een rijk mengsel "voltage" (laag gehalte aan zuurstof) is bij benadering 0,7 t/m 1,1 Volt
-Een arm mengsel "voltage" (hoog gehalte aan zuurstof) is bij benadering 0,0 t/m 0,3 Volt
-Veranderen van rijk naar arm of van arm naar rijk (Lambda=1), het voltage zal heen en weer springen tussen een "rijk" voltage en een "arm" voltage, constant heen en weer.
-Door het heen en weer springen van het voltage kan dus Lambda=1 (ideaal) nooit echt constant zijn. Indien Lambda=1 zal het voltage steeds tussen arm en rijk heen en weer springen
-Een zichtbaar voltage moet dus lager zijn dan 0,3 Volt en hoger dan 0,6 Volt, daartussen fluctueert het voltage sterk. Waarden lager dan 0,45 Volt worden gezien als arm, waarden hoger dan 0,45 Volt als rijk.
D'r zit een smal dipje in de grafiek, te wijten aan een stroef lopende DV, die is nu opnieuw gesmeerd. Ik merkte het ook tijdens het rijden dat de DV niet geleidelijk sloot maar alleen als er genoeg druk op kwam te staan. De DV sloot dan met enige kracht ineens, vandaar de dip.
Volgende week komt eindelijk de uitlaat, het is toch een Milltek 2.5 inch vanaf de CAT geworden.
De snelste tijd die ik tot nu toe heb is 6.85 seconde, dit is een berekening van een run in de 3de versnelling van 3800 - 6500 toeren adhv vag-com tijden (logging) en een standaard manier van interpolatie van die logging.
4 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten