Ga naar inhoud
  • 0

diesellucht in de auto


tommyboy

Vraag

passatfans,

Ik heb een passat 3c uit 2006 (BMP-motor) met DSG. Echt een heerlijke auto om mee te rijden. Nu heb ik de laatste tijd een behoorlijke diesellucht in de auto. als ik de ventilatie uit zet, is de lucht weg. Het komt dus echt uit het motorcompartiment. Dit is overigens alleen bij stilstand, bij rijden wordt de lucht weggezogen.

 

De dealer (ruikt euro's) denkt dat de as van de turbo vervuild is en dat daardoor de stank voorkomt. Hij vertelde dat bij de modificatie een paar maanden geleden. Reinigen van turbo is een optie maar leidt volgens hen tot een terugkerend probleem. Een optie is vervangen van de turbo, maar dat wordt een duur geintje volgens mij.

 

Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen hebben (gehoord) met deze zelfde klacht, zodat het heel wat zoekwerk scheelt voor mij .......

 

Ik wacht af.......

 

Tommyboy

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Tom,

 

ik heb dit een keer gehad met een dieselauto. Auto was net naar de garage geweest . De volgende dag op vakantie. Bij Koblenz de auto aan de kant gezet vanwege de dieselstank. Motorkap omhoog. In eerste instatie niks te zien. Maar de binnenkant van m`n motorkap was helemaal doordrenkt van de diesel. Bleek een van de verstuivers los te zitten. Niet leuk!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Matthijs,

 

Ik heb net even onder de kap gekeken en de afdekking weggehaald. Het lijkt erop dat de tandempomp inderdaad lekt. Het lijkt wat vettig rond de pakking en onder de tandempomp lijkt het ook nat te zijn, maar dat is lastig te zien. Zijn er ook andere zaken waar ik op moet letten nu ik dit weet.

Als een tandempomp kapot is, gaat er dan meer volgen? Weet jij dat toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
passatfans,

De dealer (ruikt euro's) denkt dat de as van de turbo vervuild is en dat daardoor de stank voorkomt. Reinigen van turbo is een optie maar leidt volgens hen tot een terugkerend probleem. Een optie is vervangen van de turbo, maar dat wordt een duur geintje volgens mij.

Tommyboy

 

en dan blijkt het wel weer dat dealers gespecialiseerd zijn in klanten financieel uitzuigen I.P.V in auto's gespecialiseerd zijn die ze vertegenwoordigen.

 

diesel lucht uit vertilatie roosters = kapotte turbo :roll: hoe durven ze het je te verkopen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er laatst 2 vervangen van die tandempompen, 1 bij een 100pk 3BG en 1 bij een Audi A4 130pk, bij de Passat waren er al 2 koelslangen kapot, bij de A4 was de bovenste slang al opgezwollen. Voor de 3BG heb toen maar een slang op voorraad gelegd mocht het bij mezelf ook gebeuren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ben vandaag bij de garage geweest (niet de dealer..... :x ). Hij denkt niet dat het de tandempomp is; hij mag best iets vettig zijn gaf hij aan. De lucht die je ruikt gooit hij op uitlaatgassen, omdat een wat zoetige lucht is....???? Het klinkt aannemelijk wat hij zegt. Donderdag gaat de auto naar hem toe en zal hij kijken of de uitlaatgassen misschien wel ergens uitgeperst worden i.p.v. aan de achterkant. Hij gaat het systeem dan op druk zetten. Ook kijkt hij voor de zekerheid goed naar de tandempomp.

De luchtcirculatie bij stilstand kan ook een oorzaak zijn, waardoor de lucht via de roosters naar binnen wordt gezogen.

 

Voor de verstuivers hoefde ik niet bang te zijn zei hij omdat ik een BMP-motor heb en de verstuivers zitten onder de klepdeksel waardoor je deze niet zult ruiken bij lekken.

 

Ik kom al jaren bij deze garaga en weet toch elke keer weer goed waar hij het over heeft. Fijn adres........Ik ben wel elke keer na aanschaf van een auto eenmalig met die auto bij de dealer geweest om hem goed na te laten kijken met een beurt; zij hebben de kennis en goede apparatuur. Elke keer heb ik toch het gevoel gehad dat ze me een poot uit wilden draaien........Doe het denk ik niet meer!

 

Ik houd jullie op de hoogte!

 

tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan ruik je blijkbaar toch geen diesel(brandstoflucht) maar roet.. ik zou eens kijken als je de auto start of er een wolkje langs het schutbord omhoog komt.. daar zit ook de EGR en het rotfilter.. misschien sluit een EGR buisje niet meer aan of is die gescheurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hé hallo,

 

Gisteren de auto opgehaald uit de garage en wat bleek...........de pakking tussen de inlaat en het roetfilter bleek lek; ze hebben het mij laten zien. Het was een koperachtige ring die opgesloten wordt met een klemring erom heen. Deze klemring was gescheurd waardoor de pakking kon gaan lekken waarschijnlijk. Doordat ze de boel toch los moeten halen hebben ze de EGR en inlaat meteen gereinigd. Deze bleek behoorlijk dichtgeslibd te zijn.

 

Het mooiste van alles is, is dat de lucht weg is uit de auto (maar vertrouwen moet nog komen), maar de motor loopt veel mooier en rustiger doordat ze ook de inlaat en EGR gereinigd hebben. Hij is ook veel vlotter geworden lijkt wel.

 

Ben heel benieuwd na verloop van tijd, maar wilde het toch even meegeven.

 

 

De tandempomp zweet iets, maar vond de garage nog geen aanleiding om te vervangen. Zweten kan geen kwaad zei hij, maar lekken wel! Ik houd hem goed in de gaten......... :!::!:

Groet Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden