Ga naar inhoud
  • 0

Versnelling niet van 1 naar 2 bij hard optrekken


crispy

Vraag

Geacht forum lezers,

 

Ik ben in het bezit van een Passat 3C uit 2006 2.0TDI welke een half jaar geleden (bij 150.000km) is gechipt naar 175pk/390nm. Huidige km stand is 165.000. Nu ben ik geen stoplicht racer maar soms komt het toch voor dat je even snel moet optrekken in de eerste versnelling. Toen ik dat 2 weken geleden ook deed, kreeg ik wel de versnellingspook geheel naar achteren (normaal gesproken zit je dan in z'n 2) maar zat de versnelling in z'n vrij. Naar z'n drie ging wel gewoon. Na wat heen en weer geroer pakte hij later wel de 2de versnelling. Gisteren gebeurde me precies het zelfde en heb daarna nogmaals de actie kunnen reproduceren. Ik moest even heftig remmen op de moter om later weer toegang tot de 2de versnelling te krijgen. Als ik gewoon normaal rij is er niets aan de hand.

Herkent iemand dit? Weet iemand wat het probleem kan zijn? Waar ik dat het beste kan laten maken? Een indicatie van de kosten?

 

Alvast veel dank voor de medewerking!

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor je reactie Matthijs.

 

Ik had al het eea gelezen op dit forum als ook op het tdi forum over de synchromeshringen maar dan is er ook constant een tikkend geluid aanwezig bij het overschakelen en daar heb ik dan helemaal geen last van. Wat ik nog aan bovenstaand verhaal kan toevoegen is dat na het hard optrekken in zijn 1, hij naast de 2de versnelling ook de 4de niet oppakt, terwijl ik wel gewoon naar z'n drie kan schakelen (naar voren zeg maar). Het lijkt wel of de bak tijdelijk dusdanig scheef hangt dat alle versnellingen naar achter gericht (2 en 4) niet toegangkelijk zijn.

Veranderd dit je mening? Zou ik nog iets met versnellingsbak olie verversen kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

da gebeurt niet dikwijls dat de 3c bakken stuk gaan

je moet eens kijken als je niks aan de schakel stangen hebt die kunnen namelijk ook defect gaan , boven op de versnellings bak zijn die aangesloten , als je de batterei en de luchtfilter wegpakt zie je deze heel goed steken

of je kunt een probleem hebben in het onderdeel waar de vitesse pook in zit dat kan ook haperen

en als laatste wat je beter niet mee maakt , kan de theorie van vdub kloppen , dan moet de bak er onder uit

maakt ie verder geen lawaai bij het rijden

olie vervangen help in dat geval nie meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klinkt mij inderdaad ook meer als een probleem in de schakelstangen, niet in de bak zelf. Als je flink optrekt en je motorsteunen geven teveel mee, gaat de pook wel naar z'n 2 of 4, maar hij neemt de bak dan niet mee.

Hoe dan ook een vreemd probleem, waar zo niet direct een diagnose over te stellen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verhaal niet eerder op t forum gehoord. Denk dat Arjen/Guyke gelijk hebben... Synchromesh heeft laatst ook iemand op t forum gehad, maar als hij dan geen lawaai maakt, zal dat vast niet...

 

Mijn eigen auto heeft soms wel dat ie van achteruit moeilijk naar de vooruit gaat. Maar dat is zo sporadisch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden