Ga naar inhoud

caravan gewogen :shock:


Fopperr

Aanbevolen berichten

caravan gewogen... had ongeveer dezelfde reactie als ik zelf na vakantie op de weegschaal ga staan :wink:...

 

Heb vorig jaar de caravan van mijn ouders gekocht... zij hebben altijd vol beladen rond gereden en nooit problemen gehad...

Zag op het kentekenbewijs dat het leeggewicht van de hobby 495UFe Excellent 1280kg zou zijn. Naja, dat kan, ik ging vanuit dat de hobby max 1500kg zou mogen zijn. Blijkt het max gewicht 1350kg te zijn...

 

Sta ik op de brug, geeft dat ding, half beladen met voortent (grote met erker en stalenframe), 2 gasflessen (tsja, woon in DE he :wink:) en tafel en 4 alu stoelen (en nog wat losse pruttel) ongeveer 1500kg aan ?!?!?

 

Naja, wat doe je dan? De vrouw vertellen dat ze al haar ingekochte spullen thuis moet laten, de vrouw thuis laten, voortent thuis laten? Ik heb eigenlijk geen idee waar ik dat grote spul zou moeten laten om onder het max gewicht te blijven.

 

Heb de auto nu nog leeg, maar ivm de grote wielen wil ik daar niet teveel in laden ivm met aanlopen van de wielen in de wielkast. Dit gebeurt alleen als de auto echt vol is en een flinke drempel af rijdt, of een zware caravan die je ff nadrukt.

Ik heb zo'n neuswiel met weegschaal en deze geeft aan dat ik met de kogeldruk kort onder de 75kg zit op dit moment... dit reed ook fijn. Meer gaat hij "drukken" en minder begint hij te zwalken (mijn ervaring vorig jaar).

 

Ik kan wat zware spullen achter de voorstoelen kwijt (hebben achterin alleen onze 2 honden) en wat boodschappen e.d. in de kofferbak.

 

In Nederland schijnt bij wegen van een voertuig een afwijking van 10% aangehouden te worden. Dus als mijn caravan 1350kg mag wegen, mag hij 1485kg max wegen (eigenlijk natuurlijk niet he!!).. In DE schijnt dit slechts 1/2% te zijn (onzin want deze afwijking heeft een mobiele weegbrug altijd en met een beetje wind, die tegen de caravan druk, varieert de brug ook in gewicht).

 

ben benieuwd of iemand een goede oplossing heeft om de belading beter te verdelen en toch zoveel mogelijk spullen mee kan nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gasflessen gaan in de auto... moet officieel blijkbaar ook... kasten zijn leeg, koelkast ook en etenswaren is alleen bier (!?!?!?) wijn en wat andere benodigdheden voor de eerste dag.

 

we halen wat losse spullen uit de caravan en leggen die achterin de auto, samen met de gasflessen, boodschappen en de kleren...

 

Naja, vakantie is altijd een beetje risico lopen toch? T is net ondernemen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sommige Hobby's is het af fabriek mogelijk zwaardere veren te laten monteren waardoor hij meer mag laden (is ook bij die van mij gebeurd, 1600 i.p.v. 1500 kg). Dit is een optie bij aankoop, maar wellicht zijn de bijbehorende onderdelen ook wel na te bestellen en kun je daarna je kenteken laten aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een link over je auto met hobby 495 enz

 

Groetjes Fai

:arrow:

info

 

:arrow:

je auto met caravan

Ha Fai,

 

Ik ken hem... Mijn Passat met caravan is uitstekende combi! Zowel test als eigen ervaring...

 

105 op de CC van hier naar zuid Duitsland en berg op niet terug hoeven schakelen:)! Hoe mooi wil je t hebben.

 

Denk dat ik Arjen z'n advies maar eens ga opvolgen. Daar kan ik het meeste mee winnen... Maar dat is na de vakantie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is jouw caravan terug gebracht omdat ie 1350 kg mag wegen? als dat zo is dan kun je hem bij de RDW laten opschalen. Je kan ook eens op het typeplaatje van de as of het chassis kijken hoe hoog de technische maximum massa mag zijn. Als daar 1500 kg op staat dan kun je hem vrijsimpel laten opschalen bij de RDW.

 

groeten Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tipje van flipje, gooi de voortent achter in je auto en niet in de caravan.

Dit heeft 2 voordelen.

 

1. Je kunt meet inn de caravan gooien.

2. Als het regent kun je direct aan je voortent en deze opzetten zonder dat je de banken moet open halen en misschien wel spullen uit de caravan in de regen moet zetten.

 

Ik doe dit zo al jaren en vindt dit zelf het fijnste werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook precies wat we nu aan het doen zijn...

 

We hebben een grote tent met zo'n uitgebouwde erker, stalen frame en noem maar op.... tent weegt met stokken 90kg :shock: ...

Dit icm met een grote stalen hondenbench, bier (!) en nog wat meuk gaan we ruim over de 150kg. Extra gasfles eruit, stokken die we niet gebruiken eruit, laatste water uit de watertank en wc-spoelreservoir gehaald...

 

Onder de 1350kg gaan we niet redden, maar kan dan uiteindelijk nog wat meer in de auto gooien.

 

Op dit moment is het zeil van de tent in de auto, bench, drinken. We zijn nu ongeveer 1400kg... die 50kg zullen ze niks van zeggen, anders kan ik altijd nog de bank klappen en stokken in de auto....

 

OPGELOST!!!!

 

Thanks voor jullie tips, het opnieuw keuren e.d. moet ik na de vakantie eens goed naar kijken, 70kg laadgewicht is echt te weinig voor ein Holländer :wink:!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou de gasflessen nooit in de auto leggen.

je wil toch niet met een bom rond rijden of wel.

1 fles is al genoeg denk ik.

en de gewicht tabel klopt niks van leeg gewicht is veel lager en max is ook anders.

ga dat maar eerst eens uit zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal t je beter vertellen; in DE ben je verplicht de gasflessen in je auto te vervoeren en niet in de caravan. Ben het helemaal met je eens hoor, maar dat zijn de regels.

 

We hebben de caravan gewogen en we zaten rond de 1500kg. Wat spullen uit de caravan gehaald en we gingen snel richting de max van 1350. De as zal o getwijfeld meer mogen hebben, maar op de alu-tag stond dat de max aslast 1350kg mag zijn.

 

Na de vakantie idd eens goed uitzoeken hoe en wat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon in DE he.... dus duitse trekker en caravan..

 

Weet ik.. misschien is het aantrekkelijk om je huidige caravan om NL-registratie te zetten.. Was maar een gedachte.. En nog een tiepvaut ook in vorige reactie, buitenlanse? bedoelde dus, buitenlandse :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft jouw caravan een duits kenteken? Caravan met nl-registratie erachter dan.. Ik reed zo vaak met buitenlanse trailer achter mun ollandse trekkert..

 

Je mag nimmer te nooit met een Pkw combinatie een exotische combinatie maken pkw de kenteken en caravan nl o.i.d.

 

Het is me zelf 5 jaar geleden ook overkomen caravan van ouders mee om te kijken of het beviel, dus de duitse passat ervoor en ja bij proefritje om te kijken of alles goed ligt houdt de polizei me aan vlak bij huis.

Papieren allemaal in orde maar ja had dus auto met de kenteken en caravan met nl kenteken en dat mag gewoon niet.

Zeg ik tegen de agent hoe dat dan kan dat vrachtwagens met exotische combinaties rijden dus bv Poolse trekker en nl. trailer, zegt de agent dat de transport sektor daarvoor een Europese ontheffing heeft.

Dus ik zeg tegen hem dat de verzekering daar geen probleem van maakte, zegt de agent tegen me dat zij de wet bepaalden en de verzekering niet (wat die wel menen).

Ik had het geluk dat ik vlak bij huis was en met een waarschuwing op zak naar huis mocht.

Thuis aangekomen zeg ik doodleuk tegen de vrouw of een andere auto of een caravan want we mogen zo niet op pad, vrouw kwaad :angry: en die belt met politie bureau in meppen, en die vertelden het haar ook nog maar even dat de politie de wet bepaald en de verzekering maatschappijen niet.

 

omdat ik dus in de woon en dus ook niet meer in een nl auto mag rijden zonder tussenkomst van een contract zaten we voor een moeilijke keuze, maar met schoonmoeder volgende dag een contract gemaakt dat ik in haar nl auto mocht rijden, klaar zijn we toch nog lekker 3 weken in italie geweest.

 

Maar we hebben het daarop volgende jaar zelf maar een nieuwe caravan gekocht met de kenteken en heb daar bij laad gewicht laten verhogen.

 

Dus @Fopperr ga er even mee naar de Tuv en laat even je laad gewicht omhoog gooien, dat kan en kost maar weinig en het scheelt een hoop ellende., die van jouw kan zonder problemen op 1500Kg gezet worden, ik heb die van mij naar 1600 Kg laten zetten.

 

Dat van die gasfles wat je zegt in de dat die in de auto moet dat mag absoluut niet want de fles moet in een bun staan en voor in de disselbak dat is een bun.

koop anders eens een licht gewicht gre fles.

 

PAtrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft jouw caravan een duits kenteken? Caravan met nl-registratie erachter dan.. Ik reed zo vaak met buitenlanse trailer achter mun ollandse trekkert..

 

Je mag nimmer te nooit met een Pkw combinatie een exotische combinatie maken pkw de kenteken en caravan nl o.i.d.

 

:embarassed: weer iets geleerd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden