Ga naar inhoud
  • 0

lampje motormangement


scheep77

Vraag

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

JA lmm is te checken moet je met de testapparatuur gaan rijden en dan uitlezen hoeveel lucht er door heen gaat. Op de site van gerrit speek staat hoeveel het ongeveer moet zijn.Lucht Massa Meter (LMM)

duits LMM LuftMengenMesser, LuftMassenMesser

engels MAF Mass-Air-Flow sensor

Algemeen

De LMM (VAG-code G70) meet de hoeveelheid lucht die via het luchtfilter naar de inlaat van de motor gaat. Bij stationair toerental en een werkende EGR klep is de gemeten luchthoeveelheid ongeveer 250 +/- 20 mg/r, als je met vag-com de EGR-klep dicht zet is dat ca. 360 +/- 20 mg/r, en bij een afgedopte EGR-klep ongeveer 455 +/- 20 mg/r.

 

Stilstaand uitlezen heeft meestal geen zin

LMM's van Bosch geven nogal eens de geest bij VAG auto's en het probleem ermee is dat het meestal niet een kwestie is van "hij doet 't niet" en dan een nette foutmelding in vag-com. [is ie wel echt kapot dan lees je dat ook stilstaand uit en krijg je w.s. foutcodes 00553 of 16484 of 16485 of 16486 of 16487 of 17552 of 17553 of 17554 te zien]. De werking ervan vermindert omdat hij gevoelig is voor vocht, vuil, stof en hitte; na een tijdje kan hij niet meer de gewenste prestaties leveren en dan gaat de auto beroerder lopen (stotterend/onregelmatig, slecht trekken, onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven, etc.) zonder dat er met vag-com een fout is uit te lezen.

Zeg nooit nooit, maar door een slechte LMM gaat de motor nooit in de noodloop (tenzij de LMM zelf kapot is, zie hierboven).

Pas op: stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven, etc. vind je ook vaak/soms als de N75 slecht werkt.

 

Rijdend uitlezen is het enige juiste

Als je de LMM ervan verdenkt schuldig te zijn dan heeft het uitlezen van foutcodes mbv vag-com geen zin (tenzij de stekker eraf is natuurlijk). Wat je wél moet doen is de LMM rijdend uitlezen om te zien of ie de gevraagde waardes wel haalt. Dat uitlezen doe je met [01 - Engine] en dan [Meas.Blocks - 08], kijk daar bij kanaal 03. Van het uitlezen in [Meas.Blocks] kun je ook een log maken zodat je de gemeten waardes later op je gemak kunt bekijken.

Hier staat een log van een 'prachtig voorbeeld' van zo'n vervuilde LMM.

Voor controle lmm benzinemotoren met vag-com tijdens proefrit zie hier.

 

Bosch LMM schoonmaken ?

Bron Jos_br: feit is dat de Bosch lmm niet goed functioneert door vervuiling. Echter het schoonmaken met bijv. remmenreiniger of aanverwante artikelen maakt vaak meer kapot dan je lief is. Reinigen in een hoogfrequent bad lukt ook niet echt goed. De Pierburg meet op een andere manier en blijft daardoor langer goed.

 

De LMM krijgt soms de schuld terwijl dat niet juist hoeft te zijn

Als de LMM in een log laat zien dat ie niet de gevraagde waardes haalt, dan hoeft dat niet persé aan de LMM te liggen. Als de N75 kapot is, of je auto rijdt in de noodloop, dan haalt de LMM de gevraagde waardes ook niet.

 

Meer info

Lees hier en hier voor meer info over de LMM.

 

Bosch - Pierburg

Pierburg heeft een LMM speciaal voor VAG-auto's (zodat je geen lipje meer hoeft af te vijlen zoals eerder bij de Pierburg LMM van Mercedes). Het Pierburg nummer is 7.22684.08.0 en die past op de volgende motorcodes (alfabetisch): ACV, AFF, AFN, AGR, AHH, AHM, AHU, AJM, AJT, ALH, ANU, ASV, ASZ, ATD, ATJ, AUY, AVB, AVF, AVG, AWX, AXL, AXR, BKC.

N.B. vervang bij een ASZ (130 pk) en een ARL (150 pk) de Bosch niet door een Pierburg, het vervangingstype staat wel in de Pierburg-lijst, maar het loopt lang niet zo fijn als een originele Bosch.

'Jos': de reden waarom ik die Pierburg gebruik is vanwege de levensduur t.o.v. de Bosch. Ik heb niet het idee dat een auto beter loopt met een Pierburg.

Dennis heeft in zijn ATJ Passat een Bosch en een Pierburg netjes gelogd. Zijn commentaar: " auto rijdt beter met de Bosch, pakt eerder op en rijd gewoon vloeiender. Het vermogen komt er geleidelijker in en niet in een klap zoals met de Pierburg."

Kijk mamma... zonder LMM

En het leuke is dat je prima zonder LMM kunt rijden. Kijk hier maar eens.

 

Bron: Ross-Tech Bron: TDIclub.nl meneer Eric Bron: tditech dieselslurper

 

 

 

 

Controle luchtmassameter benzinemotoren met vag-com tijdens de proefrit.

Testvoorwaarden: 3000 rpm, plankgas, 3e versnelling, meten onder belasting in Meetwaardeblok 2 of 101.

 

Motoren Luchtwaarden

1.4 lt ; 1.6 lt 60g/s - 70g/s

1.8 lt ; 2.0 lt 75g/s - 80g/s

A3 Turbo, Passat 1.8 T ; A4 1.8 T ; TT Turbo (150,180,225 pk) 90g/s - 95g/s

VR5 2,3 lt 85g/s - 100g/s

V6 Audi 2,4 lt ; 2,6 lt ; 2,8 lt ; 3,0 lt 85g/s - 100g/s

VR6 2,8 lt ; 2,9 lt ; 3,2 lt 90g/s -100g/s

 

Controle van de nullastspanning LMM:

de sensor dient te worden gevoed met een voedingspanning van 12V op pen 2.

er dient eveneens een referentiespanning van 5 V te worden aangelegd op pen 4.

de gezamelijke massa dient aangesloten op pen 3.

dek de sensor af zodat er geen luchtstroom door kan.

de nullastspanning kan worden afgelezen op pen 5 (signaal). Deze moet 1 V (±0,02 V) bedragen. Indien de waarde afwijkt, dan wijst dit op een calibratiefout.

blaas even door de sensor. Het spanningsignaal moet kortstondig omhoog gaan.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 mei 2008.

Verbeteringen / Aanvullingen Zoeken Bronvermelding Pas op Disclaimer Copyright © 2002-2011 G. Speek VAG-COM home

Sponsor(s):

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de zaak verkoold is geweest is de carteronluchting wellicht ook niet in orde, daarnaast kan het niet zo zijn dat alleen maar valse lucht in 1 cilinder komt. Foutcodes uit de ECU graag posten en wellicht engine block 32, dit zijn de fuel trims. De beschrijvingen die je geeft zijn niet toereikend voor een goede diagnose, foutcodes en trims dus. Eventueel deze laten uitlezen door iemand met vag-com.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

oke wat is een vag -com motor laten reinigen met motor flush, auto opgehaald 500 euro betaald [bij m schilder koste het 1500 euro op terugweg weer dat beruchte k.t lampie weer aan weer laten wissen door anwb na 20 km weer terug wordt er sch...ziek van

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vag-com is een softwareprogramma waarmee je een VW kan uitlezen op foutmeldingen/foutmeldingen wissen, serviceintervallen resetten, etc, etc.. kortom, een makkelijk en onmisbaar iets, zeker als je niet elke keer naar de garage wil.

 

Je kan op de site aanklikken wie in jouw omgeving in het bezit is van Vag-com. Je stuurt het forumlid een Pb-tje met een 'smeekbede' (lees, verzoek) om je Passat te laten uitlezen (pak gevulde koek doet soms wonderen) en je weet wat er (eventueel) mis is met je auto.

 

Voorbeelden/mogelijkheden van dit programma zie je op deze link: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

 

Helaas is mijn woonplaats niet bij jou om de hoek , anders zou ik zeggen: kom maar, koffie is bruin..

 

oke wat is een vag -com motor laten reinigen met motor flush, auto opgehaald 500 euro betaald [bij m schilder koste het 1500 euro op terugweg weer dat beruchte k.t lampie weer aan weer laten wissen door anwb na 20 km weer terug wordt er sch...ziek van
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden