Ga naar inhoud
  • 0

Motorisch


VWV5

Vraag

Ik heb sinds korte tijd een VW Passat met 2.3 V5 onder de motorkap.

Er is echter 1 probleem, hij is zo verrekte traag.

Ik ben overgestapt van een Passat 1800 naar deze 2.3, V5 maar de 2.3 haalde het qua vermogen niet bij de 1800?

De LMM vervangen omdat dit overal op de sites wordt aanbevolen, als dit stuk is word de wagen ook trager. Geen verbetering, dus een afspraak gemaakt met digitune in NUNSPEET om de wagen te laten tunen. Iets verbetering, maar nog een lange weg te gaan wil ik geloven dat er nu 180 PK onder de motorkap zit. Het overgrote deel van die verrekte paarden in het vooronder zijn volgens mij overleden!! Toen ik het luchtfilter heb uitgeblazen was mijn vreugde groot, wauw wat een power, met slippende wielen tijdens overschakelen naar 2e versnelling.

Helaas krijg de wagen last van een kapotte bobine.

Al de 5 bobines zijn vervangen door de garage, ook maar gelijk luchtfiltertje laten vervangen.

Nu begint het weer, de wagen is niet meer vooruit te branden.

K&N luchtfilter gemonteerd omdat ik het vermoeden heb dat ik de luchtfilter niet helemaal passend had terug geplaatst toen ik hem had uitgeblazen.

Het is stukken verbeterd, maar hij valt ontzettend terug bij het overschakelen op hoog toerental, ik zit te denken aan te weinig brandstof, want je hoort de inlaat wel aanzuigen.

Wie heeft er een idee waar het eventueel aan kan liggen dat de wagen zo inhoud, of heeft hetzelfde meegemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst: van harte welkom op het forum!

Stel jezelf eerst even voor in het topic: Ik ben en ik rij...

 

Wat betreft de problemen met je V5 kan ik je niet verder helpen.

Wel weet ik dat je de V5 niet kan vergelijken met een 1.8 turbo..

Die laatste is gewoon sneller. De V5 is meer een tourbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou eens een keer een afspraak maken in Lochem(ja ik weet het.. is een eind rijden) bij JDEngineering om met de auto op de rollenbank te rijden... dan kun je precies zien wat eruit komt... wil je echt prestatie/pk winst dan zul je naar andere nokkenassen toe moeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, ik zal spoedig mijn topic moeten bijwerken.

ik ben mij nog aan het orienteren op deze site die ik nu al geweldig vind.

 

Mijn vorige Passat was niet uitgerust met turbo, maar een 20 klepper 1800 met 125 pk. Vandaar dat ik me verbaasde over het verschil in vermogen.

 

Ik zit ook te denken in de richting van benzine toevoer, ik heb nu een additive van wynn's toegevoegd om de verstuivers te reinigen, even afwachten dus.

Ik begin maar met de goedkoopste oplossing :roll:

Er staat nu 53000 km op de teller, maar heb het vermoeden dat deze wagen langere tijd heeft stilgestaan bij de dealer.

 

Een sprintje van 0 tot 100 kwam op 11 sec. en dit moet sneller kunnen, toerbak of niet.

 

Bij de tuner het advies gekregen om hem op toeren te houden, maar dat ding loopt zo hard in zijn 3e versn, dat je dan al gauw je roze blaadje moet inleveren op de provinciale weg als het even tegen zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je de auto al laten uitlezen bij de dealer?

 

Ik moet nog twee foto's zoeken waarop je kunt zien als er iets niet goed.

 

Als er een bombine wordt vervangen schiet er een kleine pijp los en dan heb je weer minder vermogen.

 

ER kan ook nog een rubber kapot zijn.

 

Ik zoek ff de foto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hé Gerrie.

 

Jammer te lezen dat je problemen hebt met je V5 !

In vergelijk met een "gewone" 1.8 20v zou de V5 toch echt wel een hele verbetering moeten zijn.

Zelf ben ik overgestapt van een 3BG 1.8T naar de V5.

Ondanks dat Matthijs gelijk heeft, deze twee motoren zijn niet met elkaar te vergelijken, maar qua snelheid maakt dit niet heel veel uit, met de 1.8T in de standaard configuratie.

Als deze gechipped is word het een ander verhaal.

Een "toerbak" vind ik wat te ver gaan, het karakter van de motor is welliswaar niet héél sportief, maar heeft andere "plus-punten".

Met een tussensprint zal menig auto het af moeten leggen tegen een V5.

Van 60 naar 160 Km/u. is het een genot !

Maar van 0 naar 100 Km/u. is het geen hele snelle auto, maar ook zeker niet langzaam.

Uitlezen bij de dealer of ergens op een rollerbank zetten is een optie om te kijken waar jou paarden ontsnapt zijn.

Hiervoor hoef je niet naar Lochem trouwens, de mannen van Rica Tuning zijn ook zeker kapabel genoeg. En die zitten in Rotterdam en Wateringen.

Dat is wat dichter bij jou in de buurt.

Ga je echt aan tuning denken, gaat dit jammer genoeg bij een V5 in de papieren lopen.

Zelf heb ik ook wat onderzoek laten doen wat de mogenlijkheden zijn.

Kompressor set (van 170Pk naar ca.220Pk.) => ca. Eur.7000,=/7500,=

Turbo set (van 170 naar ca.240Pk.) => ca. Eur.9000/10.000,=

De kompressor set heeft als nadeel dat de druk pas bij hogere toeren opgebouwd word en dit dus niet echt helpt bij de 0-100 sprint.

Het betekend alleen dat de tussen sprint NOG sneller word.

Bij de Turbo set kan je meer zelf regelen d.m.v. het motor management, maar hier hangt een prijskaartje aan.

Er zijn goedkopere oplossingen om PK's erbij te krijgen zoals andere nokassen/ ander inlaatspruitstuk e.d. maar ook dit gaat zat kosten als je de montage niet zelf doet. En de winst is dan minimaal. 20/25 Pk.

Ik hoop dat je problemen op te lossen zijn en dat je net zoveel plezier aan je V5 gaat beleven als ik.

 

Succes en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal heb.

Groet, Den.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de info,

Voorzover ik kan horen en kan zien zuigt de wagen geen valse lucht aan.

Hij loopt en rijd voor de rest prima.

 

Ik heb hem nog niet uit laten lezen bij de dealer, dit is misschien wel verstandig om te laten doen. Maar ik ga eerst eens op zoek naar dat slangetje waar Antonio over schrijft.

De bobines zijn allen vervangen, dus het zou zo maar kunnen dat dit niet goed zit.

 

Ik merk trouwens wel dat de motor steeds beter begint te lopen. Ik denk dat dit komt omdat het meet regelsysteem is gereset, en de regelunit OBD opnieuw zijn waarden aan het bijstellen is. Ik geloof dat het zo werkt, deze wijsheid heb ik meegekregen van de tuner. Het zou ongeveer 500 km duren voordat de motor weer optimaal presteert na een reset.

 

Den, ik heb al eerder naar jou wagen in je profile gekeken, schitterende bak en mooie kleur, toppie.

Eerlijk gezegd heb ik deze site al eerder bezocht, maar had toen nog geen inlog mogelijkheid.

Ik ben wel door de foto’s van je wagen geïnspireerd om ook een open luchtfilter te monteren. die van mij is van K&N, maar dat maakt volgens mij niet veel uit.

Ik zal spoedig wat foto’s maken en op mijn profile plaatsen. Het aanpassen van nokken assen etc. gaat mij te ver, ik wil het zaakje wel zo lang mogelijk heel laten, zodat ik er net als jou veel en lang van kan genieten. Want het is gewoon een dijk van een auto!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het aanpassen van nokkenassen etc. gaat mij te ver, ik wil het zaakje wel zo lang mogelijk heel laten, zodat ik er net als jou veel en lang van kan genieten. Want het is gewoon een dijk van een auto!

 

Dat heeft niks te maken met heel houden... de betrouwbaarheid verandert niet... je hebt em toch ook laten chiptunen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heel houden in de zin van, de motor is nog niet open geweest en daarom houd ik liever alles op zijn plaats.

Want als je aan dergelijke ingrepen begint als snellere nokkenassen etc. dan houd het daar meestal niet mee op, je moet dan ook gaan denken aan het uitbalanceren van al de bewegende delen in je motor compartiment. Eerlijk gezegd gaat dit mij veel te ver, het gaat er bij mij om dat de wagen waar ik mee rij optimaal presteert en goed is afgesteld.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog wel aan een turbotje gedacht. :bash:

Ik heb nog in overweging genomen een Passat W8 aan te schaffen. Maar dit heb ik eigenlijk laten schieten door het hoge brandstofverbruik wat ik op diverse sites terug vond onder de eigenaren van deze wagens.

Ik heb namelijk al meer een wagen gehad die op iedere 100 km 15 liter benzine consumeerde. Dit is zeker in het begin geen probleem, maar naargelang je de wagen langer hebt en het nieuwtje er af is, tja dan gaat de portemonnee een rol spelen. Want dan wordt die vakantie naar zuid Spanje met auto en karavaan opeens wel heel erg duur.

Ik houd het dus voorlopig maar even zo als het is. :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik tank altijd 98 octanen. Ik weet niet welke benzine jij tankt maar voor onze motor is 98 beter naar mijn idee.

 

Met Antonio eens, ik tank zelf ook altijd 98

 

Bedankt voor het compliment Gerrie,maar de jouwe mag er ook zeker zijn !

Jammer dat je niet bij de meeting van afgelopen zondag kon zijn. Was echt TOP !

Nogmaals, ik hoop dat je problemen snel uit de wereld te helpen zijn.

Hoe vind je trouwens de "roffel" na het monteren van de K&N ?

Ik geniet er echt met volle teugen van !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, ik kwam hier ook wat laat achter dat voor deze V5 super 98 wordt voorgeschreven.

Het is een kwestie van gewoonte hé, in mijn vorige Passat moest ik 95 RON tanken.

Dus de eerste tankbeurten is er gewoon 95 ingegaan.

Ik heb er, en ik ga er de eerstvolgende tankbeurten echter wel een auditieve aan toevoegen om het een en ander schoon te spoelen. Dit is met normaal gebruik niet echt nodig, maar zoals ik al aangaf, ik denk dat deze wagen lang heeft stilgestaan en/of is er zeer truttig mee gereden.

Je moet zomers de boel af en toe eens goed heet laten worden tot je de uitlaat hoort tikken, dan springt de vervuiling van je delen af en wordt op natuurlijke wijze afgevoerd.

Dit is volgens mij zeker nodig met deze wagens, want bij normaal gebruik kom ik niet boven de 2000 toeren uit. Dit komt dan hoofdzakelijk omdat ik weinig op de snelweg rij. In zeeland hebben we hoofdzakelijk provinciale wegen.

 

Ha Den, die roffel is echt geweldig.

Dit is de hoofdreden waarvoor ik niet voor een 4 cilinder heb gekozen, en met het open luchtfilter is het gewoon meer fun.

Het is niet storend als je je gewoon aan de snelheid houd, maar als je dat gas intrapt is het echt rijden met een glimlach van oor tot oor.

De radio staat nu altijd zacht zodat ik de motor kan horen, en het pookje houd ik ook vast als ik in de file of voor een stoplicht sta te wachten, dan hoor je niet alleen die roffel, maar dan voel je hem ook. Maar dit zal wel een afwijking van mij zijn Haha

Het sportline stuurtje licht ook lekker in de hand, hiervoor had ik een comfort line. Maar dit is in alle opzichten toch een andere wagen.

Ik ben wel benieuwd of je nog meer veranderingen heb aangebracht?

 

Ik heb nog geen spijt van mijn aankoop, en kan niet wachten tot de vakantie er weer aankomt.

Dan rijd ik gemiddeld toch zo’n slordige 5000 km op drie weken, en dat dit geen straf is hoef ik jullie niet te vertellen.

 

De wagen rijd van dag tot dag beter, ik ga het voorlopig maar even afwachten.

Blijkbaar doet de toevoeging in de benzine goed zijn werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hiep hiep hoi eureka!!!! :(:?:shock::D:lol:

Passat is weer in orde, waarschijnlijk toch enige vervuiling geweest in de verstuivers. :angry:

Hij valt in ieder geval niet meer terug tijdens opschakelen in hoog toeren gebied.

Hij begon de laatste dagen al beter te rijden nadat ik Wynn’s Injection +Plus+ Injectiereiniger aan de benzine had toegevoegd.

Misschien dat iemand er zijn voordeel mee kan doen. Ik heb wel op verschillende sites gezien dat het niet altijd werkt, meningen zijn verdeeld hierover. Maar van mij zul je geen kwaad woord meer horen over dit goedje. Ik ga het regelmatig gebruiken, ik denk dan aan 3x per jaar of zo.

 

De beschrijving is als hieronder:

 

Injection +Plus+ - Injectiereiniger benzine

Bij slecht functioneren van uw benzine-injectiesysteem.

Kenmerken:

• Laat uw motor soepeler draaien en verbetert de koude start.

• Vermindert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

• Reinigt en smeert de verstuivers, voorkomt koolaanslag op de kleppen en in de verbrandingskamers.

Injection +Plus+ beschikt over tal van eigenschappen om deze problemen te voorkomen. Deze preventieve oplossingen worden gegarandeerd mits toevoeging om de 3000 à 4000 kilometer plaatsvindt. Bij zware rij-omstandigheden is het gewenst om Injection +Plus+ bij elke tankbeurt toe te voegen.

Artikelnummer: 55963

 

Mooie remschijven Den,

Is het overdenken waard als ik ze moet vervangen, maar zover is het bij mij nog niet.

Ik heb wel de originele lampen vervangen.

Als dimlicht heb ik de nieuwe NightGuide 3-in1 H7 R van Philips geplaatst.

En de grootlicht lampen vervangen voor H7 X-treme Power Racing Performans, ook van Philips. De laatste claimt een meer lichtopbrengst van +80%

Bij de NightGuide lampen heb ik de lampen wat hoger ingesteld zodat je meer effect van deze lampen krijgt. Dit kan omdat rekening is gehouden voor het tegengaan en het verblinden van tegenliggers. De licht opbrengst is niet meer dan normale lampen, maar aan de zijkanten van de weghelft reflecteren deze lampen veel verder dan de normale lampen zodat je wegmarkeringen eerder opmerkt. Dit zorgt er voor zorgt dat je veel meer ontspannend achter het stuur zit en niet zo vermoeid vanachter het stuur vandaan komt als je s’nachts hebt gereden.

Ben nog wel aan het denken waar ik die mistvoorlampen voor kan vervangen.

Net wat je zegt, het hoofd staat nooit stil. :roll:

Weet ook nog niet wat het volgende gaat worden, maar op deze site zal ik zeker leuke ideeën opdoen. :book:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Den,

Aan dat afdekplaatje ben ik wel even bezig geweest om dit zonder probleem weer vast te krijgen.

Het is even uitvogelen, maar dan is hij terug te plaatsen zonder aanpassingen.

Ik heb het open gat wat aan de spatbord zijde zit in de tweede ring zitten vanaf het spatbord gezien. De rubberen afdichting die langs het plaatje loopt kun je ook een beetje oprichten zodat het plaatje wat strakker komt te zitten.

Aan de achterzijde rust het plaatje op een rubber. Als je deze optilt klemt het plaatje ertussen. Dit was bij mij voldoende, en het rammelt niet.

Ik zit erover te denken om van de zomer zelf een aangepast plaatje te maken van polyester.

Ik ben schademonteur geweest, en heb mij indertijd gespecialiseerd in het aanpassen van onderdelen met polyester. Dit lijkt mij een leuk karweitje voor de zomermaanden.

Ik wil de kap zo maken dat hij aan de bovenzijde mooi aansluit, eventueel met nieuwe luchthapper met betere lucht verdeling en afscherming van het motor compartiment, dit om opwarming tegen te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden