Ga naar inhoud
  • 0

CHLH module installeren in 3BG met relais.


roelh

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik heb al een paar maandjes een CHLH module hier liggen.

Nu wil ik deze zo perfect mogelijk inbouwen, dus doe ik dat met een relais, dat wanneer de auto bij 20km/h op slot gaat, het systeem dan niet werkt. Dit wil ik middels een verbreek relais doen.

Maar nu weet ik niet hoe ik het moet aansluiten. Kan iemand mij dit uitleggen of via een tekening laten zien? Dan kan die er eindelijk eens in...

 

Mvg,

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb weinig verstand van electra, maar is een verbreekrelais een relais dat gewoonweg andersom schakelt? dus bij schakelspanning aanwezig, geen stroom doorlaat en zonder schakelspanning wel? (Zo begrijp ik het althans)

Dan zou ik de schakelspanning van een contact geschakelde 12v pakken, zodat het relais stroom doorlaat wanneer de auto niet op contact staat, en de verbinding verbreekt wanneer de auto op contact staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het simpelste dat me te binnen schiet is een verbreker via het contactslot

Dan schakelt het relais de CH/LH module uit op het moment als de auto op contact gaat.

 

Maar geen idee of de module dit leuk gaat vinden.

Theoretisch wel een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de module al sinds de groupsbuy bij mij in het doosje op mijn bureau liggen dus heb me er nog niet in verdiept.

Maar elektronica en schakelpieken is altijd onvoorspelbaar.

 

Maar ik neem ook aan dat er geen rocket science in zit, en dat het dus zo wel in te bouwen is.

Als ik van de zomer tijd heb zal ik hem ook met een relais inbouwen, of een voeding zoeken die van zich zelf uit al aan gaan als het contact uit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het simpelste dat me te binnen schiet is een verbreker via het contactslot

Dan schakelt het relais de CH/LH module uit op het moment als de auto op contact gaat.

 

Maar geen idee of de module dit leuk gaat vinden.

Theoretisch wel een goed idee.

 

Ik heb zitten na denken, maar een verbreekrelais, dit schakelt het apparaat niet uit toch? Die zorgt alleen dat het niet werkt, dus inprincipe merkt het apparaat niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt het op 2 manieren doen.

 

1. Je verbreekt de verbinding tussen module en lamp als de auto op contact staat.

2. Je zorgt ervoor dat de module geen spanning heeft als de auto op contact staat.

 

Bij optie 1 moet je eigenlijk een wissel contact maken(misschien met 2 relais... 1 x maak en een andere verbreek) zodat het mistlicht wel nog aan gaat als je handmatig schakelt.

Je overbrugt dan als het ware de module.

Bij optie 2 moet je even controleren of het mistlicht nog aan gaat als de auto op contact staat maar de module dus geen spanning meer krijgt.

Dit is dan ook meteen het gene waarvan ik aangaf dat ik niet weet of de module dit leuk gaat vinden.

Want met optie 2 weet ik niet of de spanning niet een rare weg naar de massa gaat vinden via de module.

 

Maarjah dat zal altijd wel een beetje trail and error blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is ook waar ja, dat ik moet blijven zorgen dat de lampen wel blijven werken nadat de module uitgeschakeld is. Heb je wel een punt ja.

Mijn achterlichten wil ik er ook op laten functioneren namelijk. Hier moet ik nog even over dokteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lees wat Rener zei, snap je waarom;)

Heb alleen nog geen tijd gehad om het in te bouwen:s

 

Als dat aan mij gericht is? mij hoef je niet te overtuigen hoor, ik weet wel hoe t werkt.

En heb t ook al een jaar of 4 werkend in m'n passat :mrgreen:

 

Gewoon de voedingsspanning naar de module onderbreken mbv. een 5polig relais op het moment als je de auto op contact zet. Dat is alles :idea:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En hoe heb je dat gedaan met je lampen? Die moeten wel.blijven branden he:D

extra draad naar de chlh module?

 

Gewoon de voedingsspanning naar de module onderbreken mbv. een 5polig relais op het moment als je de auto op contact zet.

 

Zo heb ik dat gedaan.

 

Zo heb ik het ook!

werkt perfect..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah ok, de module is dus zonder spanning ook gewoon in geleiding (wat ook wel logisch is eigenlijk)

Ik vraag me alleen af waarom 5 polig.

Om de spanning eraf te halen zou een enkelpolig relais toch ook al genoeg kunnen zijn.

Dan zou ik een dubbelpolig relais nemen voor de zekerheid om ook de massa af te schakelen maar dan weet ik nog ff niet waar je die andere 3 voor gebruikt.

 

Komend weekend toch maar eens het doosje open maken en de draden bekijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat er bedoelt word met 5 polig relais, dat zijn het aantal aansluitingen op een relais.

Ik ga er vanuit dat er een universeel relais gebruikt word, deze kun je overal makkelijk verkrijgen( zelfs eventueel met stekker)

Hieronder een afbeelding met daarop de aansluitingen en de nummers die gebruikelijk zijn in de autoelectronica.

jujuy_1138145948_relaisauto%5B1%5D.jpg

# 85 - Geschakelde +

# 86 - Massa

# 30 - Constant +

# 87a- Naar ch/lh (constante + aansluiting)

 

Ah ok, de module is dus zonder spanning ook gewoon in geleiding (wat ook wel logisch is eigenlijk)

Ik weet niet wat je hier mee bedoelt :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik denk dat hij bedoeld dat wanneer de module niet behoort te werken, de verlichting die erop aangesloten is wel werkt.

Gewoon geen draden doorknippen die in je auto zitten om de module er tussen te plaatsen.

Dit is niet nodig als je de ch/lh aanstuurd via je cv signaal. Bij de modules die ik ingebouwd heb niet in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik denk dat hij bedoeld dat wanneer de module niet behoort te werken, de verlichting die erop aangesloten is wel werkt.

 

Klopt dat bedoelde ik :)

 

En die geschakelde voeding zou dan eventueel mooi van het TFL contact van de licht schakelaar af kunnen komen dan blijft alles wat met verlichting schakelen te maken heeft mooi van deze schakelaar af komen.

 

Dat hebben jullie slim uitgevogeld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik denk dat hij bedoeld dat wanneer de module niet behoort te werken, de verlichting die erop aangesloten is wel werkt.

 

Klopt dat bedoelde ik :)

 

En die geschakelde voeding zou dan eventueel mooi van het TFL contact van de licht schakelaar af kunnen komen dan blijft alles wat met verlichting schakelen te maken heeft mooi van deze schakelaar af komen.

 

Dat hebben jullie slim uitgevogeld :)

 

Hallo,

 

Ik rakel dit topic misschien op, maar een nieuwe aanmaken vind ik zinloos. Ik heb um dus nog niet ingebouwd...(I know..erg...)

Maar ReneR zegt dus via TFL schakelen. Maarr...klopt het dat hij dan alleen werkt wanneer de auto niet op contact staat?

Kan ik daarbij ook mijn DRL nog aansluiten wanneer ik deze heb? EN dan heb ik ook geen relais nodig of...?

 

Groet,

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden