Ga naar inhoud
  • 0

Bout Viscokoppeling Passat VR5 afgebroken


brutusv5

Vraag

Afgelopen weekend stond ik helaas weer eens stil met mijn auto en dit maal omdat mijn viscokoppeling los is gekomen van zijn bout en mijn radiator fan vrolijk voor propeller is gaan spelen bij mijn radiator :(

 

Ik ben net bezig geweest om het eea te verwijderen alleen ik zit nu met een probleem.

De bout van de viscokoppeling loopt door een soort staaf welke weer in twee lagers zit.

Hoe kan ik de staaf en de lagers er uit krijgen. Ik zag in Elsa dat je speciaal VW gereedschap moet hebben maar kan dit ook zonder of moet ik dit echt in huis halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet niet precies hoe het bij een VR5 zit maar normaal is de bout de as van de visco. Lager zit geperst in de "steun". Dus lager zit in steun en bout door lager maakt de visco vast aan lager. Lager vervangen kan in principe zonder de steun los te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hierbij de foto. Zoals te zien is de achterste lager het hele euvel geweest.

Heb uiteindelijk de steun naar een auto onderdelen bedrijf in Groningen gebracht waar ze alles eruit hebben gehaald en alles weer netjes erin gezet hebben. Wou het hier eerst bij de dealer laten doen maar dan kon ik pas dinsdag bellen of ze het misschien klaar hadden en ik moest rekenen op +- 60eu tot 80eu. Nu ben ik gelukkig voor 20eu klaar :)

 

Vanavond maar weer in de kou alles in elkaar zetten en test draaien om te zien of ik weer op pad kan.

 

Heeft iemand misschien nog een idee hoe ik mijn olielekkage langs de kleppendeksel kan stoppen?

Ik heb de kleppendeksel vervangen, ontluchtingsventiel + en een aantal slangen alleen de olie blijft eruit komen.

post-10604-1423825316,1955_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou kunnen, alleen komt het dan meestal langs je keeringen naar buiten en niet langs het kleppendeksel. Heb je de kleppendekselpakking ondersteund met vloeibarepakking gemonteerd? Wat betreft de bevestiging van je Visco koppeling zou ik even verhaal gaan halen bij degene die hem de vorige keer gemonteerd heeft. Als je de bout niet netjes op moment zet en met het juiste gereedschap dan loopt ie los of de lagers kapot. Lijkt er dus op dat hij bij jouw de vorige keer niet goed is bevestigd en zorg ervoor dat dat nu wel gebeurt, anders kun je er mee bezig blijven.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lager kan stuk gaan, daarna breekt de bout, is dat niet mogelijk?

 

Olie zoekt de weg van de minste weerstand, de boutjes van de kleppendeksel zitten maar met 10Nm vast. Bij de 1.8T gaat het daar iig als eerste lekken indien de carterontluchting verstopt zit en niet bij de keerringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lager kan stuk gaan, daarna breekt de bout, is dat niet mogelijk?

 

Olie zoekt de weg van de minste weerstand, de boutjes van de kleppendeksel zitten maar met 10Nm vast. Bij de 1.8T gaat het daar iig als eerste lekken indien de carterontluchting verstopt zit en niet bij de keerringen.

 

Lager kan inderdaad stuk gaan, de oorzaak is meestal te vast zetten van de bout. Als het lager door ouderdom/normale slijtage stuk gaat dan zal ie al een poosje herrie maken. De berijder, maar zeker een monteur valt dit op en onderneemt actie.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achteraf gezien was er idd wat te horen bij de motor vandaan alleen kon dit niet echt thuis brengen en het kwam ook alleen af en toe voor en ook alleen bij bepaalde toeren. Mijn vriendin heeft het wel eens gezegd van goh wat een raar geluid (en ik maar denken sinds wanneer heb jij verstand van auto's :)) alleen het viel mij niet zo zeer op.

 

Nu ik van het weekend er weer 300 km op heb zitten valt het mij ook op dat de motor vele malen stiller is. Blijkbaar was de lager dus duidelijk hoorbaar en had ik eerder actie moeten ondernemen.

 

De kleppendeksel heb ik niet met vloeibare pakking erop gezet omdat dit volgens de dealer niet hoefde. Ze staan keuring op 10 Nm maar het blijft lekken. Zal binnenkort de deksel loshalen en nu met vloeibare pakking vast zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook last gehad van een lekkend kleppendeksel en dit was ontstaan nadat ik hem een keer losgehaald had. Ik had hem toen lichtjes ingevet voordat ik het hem terugzette, maar later kreeg ik de tip dat dit lekkage geeft, hij moet juist brandschoon zijn. Ik heb toen kleppendeksel en pakkingrubber schoongemaakt en in de vaatwasser gehad, om het maximaal te ontvetten. Verder ook de aansluitende rand van het blok ontvet, en voor zover ik kan zien is het nu over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden