Drie jaar geleden heb ik een W8 uit 2004 met 10000 km in Duitsland gekocht. Ik heb mij toen aangemeld in dit forum onder de gebruikersnaam passat w8 2004 maar ben mijn wachtwoord vergeten en heb inmiddels een nieuw e-mail adres kan mijn oude wachtwoord dus niet meer achterhalen daarom dus nu de punt achter mijn nieuwe gebruikersnaam
Maar waarom ik nu weer eens aanklop op dit forum is dat toen ik vorige week de w8 starte er een enorm geratel uit het blok kwam (heb nooit enig probleem met de motor gehad) na even gas gegeven te hebben was het geratel weg . Wanneer ik toen weg reed bleek de motor anders te lopen (stationair loopt hij wel goed) maar op toeren loopt hij anders en trilt de motor. Wanneer er meer gas gegeven wordt loopt hij wel goed door in toeren maar niet als voor heen.
Nu ben ik van huis uit monteur dus heb in het weekeind de stoute schoenen aangetrokken om de distributie maar eens te controleren omdat ik zelf het idee had dat mogelijk er een nokkenas versprongen was. (het geratel deed mij denken aan een niet goed werkende kettingspanner)
Na het mannyfold / en de klepdeksels gedemonteerd te hebben zag ik dat de aanslag meer was wat ik normaal gewend was er zat een behoorlijke aanslag op en in het klepdeksel en de nokkenassen, de motorolie die ik gebruik is de longlife olie van castrol (vw olie). nadat de cilinder 1 van de eerste bank op het bdp had gezet viel mij op dat de uitlaat nokkenas van de eerste bank niet gelijk met het pasvlak/cilinderkop stond maar de inlaatnokkenas en ook de in en uitlaat nokkenassen van de 2de bank wel gelijk stonden met de cinderkoppen. In eerste instantie dacht ik dus de uitlaat nokkenas van de eerste bank is een tand versprongen. Omdat de kettingen geen vorm van slijtage vertoonden en ok de kettingen goed gespannen stonden ben ik toch verder gaan kijken.
De koper gekleurde distributie schakels van beide nokkenaskettingen kwamen overeen met de merktekens die op de nokkensverstellers staan, conclusie is voor mij dus dat de kettingen goed zijn en ook niet versprongen.
Ik begon nu al te twijfelen (zonder dat ik vandaag op het forum over de verstellers had gelezen) aan de versteller van de eerste bank.
Ivm met de vervuiling heb ik een reinigingsmiddel genoeg voor 8ltr motorolie aan de motor olie toegevoegd en na het aftappen tevens het carter gedemonteerd en vrij gemaakt van een enorme hoeveelheid drap, ik moet zeggen dat alles er weer super uit ziet.
Tevens het olie filter vervangen en het groffilter van de oliepomp gereinigd en weer 8 ltr verse olie.
Na een proefrid bleek al snel geen resultaat motor loot op toeren minder als voorheen, stationair wel perfect.
Ik ga de handeling om spanning op de verstellers te zetten om ze weer aan de praat te krijgen, wanneer dit niet lukt ga ik proberen (moet volgensmij wel lukken de verstellers zonder de motor te demonteren) de verstellers te vervangen.
Heeft iemand nog tips voor mij hoe dit anders op te lossen.
Vraag
passat w8 2004.
Hallo allemaal,
Drie jaar geleden heb ik een W8 uit 2004 met 10000 km in Duitsland gekocht. Ik heb mij toen aangemeld in dit forum onder de gebruikersnaam passat w8 2004 maar ben mijn wachtwoord vergeten en heb inmiddels een nieuw e-mail adres kan mijn oude wachtwoord dus niet meer achterhalen daarom dus nu de punt achter mijn nieuwe gebruikersnaam
Maar waarom ik nu weer eens aanklop op dit forum is dat toen ik vorige week de w8 starte er een enorm geratel uit het blok kwam (heb nooit enig probleem met de motor gehad) na even gas gegeven te hebben was het geratel weg . Wanneer ik toen weg reed bleek de motor anders te lopen (stationair loopt hij wel goed) maar op toeren loopt hij anders en trilt de motor. Wanneer er meer gas gegeven wordt loopt hij wel goed door in toeren maar niet als voor heen.
Nu ben ik van huis uit monteur dus heb in het weekeind de stoute schoenen aangetrokken om de distributie maar eens te controleren omdat ik zelf het idee had dat mogelijk er een nokkenas versprongen was. (het geratel deed mij denken aan een niet goed werkende kettingspanner)
Na het mannyfold / en de klepdeksels gedemonteerd te hebben zag ik dat de aanslag meer was wat ik normaal gewend was er zat een behoorlijke aanslag op en in het klepdeksel en de nokkenassen, de motorolie die ik gebruik is de longlife olie van castrol (vw olie). nadat de cilinder 1 van de eerste bank op het bdp had gezet viel mij op dat de uitlaat nokkenas van de eerste bank niet gelijk met het pasvlak/cilinderkop stond maar de inlaatnokkenas en ook de in en uitlaat nokkenassen van de 2de bank wel gelijk stonden met de cinderkoppen. In eerste instantie dacht ik dus de uitlaat nokkenas van de eerste bank is een tand versprongen. Omdat de kettingen geen vorm van slijtage vertoonden en ok de kettingen goed gespannen stonden ben ik toch verder gaan kijken.
De koper gekleurde distributie schakels van beide nokkenaskettingen kwamen overeen met de merktekens die op de nokkensverstellers staan, conclusie is voor mij dus dat de kettingen goed zijn en ook niet versprongen.
Ik begon nu al te twijfelen (zonder dat ik vandaag op het forum over de verstellers had gelezen) aan de versteller van de eerste bank.
Ivm met de vervuiling heb ik een reinigingsmiddel genoeg voor 8ltr motorolie aan de motor olie toegevoegd en na het aftappen tevens het carter gedemonteerd en vrij gemaakt van een enorme hoeveelheid drap, ik moet zeggen dat alles er weer super uit ziet.
Tevens het olie filter vervangen en het groffilter van de oliepomp gereinigd en weer 8 ltr verse olie.
Na een proefrid bleek al snel geen resultaat motor loot op toeren minder als voorheen, stationair wel perfect.
Ik ga de handeling om spanning op de verstellers te zetten om ze weer aan de praat te krijgen, wanneer dit niet lukt ga ik proberen (moet volgensmij wel lukken de verstellers zonder de motor te demonteren) de verstellers te vervangen.
Heeft iemand nog tips voor mij hoe dit anders op te lossen.
bedankt voor jullie tijd en reacties.
gr Rob
Link naar reactie
Delen op andere sites
20 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten