Ga naar inhoud
  • 0

Slecht lopen na koude start W8 uit 2004


passat w8 2004.

Vraag

Hallo allemaal,

 

Drie jaar geleden heb ik een W8 uit 2004 met 10000 km in Duitsland gekocht. Ik heb mij toen aangemeld in dit forum onder de gebruikersnaam passat w8 2004 maar ben mijn wachtwoord vergeten en heb inmiddels een nieuw e-mail adres kan mijn oude wachtwoord dus niet meer achterhalen daarom dus nu de punt achter mijn nieuwe gebruikersnaam :embarassed:

 

Maar waarom ik nu weer eens aanklop op dit forum is dat toen ik vorige week de w8 starte er een enorm geratel uit het blok kwam (heb nooit enig probleem met de motor gehad) na even gas gegeven te hebben was het geratel weg . Wanneer ik toen weg reed bleek de motor anders te lopen (stationair loopt hij wel goed) maar op toeren loopt hij anders en trilt de motor. Wanneer er meer gas gegeven wordt loopt hij wel goed door in toeren maar niet als voor heen.

 

Nu ben ik van huis uit monteur dus heb in het weekeind de stoute schoenen aangetrokken om de distributie maar eens te controleren omdat ik zelf het idee had dat mogelijk er een nokkenas versprongen was. (het geratel deed mij denken aan een niet goed werkende kettingspanner)

 

Na het mannyfold / en de klepdeksels gedemonteerd te hebben zag ik dat de aanslag meer was wat ik normaal gewend was er zat een behoorlijke aanslag op en in het klepdeksel en de nokkenassen, de motorolie die ik gebruik is de longlife olie van castrol (vw olie). nadat de cilinder 1 van de eerste bank op het bdp had gezet viel mij op dat de uitlaat nokkenas van de eerste bank niet gelijk met het pasvlak/cilinderkop stond maar de inlaatnokkenas en ook de in en uitlaat nokkenassen van de 2de bank wel gelijk stonden met de cinderkoppen. In eerste instantie dacht ik dus de uitlaat nokkenas van de eerste bank is een tand versprongen. Omdat de kettingen geen vorm van slijtage vertoonden en ok de kettingen goed gespannen stonden ben ik toch verder gaan kijken.

 

De koper gekleurde distributie schakels van beide nokkenaskettingen kwamen overeen met de merktekens die op de nokkensverstellers staan, conclusie is voor mij dus dat de kettingen goed zijn en ook niet versprongen.

Ik begon nu al te twijfelen (zonder dat ik vandaag op het forum over de verstellers had gelezen) aan de versteller van de eerste bank.

 

Ivm met de vervuiling heb ik een reinigingsmiddel genoeg voor 8ltr motorolie aan de motor olie toegevoegd en na het aftappen tevens het carter gedemonteerd en vrij gemaakt van een enorme hoeveelheid drap, ik moet zeggen dat alles er weer super uit ziet.

Tevens het olie filter vervangen en het groffilter van de oliepomp gereinigd en weer 8 ltr verse olie.

Na een proefrid bleek al snel geen resultaat motor loot op toeren minder als voorheen, stationair wel perfect.

 

Ik ga de handeling om spanning op de verstellers te zetten om ze weer aan de praat te krijgen, wanneer dit niet lukt ga ik proberen (moet volgensmij wel lukken de verstellers zonder de motor te demonteren) de verstellers te vervangen.

 

 

Heeft iemand nog tips voor mij hoe dit anders op te lossen.

 

bedankt voor jullie tijd en reacties.

 

gr Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hallo allen,

 

Er moest idd nog een nulletje bij toen ik hem kocht 100.000 km, de tellerstand is nu 143.000 km.

 

Maar het leukste van alles is dat de motor vandaag steeds beter is gaan lopen zo goed zelfs dat hij weer loopt zoals hij altijd heb gedaan :lol::lol::lol: . ik moet zeggen dat ik hier wel heeeeeel erg gelukkig van ben geworden. :mrgreen:

 

Nu heb ik de oude olie gespoeld met twee flacons motor reiniger en wil nu nogmaals de olie vervangen en hem nogmaals spoelen en het filter vervangen.

 

Ik heb hier op het forum de link gezien naar de castrol site en deze geeft verschillende soorten viscositeit aan van 0 W 30 / 5 W 30 / tot 0 W 40 en 5 W 40 edge / sport en machnetic.

 

wat is nu de meest geschikte olie voor deze nu weer perfect draaiende W8

 

Gr Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een w8 is zeer gevoelig voor goede olie, onderhouds interval op 10000 km zetten.

Normaal is er niets aan de hand met de verstellers maar met de verstellerhuizen of pulsspoelen.

Kijk anders is bij mijn verhaal van Ydwer of w8 ditjes en datjes, hier staan mooie foto's van de verstellers :D

Mij lijkt het bijna onmogelijk om de verstellers eruit te krijgen zonder het blok uit te bouwen.

 

Bij mij komt er alleen Castrol SLX PROFESSIONAL POWERFLOW C3 0W-30

in met de exacte specificatie voor dit blok, kijk naar de 503 01 en accepteer niets anders.

 

Met welk product heb je trouwens gespoelt en met welke hoeveelheden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Een w8 is zeer gevoelig voor goede olie, onderhouds interval op 10000 km zetten.

Normaal is er niets aan de hand met de verstellers maar met de verstellerhuizen of pulsspoelen.

Kijk anders is bij mijn verhaal van Ydwer of w8 ditjes en datjes, hier staan mooie foto's van de verstellers :D

Mij lijkt het bijna onmogelijk om de verstellers eruit te krijgen zonder het blok uit te bouwen.

 

Bij mij komt er alleen Castrol SLX PROFESSIONAL POWERFLOW C3 0W-30

in met de exacte specificatie voor dit blok, kijk naar de 503 01 en accepteer niets anders.

 

Met welk product heb je trouwens gespoelt en met welke hoeveelheden?

 

Hoi Ad,

 

Bedankt voor je reactie,

 

Ik heb de motor geflusht met een reiniger van PM engine flush, de hoeveelheid van één flacon is genoeg voor 4 ltr motorolie. Ik heb 2 flacons gebruikt en de motor volgens beschrijving eerst op bedrijfs temp gebracht en daarna de vloeistof aan de olie toegevoegd en de motor 10 min op 1500 rpm laten draaien en hierna alles afgetapt. Tevens ook het carter verwijderd (hier lag echt bagger in terwijl mijn motorolie niet echt vervuild was)

 

De motor loopt gelukkig weer normaal maar wil wel weer een goede olie in het blok (zit nu tijdelijk een half synteet in, ga volgende week deolie weer flushen en dan de juiste castrol vullen.

 

grRob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoeveel km heb je met dezelfde olie gereden dan?

Bij de volgende olie wissel wil ik mischien forte gaan gebruiken.

Ik ga dan wel eerst contact zoeken met forte en een goed plan proberen op te zetten voor een W8.

Dit zal alleen lukken als ze geintereseerd zijn in specifieke oplosingen voor een beetje een aparte motor :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoeveel km heb je met dezelfde olie gereden dan?

Bij de volgende olie wissel wil ik mischien forte gaan gebruiken.

Ik ga dan wel eerst contact zoeken met forte en een goed plan proberen op te zetten voor een W8.

Dit zal alleen lukken als ze geintereseerd zijn in specifieke oplosingen voor een beetje een aparte motor :lol:

 

Tja mjn verversingstermijn was meer dan de 10000 km de longlife olie van castrol zat er 20000 km in. wat mij opviel is dat de aanslag in het kleppendeksel op verbrande olie leek (met een goedkope olie zou je dit verwachten maar niet met een slx longlife)

 

Het spoelen met het reinigings middel heeft echt zijn werking super gedaan., heb geen problemen meer. heb wel de slx 0w30 die je had aanbevolen besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Castrol slx 0w30 professional powerflow heeft sinds een paar weken de VW 503 01 of 503 00 spec. niet meer.

Op hun eigen site nog wel maar bij de olieboeren niet meer, en het staat ook niet meer op de verpakking.

Vraag me niet waarom, ik heb nu de Mobil 1 esp formula 5w30 bestelt deze heeft deze specificatie met nog

een hoop meer specificaties wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb vandaag een doos slx powerflow prof C3 0w30 binnengekregen van uit duitsland (e-bay) totale prijs incl verzenden 124 eur voor 12 ltr. De C3 heeft de vw503 01 spec.

 

weet jij of de multi riem van de ballansassen bij een bepalde stand vervangen moet worden, ik ga volgende week zeer groot onderhoud doen , multi riem ,bougies, filters alle spanrollen en dan mogelijk gelijk maar de riem (inwendig in de motor)voor de ballansassen.

 

gr Rob

 

 

De Castrol slx 0w30 professional powerflow heeft sinds een paar weken de VW 503 01 of 503 00 spec. niet meer.

Op hun eigen site nog wel maar bij de olieboeren niet meer, en het staat ook niet meer op de verpakking.

Vraag me niet waarom, ik heb nu de Mobil 1 esp formula 5w30 bestelt deze heeft deze specificatie met nog

een hoop meer specificaties wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk eens naar de houdbaarheids datum, het kan zijn dat deze bijna verlopen is.

Niet dat dit erg is, mits de verpakking netjes gesloten is.

Op de nieuwe verpakking staat geen 503 01 meer.

 

Voor de riem voor de balansas staat geen onderhouds interval voor.

Het is wel een rot klus om deze te vervangen, de radiator moet er dan uit, of je moet hem in de service

stand zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is in een ongeopende doos van castrol, komt bij een zeer grote leverancier uit Duitsland.

 

Ga de riem en ook de multisnaar, alle loop/spanrollen vervangen, tevens bougies filters en ook maar weer een nieuwe motoronderplaat, zoals ik al vermelde een echte gooooooote beurt. De bakolie en filter heb ik al eens vervangen.

 

Kijk eens naar de houdbaarheids datum, het kan zijn dat deze bijna verlopen is.

Niet dat dit erg is, mits de verpakking netjes gesloten is.

Op de nieuwe verpakking staat geen 503 01 meer.

 

Voor de riem voor de balansas staat geen onderhouds interval voor.

Het is wel een rot klus om deze te vervangen, de radiator moet er dan uit, of je moet hem in de service

stand zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag het zeeeer groot onderhoud aan de W8 uitgevoerd, na het fluchen van de motor 2X uitgevoerd en nu de motor gevuld met de juiste motorolie heb ik vandaag de aandrijfashoes, bougies vervangen. Omdat er bij hogere toeren een lichte trilling in de motor voelbaar was (was mij eerder nooit opgevallen) heb ik de voorkant van de motor, ik wilde toch alle span en looprollen en de multiesnaar vervangen, gedemonteerd om de riem van de balans assen te controleren. Wanneer ik het deksel van de ballansassen los haalde kwamen de losse tanden van de gebroken riem mij tegemoet. De oorzaak van de trilling was dus gevonden :mrgreen: .

Maandag maar met spoed een riem bestellen kan ik mogelijk dinsdag nog met de W8 op vakantie naar Frankrijk

Ik weet niet of er een vervangingstermijn voor de riem staat maar mijn passat heeft nu 140000 km gedraaid en nu is de riem gebroken, vervangen bij 100000 km??

 

Gr Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag het grote onderhoud afgesloten met het vervangen van de riem van de ballansassen, heb wel het nodige gereedschap gemaakt waar mee de poelie mee tegengehouden kon worden. Het vervangen van de riem is hiermee echt een karweitje van 2 uurtjes.

 

Na de boel weer op tijd gezet te hebben loopt de motor als voorheen heerlijk trillingsvrij :mrgreen::mrgreen: . van de oude riem waren 59 tanden afgescheurd en de riem was gebroken.

 

Voor de W8 rijders is het misschien raadzaam de riem ook eens te laten bekijken/vervangen :!:

 

gr Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Foto's heb ik niet van de reparatie gemaakt, kan wel een fototje van de gestripte riem maken :wink: . Met het front in de service stand kan je voldoende ruimte maken, de speciale sleutel, die ik van een afgeslepen dop 46 heb gemaakt :embarassed: , werkt hier wel aan mee dat je de radiateur van het koelsysteem en airco niet hoeft te demonteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden