Ga naar inhoud
  • 0

Snel afslaan bij lage snelheid icm koppeling


Raphael

Vraag

Ik heb een klein "probleempje" met mijn Passat.

 

Bij zeer lage snelheden (parkeren) slaat de auto snel af als je met koppeling en gas bezig bent en je niet een behoorlijke hoeveelheid gas geeft. Onder de zeg 2000 a 3000 toeren heeft ie weinig zin en hoor je em langzaam wegvallen, soms nog te redden door snel koppeling in de duwen en gas bij te geven maar vaak toch net te laat.

 

Iemand enig idee waar dit door kan komen?

 

Waar ik aan zat te denken:

- bougies wat op? Net nieuwe gekocht, gaan er binnenkort in

- luchtfilter reinigen (zit een K&N inlegfilter in dus zal een reinigingsetje van hen moeten aanschaffen)

 

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe kan je dat ook alweer checken?

 

Beschermkap van de motor afhalen, luchtfilter eraf en dan zie je em zitten toch?

 

edit: ik kwam met wat googlen trouwens dit tegen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=120271

Gedachtes daarover?

 

 

edit2: lees ook dat hij opnieuw 'ingelezen moet worden' als je het gasklephuis hebt gereinigd?

 

Viel me overigens ook op dat hij niet al te zuinig rijdt (ok, pas 2 keer getankt en nieuwe auto voor mij die daarvoor redelijk lang heeft stil gestaan dus wellicht moet hij 'loskomen' maar dan nog vind ik 1:9,6 bij schakelen rond de 2000 toeren, bijna niet harder rijden dan 130 (ok stiekem 1 keertje even 160, voor 100 meter ofzo) érg onzuinig.

 

Dat haalt een Mercedes S300 TurboDiesel uit 1998 met 525000km op de teller nog met gemak, hoewel die eerder rond de 1:10/1:11 zal zitten. Slaat nergens op!

 

 

dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van mij zuipt ook en rij rustig, heb vorig week 3 keer bij de pomp gestaan :|

Ik heb bij die van mij een blauw temp sensor zitten, hoe kan je weten dat deze niet werkt ?

en voor de gasklephuis heb je toch een pakking nodig is deze alleen bij de dealer te halen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de bougies vervangen.

 

En het luchtfilter gereinigd, tot ik hoorde dat je een Bosch filter helemaal niet kunt reinigen.......... Heb hem nadat hij goed droog was terug in de auto gezet (heb de auto toch echt nodig) maar meteen via ebay een nieuw K&N filter besteld, heb ik snel binnen te hebben.

 

Maar nu het volgende probleem: de auto rijdt vrij schokkerig (af en toe inhouden) en in zn 3/4/5 wil hij niet boven de 3000 toeren komen.

 

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zelf dacht aan:

- luchtfilter verstopt door het reinigen, waardoor de auto bij vraag om meer vermogen "stikt" doordat hij niet genoeg lucht krijgt.

- iets mis met de nieuwe bougies waardoor de motor niet op alle cilinders loopt? de bougie kabels zitten op de goede plek, hij loopt niet scheef zoals hij doet als de kabels verkeerd zitten (op verkeerde bougies)

 

Help! (nadeel van zelf onderhoud doen vermoed ik zomaar.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan die opeens problemen vertonen na het reinigen van het filter en het vervangen van de bougies? Is heel duidelijk na die handelingen dat hij niet meer boven de 3000 toeren wil.

 

edit: net het luchtfilter er weer uitgetrokken, bleek toch nog hartstikke vochtig te zijn. Ronduit dom dat ik die erin had gestopt. Ligt nu rustig te drogen, maar vermoed dat het kwaad al geschied is en dat het vocht uit het filter de LMM verpest heeft?

 

Nieuw K&N inlegfilter is besteld, wat lijkt jou handig te doen? Wachten tot die er is, dan monteren, dan pas weer met de auto gaan rijden? (onhandig, heb hem nodig dagelijks) en dan kijken of het probleem er nog is en zoja: LMM kopen (ebay? dealer?) en vervangen?

Of... als dit filter droog is weer monteren en dan kijken? Of zonder filter rijden?

 

(excuus voor de vele vragen, de hulp wordt enorm gewaardeerd!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

rijd eens een stukje zonder dat filter, wel even de filterbak uitzuigen.. en kijk eens wat die dan doet, helpt dat niet trek dan eens de stekker van de LMM eraf en probeer eens of dat beter wordt. ZONDER LMM staat ie in een vaste waarde op zeg maar 50% van zn bereik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij rijdt weer helemaal zoals hij was! Trekt weer netjes op, hogere toeren ook geen probleem.

Met LMM afgekoppeld merk ik niet echt een groot verschil.

 

Hij rijdt overigens op lage toeren ook veel beter dan eerst, parkeren gaat veeeel lekkerder. Wellicht door de bougietjes? Of de ongehinderde airflow nu?

 

Filterbak was wel goed smerig, heb met een kwastje al het stof los gemaakt zodat het opgezogen kon worden. Zat onderin ook een klein beetje water en prut en steentjes, helemaal schoongemaakt voor ik ging rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Trouwens met VAG COM de errors uitgelezen:

 

Bij Engine staat de volgende:

 

VAG-COM Version: Release 311.2-N

 

Control Module Part Number: 8D0 907 558 S

Component and/or Version: 1,8L R4/5V MOTR HS D02

Software Coding: 04001

Work Shop Code: WSC 05311

1 Fault Found:

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low

P0102 - 35-10 - - - Intermittent

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, geldt dit alles ook voor een benzinemotor? Mijn passat variant '99 1.8 5V (handgeschakeld) heeft een vergelijkbaar probleem.

Normaal rijdend is er niets aan de hand (soms een beetje schokken, maar niet ernstig) echter als ik bij een stoplicht aankom, of bij een rotonde, en ik trap mijn koppeling in, slaat de motor soms af. Het toerental "dipt" net te laag dan, waarna de motor afslaat. Dit lijkt overigens niet te gebeuren als ik de motor in de versnelling laat staan, en wel als ik hem in z'n vrij zet (erg vaag...).

 

Ik heb zelf het vermoeden dat de auto door de vorige eigenaar slecht onderhouden is, en gebruikt is voor alleen korte stukjes. Ik heb hem zelf wel helemaal laten nakijken waar niets uit kwam.

 

Kan een slechte accu een oorzaak zijn? (soms heb ik het idee dat de stuurbekrachtiging extra vermogen vraagt, en het afslaan hierop volgt). Alhoewel het ook bij een stoplicht gebeurt, dus zonder sturen. Kan het zijn dat de koppeling niet goed "ontkoppelt" of blijft "plakken"? Is dit makkelijk uit te lezen bij de dealer, en zal hier een oorzaak uit rollen? En wat is een LMM......deze zit als ik het goed begrijp onder het luchtfilter, deze reinigen lijkt me een makkelijke handeling, zeker de moeite waard om te proberen?

 

Alvast bedankt, gr. Martijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden