Ga naar inhoud
  • 0

bedrading thermoschakelaar niet conform tekening


FreddyBoy

Vraag

Friends, ik heb een hardnekkige storing in de functie van de airco vin, die draait inmiddels continue .Na veel zoeken is de conclusie nu : een draadbreuk tussen de thermoschakelaar en de twee relais. Het probleem verder analyseren en oplossen

kan alleen met een goede tekening van de bedrading en bijbehorende kleuren .

Op dit ogenblik gaat er - zoals ook aangegeven op de informatie bij AUTODATA - van de thermoschakelaar een rood-groene en een bruin-zwarte draad naar de relais toe ( 373 en 429). Het vervelende alleen is, dat de in de bundel draden die bij de relais uitkomt deze kleurcombinaties niet terugkomen. Dan wordt het moeilijk, zoniet onmogelijk om het probleem verder op te lossen.

 

VRAAG : wie heeft goede - andere tekeningen dan beschikbaar in AUTODATA - en voor mij voorhanden, tekeningen die inzicht geven in het correcte bedradingsschema ??

Het gaat hier om een 'topfitte VW Passat 1.8T variant uit 2003'(175.000 km),benz. en dat is een geweldig fijne auto, alleen

maakt deze auto nu waanzinnig veel herrie om dat er vaak 2 vinnen op volle toeren draaien. Op dit ogenblik zit de stekker

"maar half "op de thermoschakelaar, dan gaat het verder prima, maar dan ontbeer je de functie van "extra koeling van de

radiateur door de vin van de airco, want zo zit het blijkbaar technisch in elkaar. Ben benieuwd of iemand mij verder kan brengen ,hopeloos irritant dus . vr.gr. fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens Elsa kloppen die kleuren ook, die draden gaan van de Thermoschakelaar Koelluchtventilator(F18)

Bruin/zwart gaat naar J279 - relais voor koelluchtventilator V7 en V35 1e trap

Rood/groen gaat naar J280 - relais voor 2e trap van koelluchtventilator V7

 

Misschien dat je iets met deze pdf kan?

airco_3bg_18t.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gents & friends. Dank je voor jullie reacties , ik ben zelf ook maar een leek maar als je dealer en je 'gewone' bovag garage het

opgegeven hebben dan blijf je toch zoeken naar advies en /of hulp. En ik denk dat de eerste reacties meestal de beste zijn.

Ik ga die pdf zeker verder gebruiken en laat het natuurlijk terughoren als dit iets oplevert.

Tja, je voorstellen , lekker belangrijk , lekker boeiend iemand die bij een bank werkt en The Muse,Faithless,Bloomingdale en de nieuwe

Direct op meer dan 8 speakers in zijn passatje draait, maar toch ook de 50 echt gepasseerd is.Haha.

Zo, tijd om die donatie over te maken !

vr.gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

lekker boeiend iemand die bij een bank werkt en The Muse,Faithless,Bloomingdale en de nieuwe

Direct op meer dan 8 speakers in zijn passatje draait, maar toch ook de 50 echt gepasseerd is.

:mrgreen:

 

Ik vermoed dat ze ook meer interesse hebben in de auto als in de persoon :embarassed: Kijk maar eens in dit subforum.

 

Zonder gekheid, dat voorstellen is hier een goede gewoonte en kan bij technische vragen soms een hoop misverstanden voorkomen. Vandaar dat er soms nogal op 'aangedrongen' wordt. Maar het blijft uiteraard vrijblijvend.

Nu hopen dat de informatie die je gekregen hebt bruikbaar is en het daarmee lukt de problemen op te lossen. Want daar draait het uiteindelijk om :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien rare opmerking. Maar als je airco aanstaat hoort de kleine koelvin standaard altijd te draaien. De grote koelvin wordt geregeld door een visco koppeling. Bij alles volkswagens werkt het zo dat als de airco aanstaat de electrische koelvin constant gaat draaien. En de vin in jouw passat heeft maar 2 draden dus die kan ook maar op 1 stand draaien. Andere volkswagens hebben vaak twee standen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De condensorventilator draait inderdaad altijd mee als de druk in de condensor meer dan 14 bar bedraagt, beneden de 14 bar wordt die niet aangestuurd.

Als de rijwind in staat is om de druk te verlagen, wordt de ventilator uitgeschakeld.

Moest de condensorventilator op volle snelheid werken,dan betekent dit in eerste instantie dat de druk in het systeem te hoog is, of de drukschakelaar is defect op de eerste trap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De condensorventilator draait inderdaad altijd mee als de druk in de condensor meer dan 14 bar bedraagt, beneden de 14 bar wordt die niet aangestuurd.

Als de rijwind in staat is om de druk te verlagen, wordt de ventilator uitgeschakeld.

Moest de condensorventilator op volle snelheid werken,dan betekent dit in eerste instantie dat de druk in het systeem te hoog is, of de drukschakelaar is defect op de eerste trap.

 

Idd in de praktijk blijkt dus dat deze bijna altijd meedraait. In ieder geval als de auto stilstaat. Wat meestal het geval is als je gaat kijken. Nu zit ik te twijfelen of er bij een passat een tweede trap aanwezig is. Als deze aanwezig is zit deze in een relais verwerkt, daar de ventilator maar twee draden heeft. Volgens mij heeft de passat maar een stand voor deze ventilator omdat de viscoventolator vanzelf harder gaat draaien als het te warm wordt. (Als dit niet zo is, kan iemand van hier die het weet ons dat vast vertellen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter aanvulling op mijn vorig bericht en de vraag van VWGTIG60.

 

In alle mogelijke opzichten kan ook de voorschakelweerstand (N39) kapot zijn, zit links onder de chassisbalk.

De tweede trap (snelheid) van de vetilator gaat "niet" via die weerstand.

Het maakt niets uit of de ventilator maar twee draden heeft, het heeft te maken met welke drukschakelaar is gemonteerd en dat zijn er verschillende.

De meest voorkomende drukschakelaars hebben een mechanische schakeling, de lage druk schakelt in bij een druk lager dan 2 bar, de hoge druk wordt actief bij 25 á 30 bar, de medium druk wordt actief bij een druk van 18 bar (2e trap) en zal de druk omlaag moeten brengen tot de eerste het weer kan overnemen.

 

(Als dit niet zo is, kan iemand van hier die het weet ons dat vast vertellen)

 

Vdub heeft een pdf file geplaatst met uitleg, hij is van hier en heeft het al verteld :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gents, Theo en VWGTI60, inmiddels een goede maandagavond. Ik neem jullie beider reacties mee in het gehele verhaal,

ik heb zelf niet de specifieke kennis om op deze berichten te reageren. Ik kom er op terug , ook als het probleem niet wordt opgelost.

Nog even terug naar het begin van mijn 1e berichtje .

Er had moeten staan , zodra het contact wordt ingeschakeld draait de koelvin van de airco direct op volle toeren, ook als de

airco niet is ingeschakeld. Heeft de radiateur extra koeling nodig, dan gaat ook de radiateurvin in de hoogste stand, dat is natuurlijk goed

maar dan lijkt deze passat wel een tank als er twee vinnen volop draaien.

De relais zijn vervangen, de bedrading daar zit o.i. iets onlogisch in.De tekeningen van AutoData en die van Elsawin geven het zelfde keurenschema

aan, doch de kleurencombinaties van de draden die van de thermoschakelaar naar de relais lopen kom je niet terug bij de twee relais, een vier en vijf polige. Nou we puzzelen verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Trek het relais J280 of de 40 A zekering er ééns uit.

Meet ééns hoeveel volt op de stekker staat van de kleine ventilator als die op volle toeren draait, als dat meer is dan 12 volt is de voorschakelweerstand kapot.

 

Ik heb hetzelfde gehad bij een Passat 1.9 tdi, voorschakelweerstand kapot, toen die vervangen was probleem opgelost.

Voor het vervangen zet je de neus in service stand.

 

Ik meen dat hier ook al ééns zo'n draadje is voor bij gekomen...zal ééns de zoek funktie raadplegen

 

gevonden: lees topics van Keesd viewtopic.php?f=147&t=34246

 

Hey Marco,

 

ja, de fan WAS stuk en is ook vervangen. Echter draait hij nog steeds niet met de originele bekabeling aangesloten. Voorlopig is de stekker van de fan nu maar aangesloten op de +12V achter het contaktslot. Zodra ik de auto nu start, begint de fan op maximaal toerental te loeien en stopt pas weer als ik de motor afzet. Voorlopig is dit volgens de garage de enige oplossing, waarbij de airco toch gebruikt kan worden.

 

Nou ben ik daarom erg enieuwd waar ik de serieweerstand ( voorschakelweerstand ) van de fan kan vinden in mijn auto.

Die is naar alle waarschijnlijkheid doorgebrand. De garage gaf aan, dat ze de drukschakelaar ook al vervangen hebben, maar zij weten niks van een serieweerstand...... Volgens het schema wat ik via deze site te pakken heb gekregen zit die er wel degelijk in.

 

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden